Samsung SpinPoint P80 160GB, 160GB Review

Larry4 17 februari 2006, 351 views

Samsung SpinPoint P80 160GB, 160GB

Pluspunten

• Deze schijf is erg stil en relatief goedkoop voor 160GB.

Minpunten

• Onder Linux moest er een kernel optie veranderd worden omdat de 80-aderige kabel niet gedetecteerd wordt, daarna werkt het gewoon prima op ATA133.
  • De samsung util was nodig om alle features van deze schijf aan te zetten.

De Samsung SpinPoint P80 160GB 7200rpm ATA 8MB cache
Type SP1634N (volgens verschillende internet bronnen de opvolger van SP1614N)

De prestaties van deze schijf zijn erg goed.
Onder Linux getest met hdparm met als lees snelheid rond de 57MB/s met ATA133.

Het belangrijkste punt waarom ik deze schijf gekocht heb is omdat deze schijf zeer stil is en dat is ook echt zo.

Het enige probleem wat ik ondervond was dat de schijf niet snel werkte onder Linux nadat ik hem geinstallerd had.
De ondersteuning voor hogere protocollen dan ATA33 was er niet volgens hdparm maar dit kon met de Samsung util veranderd worden.
Daarnaast was het noodzakelijk een kernel optie aan te zetten
"IGNORE word93 Validation BITS" omdat anders de 80 aderige kabel niet goed werd herkent.
maar dit probleem zal bij de SATA versie niet aan de orde zijn.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint P80 160GB, 160GB?