Specificaties 8x Ethernet 1Gbps - Bekijk alle specificaties

D-Link DGS-1008D Review

HaveBlue 12 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 10.937 views

D-Link DGS-1008D

Pluspunten

• Performance (hoewel grotendeels afhankelijk van je NIC en je OS)
  • Passief gekoeld

Minpunten

• Voor dit geld geen

Features Score: 4
Waarom deze review?
Producten als smartphones, SSD's en processoren kunnen zich binnen de productreviews verheugen op een grote populariteit. Minder sexy producten als switches staan vaak in de schaduw van processoren en moederborden terwijl het wl producten zijn die een belangrijke schakel zijn in de algehele performance van een systeem.

Omdat de meeste reviews van desktop switches nogal summier zijn en vaak niet verder komen dan het unboxen en de kleur van de buitenkant wil ik graag wat uitgebreider de vraag beantwoorden of je naast een stevige doos en een glimmende look ook een apparaat krijgt wat je helpt een goed performend thuisnetwerk op te bouwen.

Waarom gekocht?
Omdat ik in m'n nieuwe huis poorten te kort kwam op m'n D-Link DIR-655 router moest er zowel in de meterkast als in de werkkamer uitgebreid worden. 2x 8 poorten was voldoende. De wensenlijst was kort:
  • Passief gekoeld
  • Ondersteuning voor 9K jumbo frames
Voor de 'groenen' onder ons: het "zuinig-omgaan-met-energie-aspect" vind ik niet onbelangrijk maar praktisch elke moderne, passief gekoelde switch verbruikt bij benadering het zelfde. Aardig is wel dat de D-Link DGS-1008D naar verluidt poorten in standby zet wanneer deze niet in gebruik zijn; het verbruik zou dus iets lager moeten zijn wanneer je niet alle poorten gebruikt. Daarnaast is een voorziening ingebouwd die de kabellengte inschat en de zendsterkte hierop aanpast. Ik geloof het zo wel en ga voor die paar euro die het tijdens de livecycle van het apparaat scheelt geen 40 tientjes spenderen aan een fatsoenlijke energiemeter om te checken of de bewering klopt :)

Enfin, de D-Link kwam via de Pricewatch bovendrijven als een populaire keuze, voldeed aan m'n eisen en was prijstechnisch interessant. Dus 2 stuks besteld en twee dagen later en nog geen 80,- verder stonden ze op de stoep.

Wat zit er in de doos?
Wat je verwacht van een doos waar een switch in zit :) Switch (in mijn geval hardware revisie F2), voeding, handleiding op CD-ROM, pluggen/schroefjes voor bevestiging aan de wand en rubber voetjes om te kunnen stacken. De rubber voetjes kun je na een kleine aanpassing ook gebruiken om de switch wat stroever te maken van onderen zodat 'ie bij bureaugebruik niet alle kanten op glijdt :) Daarnaast staat de switch op die manier 3 millimeter van het oppervlak; wellicht dat het net een graadje in temperatuur scheelt.

En doet 'ie wat 'ie moet doen?
Ja. Hoewel de performance voor een groot deel afhankelijk is van de mogelijkheden in de driver van je NIC en je OS. Mijn werkstation is voorzien van een onboard PCI-e Realtek RTL8111B NIC die maximaal 7K Jumbo frames ondersteunt. Mijn fileserver doet het met een Marvell Yukon 88E8056 PCI-e adapter. Deze ondersteunt 9K Jumbo frames. Alle bekabeling is zelf gekrompen CAT6. In principe redelijke NICs en voldoende IO oomph om met grote bestanden meer dan het theoretische maximum van gigabit aan data te kunnen genereren.

De switch heeft een opgegeven 'backplane' snelheid van 16Gbit/s wat zoveel inhoudt dat alle 8 poorten simultaan, full duplex n gigabit tot hun beschikking hebben. Dit is uiteraard zuiver theoretisch en is een specificatie die gedeeld wordt met 95% van de andere 8-poorts gigabit switches.

Na wat gegoocheld te hebben in de settings van de drivers blijkt de voor mij meest voordelige setting simpelweg de grootst mogelijke framesize te zijn. Ik gebruik het netwerk hoofdzakelijk om grote hoeveelheden NEF(RAW) bestanden van m'n werkstation naar m'n server over en weer te pompen.

Het vermelden waard is het feit dat, ook wanneer de switch het druk heeft, het apparaat niet meer dan handwarm wordt. Dit heb ik bij andere passief gekoelde switches wel eens anders gezien.

PICS OR IT DIDN'T HAPPEN!!1!
Over de hele linie >110MB/s lezen en schrijven, ook via CIFS/SMB (wat toch bekend staat als een protocol met aardig wat overhead). Daarbij moet wel aangetekend worden dat het werkstation een 160GB Intel X25M SSD aan boord heeft en de server een RAID5 array van 8x 1TB huisvest. Neemt niet weg dat eigenlijk alle hedendaagse harde schijven (sommige 5400rpm 2,5" HDD's uitgezonderd) wel raad weten met Gigabit bandbreedte.

Real-life netwerk performance onder Windows 7 x64.

Netio benchmark, 115MB/s full duplex.Client: Windows 7 x64, server: Windows Server 2008 R2

Iperf benchmark, gemiddeld ~111MB/s full duplex. Client: Windows 7 x64, server: Windows Server 2008 R2

Iperf benchmark onder Mac OS X 10.6. Client: Late 2008 MacBook met 80GB Intel X25M SSD, server: Windows Server 2008 R2.

Zoals te zien is zijn de resultaten prima. Het theoretisch maximum van een Gigabit verbinding is ~128MB/s en de benchmarks laten zien dat de DGS-1008D in samenwerking met een goed afgestelde NIC bij die maximum waarde in de buurt kan komen. Ik heb in het wild geen waardes gezien van meer dan ~120MB/s over gigabit dus de performance is ook in perspectief prima.

Tevreden?
Ja. Het apparaat doet wat je er van verwacht. Niet meer, niet minder. Omdat de specificaties van vrijwel alle 5- en 8-poorts desktop switches verregaand identiek zijn is voor mij eigenlijk alleen de prijs een unique selling point en met < 40,- stelt de DGS-1008D daarin niet teleur. Ik kan iedereen die op zoek is naar een fatsoenlijke desktop switch de DGS-1008D (en naar alle waarschijnlijkheid ook de 5-poorts DGS-1005D) aanraden. De kans is echter groot dat je hetzelfde zult lezen in reviews van andere switches ;)

Heb jij ook een D-Link DGS-1008D?

Mooie review,

Vind het fijn dat je zo'n uitgebreidde review hebt geschreven voor een switch, waarin ook wordt weergeven wat de behaalde snelheden en dergelijke zijn. Hier kan ik tijdens de aankoop van dergelijk product zeer zeker iets mee. Gezien ik een switch nodig heb zou dit hem best eens kunnen worden.

Bedankt in ieder geval!
Graag gedaan :) Goed om te horen dat je er iets aan hebt gehad.

De minder sexy producten als switches staan vaak in de schaduw van processoren en moederborden terwijl het wl producten zijn die een belangrijke schakel zijn in de algehele performance van een systeem. Daarom toch maar eens een stukje over bij elkaar gedicht in de hoop dat mensen er wat aan hebben :)
fijne review!
wat zijn de meetgegevens bij kleinere MTU sizes? Scheelt dat veel?
PS volgend huis ook cat6, netjes afgemonteerd op cat6 stopcontactjes, uitkomend op een opbouw patchpanel ;)
In mijn geval ~40MB/s bij een MTU van 1500 bij grote bestanden. De switch heeft weinig invloed op de doorvoer bij kleinere MTU. De optimalisatie binnen de driver van je NIC des te meer. Wanneer je profijt wilt hebben bij de overdracht heeft is jumbo frames vanaf 7K een must.
CAT6 heb je alleen nodig voor 1000BASE-TX, deze switch is 1000BASE-T en dat gaat prima over CAT5.

Zie ook wikiepedia. In het kort komt het er op neer dat je voor 1000BASE-TX maar twee draadparen nodig hebt en dat 1000BASE-T alle vier de draadparen gebruikt in je utp kabel.
Wow, best mooie performance!
ligt dicht tegen het theoretisch maximum :)
Je review komt voor mij net op tijd. Ik zat een beetje te stoeien met het idee om het netwerk uit te breiden. Er zijn tegenwoordig zoveel apparaten binnen een huishouden met netwerk aansluiting dat je niet meer genoeg hebt aan de standaard 4 aansluitingen op een router.
En met deze prestaties voor een lage prijs hoef je niet veel verder meer te zoeken.
Bedankt! :)

[Reactie gewijzigd door bvdw1 op 11 mei 2010 17:30]

Bedankt voor deze uitgebreide en erg interessante review!

Aan de testen te zien weet je duidelijk waarover je schrijft :)

Zelf ben ik ook op zoek naar een betaalbare 8port gigabit switch die goede transferspeeds haalt. Na jouw bevindingen gelezen te hebben maakt deze D-Link een erg grote kans.

[Reactie gewijzigd door sloth op 12 mei 2010 10:23]

Erg nette review. Goede duidelijke benchmarks, nette conclusie. Ik zoek er zelf nog eentje om me xbox en htpc aan te hangen (anders moet ik 2 kabels van me router naar me av meubel trekken) dus ik denk dak 8 poorts een beetje te groot is. Zal dus wss voor een 4 poorts versie gaan.
Netjes hoor, je hebt er tijd ingestoken, kortom zeer nette en interessante review.
Bezit het product ook, en zoals je zegt, het doet precies wat je van zo'n switch kan verwachten.
Goede en duidelijk onderbouwde review, en ook leuke bijklant / persoonlijke note :)
Mooie review, ik heb het product zelf ook. Fijn product, het doet, wat het moet doen. :)
Goede review, het klopt inderdaad dat switches gewoon een ondergeschoven kindje zijn. Terwijl het wel zorgt voor de doorvoer van een netwerk. Leuk ook om is benchmarks te zien van een switch. :)
Strikt genomen zijn het geen benches van de switch natuurlijk. Ik vermoed dat, wanneer je doorvoer niet optimaal is, je niet naar de switch moet kijken maar naar je NIC/drivers/bekabeling.

Zie het als een perfecte zesbaans snelweg waarop je met je supercar niet harder dan 100Km/h kunt omdat je motor niet optimaal loopt. Ligt niet aan de snelweg maar aan het apparaat waarmee je het gebruikt. Ik wilde slechts laten zien dat het voor wat betreft performance in ieder geval niet aan de switch hoeft te liggen :)
Dat is waar, maar dat is met alles zo denk ik.