Dell XPS 15 9570 CNX97005

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 15 9570 CNX97005 Review

stijntakes 15 juni 2019, laatste update op 15 juni 2019, 1.517 views Product gekocht

Dell XPS 15 9570 CNX97005

Stijlvolle en krachtige laptop, gericht op de veel eisende consument of grafisch ontwerper door het fantastische 4K-scherm. Desalniettemin is het niet op alle vlakken raak, de speakers zijn simpelweg waardeloos, bij zwaar gebruik speelt oververhitting een rol, de netwerkkaart van killer is zwak en instabiel.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Goede klantenservice Dell
  • Toetsenbord
  • Helder en accuraat 4K-scherm
  • Mogelijkheid tot hardware upgrades

Minpunten

• Speakers
  • Thermal throtteling
  • Ventilator slaat vaak aan
  • Killer netwerkkaart

De keuze in het boven klassement waar deze XPS zich bevindt is eveneens reuze, vergelijkbare modellen van Lenovo, HP,... en Apple zijn er ook. Deze bedrijven adverteren deze laptops als een apparaat voor de creatieveling, de grafisch of 3D ontwerper, the numbercruncher maar is de focus niet toch de casusal gamer? De persoon die niet met een musslecar achtige laptop ook naar college of werk wilt gaan? Hoe dan ook is het een laptop voor de veeleisende persoon met een gevulde portemonnee.

Toepassing
Ik gebruik de Dell voor grote sets aan data verwerking, design in Adobe inDesign, fotobewerking in photoshop en lightroom en voor een spelletje van tijd tot tijd.

In deze review zal ik enkele onderdelen bespreken waarbij het niet over de rekenkracht gaat, deze spreekt voor zich.

Scherm
Het scherm is geweldig! Helder, scherp, met een mooi contrast en voorzien van smalle randjes. Het is een heus plaatje. Qua kleur wel een tikje warm. Het is prima geschikt voor mijn eerder beschreven taken. Tekst leest ook erg prettig weg, helemaal prettig op een overvolle excel sheet.
Touchfunctionaliteit gebruik ik niet, na enkele weken heb ik dit uitgeschakeld in de BIOS wat een energiebesparing oplevert.

Toetsenbord
Het toetsenbord is fijn, iets wat echt een verrijking is ten opzichte van de huidige generaties van Apple. Voldoende “travel” en weerstand tijdens het drukken. Enig nadeel is dat de toetsenbordverlichting slecht in te stellen is. Het is of “uit” of “na een toetsdruk enkele tellen aan”. “Altijd aan” of “langer aan na een tik” is niet mogelijk en dit is echt jammer tijdens de late uurtjes.

Trackpad
Goed voor een Windows PC maar ver achter ten opzichte van Apple.

Netwerkkaart
Onbegrijpelijk dat Dell kiest voor een goedkoop killerkaartje, het internet staat vol met klachten en ook mijn laptop was onstabiel, ging niet automatisch op WiFi en ook Bluetooth was instabiel.
Dell kwam langs om het kaartje te vervangen en het werkt nu beter. Ik raad je aan om zelf een Intel 9260 aan te schaffen en te plaatsen.

Thermal throtteling / fan geluid
Met die krachtige chips in een dunne laptop is warmte productie hoger dan de afvoer. Zelf bij minimale inspanning wil de fan aanslaan. Na mijn MacBook pro (eveneens zeer krachtig maar wel stil) was dit erg storend. Dermate storend dat ik de processor heb ge-“undervolt”. Doordat er minder voltage beschikbaar komt daalt de energie opname en daarmee ook de warmte productie, de snelheid blijft gelijk! Hiermee is het probleem voldoende opgelost. Een nog krachtigere i9 processor is zinloos in deze formfactor.

Een mooie laptop die voor elk doeleinde gebruikt kan worden. Het zal niet snel de belemmerende factor zijn voor je doelen. Je kan er alle kanten mee op.
Toch heb ik mijn twijfels bij de kwaliteitscontrole van Dell, toen ik de laptop voor het eerste opstarten liep hij vast en de slechte netwerkkaart lijken mij geen goede tekens. Voor de Windows gebruikers raad ik deze XPS absoluut aan. Ook de mogelijkheid om de SSD en RAM te vervangen zijn erg prettig en maken de laptop beter toekomstbestendig.

Heb jij ook een Dell XPS 15 9570 CNX97005?

Eerlijke review. Het is een laptop die ik graag zou willen hebben, maar elke user review staat vol met negatieve punten. Ik vind het ongelooflijk dat een laptop van deze prijsklasse en zo'n grote firma met veel ervaring elke generatie weer zoveel negatieve punten kan hebben.
Noem eens een laptop op die geen negatieve punten heeft. Ik heb hem zelf ook (2017 model).

- De wifi card kun je vervangen ook heb ik er nooit last van gehad.
- Fans staan altijd aan op netstroom en met het juiste batterij profiel gaan ze helemaal niet aan bij web surfen. Heel storend vind ik het geluid niet.
- Speakers zijn ok maar daar koop ik geen laptop voor. Muziek luister ik via koptelefoon
- Throttling heb ik nog niet meegemaakt maar ik game er niet op. Lees wel dat dit met een repaste makkelijk op te lossen is.

- Grootste min punt? Je kunt hem niet met 1 hand openen zoals je bij een macBook kunt.

Het zijn valide punten maar de vraag is of je het in de praktijk ook als probleem ervaart.
Je moet een beetje geluk hebben maar als er echt issues zijn worden die door Dell gewoon opgelost.
Welke tool heb je gebruikt voor de under-volt?
Hoi Matty,
Ik gebruik voor de CPU ThrottleStop.
En voor de overclock (hogere MHz zonder verhoging voltage = hoger rendement) van de GPU MSI Afterburner.
Ik raad je aan deze handleiding te volgen en vooraf ook de comments te lezen voor nog enkele tips: https://www.reddit.com/r/...1gqad/xps_15_tweak_guide/

Mijn CPU staat op -140,6mV
GPU: Core clock +160MHz, memory clock +41 MHz

Ik ben tevreden over het resultaat! Repaste schijnt ook goed te werken maar dat durf ik nog niet aan.
Succes!

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones