LG 27UL850-W Zilver

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UL850-W Zilver Review

DevahoTestpanel 14 juni 2019, laatste update op 14 juni 2019, 1.350 views Testpanel

LG 27UL850-W Zilver

Dit is een goed product, met een strak design en heldere kleuren. Iedere leek kan hem monteren ;). Alleen jammer van de hoge prijs.

Pluspunten

• Strak design
  • Heldere kleuren
  • Eenvoudig te monteren

Minpunten

• prijzig

Algemene beoordeling

Mijn algemene beoordeling van de LG 27UL850 is goed. Bij de verschillende onderwerpen (hieronder te lezen) zal ik hier dieper op ingaan. Met name over het design en de kleurweergave ben ik zeer te spreken.
De prijs is voor mij wel een minpunt. Aangezien ik met twee schermen werk, zou ik dan liever voor hetzelfde geld 2x een 27 inch Full HD scherm aanschaffen.

Featureset

USB-C
In hoogte verstelbaar
Pivot functie
OSD menu
Het OSD menu werkt snel en eenvoudig.
Geluid
De ingebouwde speakers zijn redelijk, maar verwacht geen diepe bassen.
De koptelefoon uitgang op de monitor doet zijn ding. Het geluid klinkt naar behoren. Zet hem alleen niet te hard. De kwaliteit wordt dan namelijk al gauw minder.

Kleurweergave

De kleurweergave is goed. De kleuren vond ik mooier dan op mijn Macbook Pro (retina scherm).
De Apple TV heb ik ook aan de monitor gehangen en er vervolgens 4K HDR content op afgespeeld. Dit werkte goed. Alleen op een 55inch 4K HDR spatten de beelden meer van het scherm. Dit is waarschijnlijk te danken aan het grotere scherm en de beeldverwerkingsprocessor in de TV.

Contrast en helderheid

Het contrast is goed voor een LCD. Ik beschik niet over meetapparatuur om te testen. Voor mij is het al stukken beter dan alle andere monitoren die ik heb gehad in het verleden. Nu is deze vergelijking ook niet helemaal eerlijk, aangezien dit al wat oudere modellen zijn.
De helderheid is hoog genoeg om met daglicht alles goed te kunnen zien. In een donkere kamer mag de helderheid van het scherm wel wat omlaag.

Ghosting

Ik ben geen gamer en heb hier dan ook niet uitgebreid op getest. Voor dagelijks gebruik, zoals internet browsen, tekstverwerking en filmpjes bekijken, is het een prima scherm en is de ghosting mij niet echt opgevallen.

Pixeldefecten

Over pixeldefecten kan ik kort zijn. Er zijn geen dode pixels te vinden. Op de lange termijn kan ik hier nog niet veel over zeggen. De monitor heeft nog maar 98 uur aangestaan. Dit was terug te vinden in het settings menu van de monitor.

Bouwkwaliteit en afwerking

De eenvoud om de monitor vanuit de doos gebruiksklaar te krijgen is top. In twee stappen zit hij in elkaar. De standaard klik je zonder te schroeven op de achterkant van de monitor. De voet erop schuiven en aandraaien maar.
Hij voelt stevig aan en is eenvoudig in hoogte te verstellen. Wat mij opviel is dat wanneer je de monitor aanraakt (om bijvoorbeeld in hoogte te verstellen), hij totaal niet kraakt. Bij andere monitoren wil het plastic nog wel eens kraakgeluiden geven als je ze maar iets aanraakt.

De monitor heeft hele dunne bezels. Dit ziet er erg strak uit, maar als je hem aan zet zie je dat de pixels niet tot aan de bezel lopen (zie afbeelding).

Vormgeving

De LG 27UL850 heeft een erg mooi en strak design. Het gaat wel richting het Apple design. Het geborsteld aluminium van de voet van het scherm, past goed bij het uiterlijk van de Macbook. En de witte kabels (voeding, hdmi, displayport, usb-c) die meegeleverd worden, doen mij ook aan Apple denken.

De prijs vind ik nog een beetje aan de hoge kant. Momenteel werk ik met twee schermen op Full HD (23 inch). Ik zou dus ook eerder voor 2x 27 inch Full HD gaan i.p.v. 1x 27 inch 4K voor dezelfde prijs.

4K (3840 x 2160)HD (1920 x 1080)
Persoonlijk vind ik het wat prettiger werken op de HD resolutie, omdat ik graag wat verder van de monitor af zit. Op de 4K resolutie wordt alles wel heel klein.

Heb jij ook een LG 27UL850-W Zilver?