Specificaties Actie, Avontuur, RPG, Vecht-game voor de Xb360 - Bekijk alle specificaties

Nier, Xbox 360 Review

boe2 9 mei 2010, laatste update op 9 mei 2010, 2.200 views

Nier, Xbox 360

Pluspunten

• Leuke twists in de gameplay
  • Referenties naar andere bekende games
  • Prachtige soundtrack en ditto voice-acting
  • Immersief verhaal

Minpunten

• Matige graphics
  • De camera doet soms onhandig
  • Sidequests zijn vaak saai

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Controverse
Het leek wel alsof deze titel uit het niets uit de hemel kwam gedonderd. Dit kan liggen aan het feit dat Square-Enix tegenwoordig veel games uitgeeft in Europa, waar veel middelmatige zooi tussenzit, waardoor de verwachtingen nu niet bepaald hooggespannen waren. De screenshots en videos gaven ook niet bepaald een overtuigende indruk.
Op donderdag 6 mei plaatste tweakers.net hun review van Nier online. Het bleek een ietwat aparte review te zijn waaruit lastig op te maken wat we nu juist van dit spel moeten verwachten. Zelf vond ik het vooral verwarrend en intrigerend tegelijk: Om die reden besloot ik wat verder te graven en meer informatie over Nier te verzamelen. Mijn allereerste stop was Metacritic, waar je een overzicht kan zien van de scores die Nier gekregen heeft op verschillende reviewsites. Wat meteen opviel is dat de toegekende scores enorm uiteenlopen: Van 90/100 scores tot scores zo laag als 42/100 (met allerhande andere scores die netjes gespreid zijn tussen deze twee) en de gebruikersreviews varieren al evenveel. Mijn nieuwsgierigheid was getrokken, dus besloot ik om toch maar de gok te wagen aangezien ik niemand kende die het spel zelf gekocht had. Ik schafte me vrijdagavond Nier aan bij mijn favoriete gameboer, nu is het zondagavond en heb ik er al veel meer uren opzitten dan wat je als gezond zou beschouwen doordat het spel me aan men scherm gekluisterd hield. Mijn eerste indrukken wil ik jullie echt niet onthouden, dus geef ik jullie nu mijn eigen review over Nier.

The bad and The good
De negatieve punten ga je in iedere review terugvinden, dus laten we daar alvast mee beginnen. Kort samengevat: De graphics zijn niet echt topkwaliteit, de camera doet soms vervelend, de sidequests zijn vaak repetitief en de platformgedeeltes van dit spel werken echter nog altijd even slecht in 3D.
Toch doen deze minpunten naar mijn mening weinig ter zake, want het geheel is een sterk staaltje storytelling waarbij je je als speler sterk betrokken voelt en bovendien is het spel gameplaygewijs enorm entertainent en afwisselend. De voice-acting is ronduit fantastisch en de soundtrack bevat de meest sfeervolle/mooie muziek die ik in jaren tijd gehoord heb in een videogame. Qua herspeelbaarheid zit het ook snor: Je zal naar schatting 20-30 uur nodighebben om het spel uit te spelen en daarna zal je het nog eens minstens 2 keer opnieuw moeten uitspelen om alle elementen van het verhaal volledig te snappen.

Hommages
Nier is een spel dat niet door eenvoudige programmeurs + art team is gemaakt maar door gamers in hart en nieren. De passie die men in dit spel gestoken heeft is vaak goed merkbaar en vaak zal je herinnerd worden aan andere games in allerhande genres. De basisgameplay doet nog het meest denken aan Zelda: Het rondrijden op de riante wereldmap (waarbij je op PRACHTIGE decors getrakteerd wordt) op je everzwijn, de hack & slash gameplay met blocken en dodgen en de dungeons waar je steevast op moeilijke puzzels getrakteerd wordt. Vaak verandert de camera dusdanig dat je spontaan aan de unieke bovenperspectief-kamer-scrolling layout van "A link to the past" moet denken. Dat (overigens perfect uitgevoerde) Zelda gevoel is slechts een eerste indruk: Vele puzzels en bossfights deden me meteen denken aan andere bekende titels, ook al zijn die een compleet ander genre (tot de bullethell shmups aan toe). Wat dacht je bijvoorbeeld van een dungeon die je volledig als een ouderwetse text-adventure (witte tekst op zwarte achtergrond) speelt? Deze overgangen gebeuren trouwens volledig feilloos: Het is verbazingwekkend hoe een soms eenvoudige wijziging van camerastandpunt je ervaring zoveel kan wijzigen. De grens tussen parodie en hommage wordt hierbij soms dun door de sarcastische commentaren die je groepsleden vaak geven op de huidige situatie. Dit alles echter zonder zichzelf belachelijk te maken: Nier is een ambitieus spel en doet er alles aan om je bij het verhaal te betrekken.

Niet voor de jeugd?
Op de verpakking van Nier prijkt een groot rood "18+" logo. Naar mijn mening is dit een terechte aanbeveling. Niet zozeer vanwege het zeer grove taalgebruik (mooi voorproefje: "I will rip your fucking eyes out and piss in your empty sockets", deze quote komt trouwens van een vrouwelijk partymember), maar wel omdat vooral oudere gamers met rijkere gameschiedenis (en minder focus op graphics) deze titel gaan kunnen apprecieren. Ik generaliseer hier natuurlijk, maar ik denk dat er maar weinig -18 gamers zijn die veel referenties gaan snappen. Meestal is het vrij duidelijk wat er moet gebeuren (je volgende objectief wordt altijd duidelijk aangegeven), maar er zijn ook stukken waar je stukken tekst zal MOETEN lezen om verder te geraken, wat jongere gamers niet meer gewoon lijken te zijn. Natuurlijk, als een goed verhaal geen selling point is voor jou zal Nier je waarschijnlijk sowieso niet bekoren.

Kopen of niet?
Ik ga niet rond de pot draaien: Het is een "love it or hate it" spel. Als je denkt dat je liever de nieuwste shooter wil spelen (inclusief graphics waar je de zandkorrels kan tellen) zal ik je niet proberen overtuigen om Nier te spelen aangezien het hoogstwaarschijnlijk niet jouw ding zal zijn. Als je jezelf echter de tijd wil geven om je te onderwerpen aan een immersieve game-ervaring die voortdurend je curiositeit prikkelt met unieke twists in de gameplay en je daarbij ook een solide verhaal verwelkomt, kan ik maar 1 ding zeggen: kopen!

Heb jij ook een Nier, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Best goede review, alleen mis ik wel wat over het verhaal. Ik weet eigenlijk helemaal niet waar het spel over gaat na het lezen van jou review.
Heel kort samengevat: Je dochter is ziek en jij zoekt naar een manier om haar te genezen. Meer ga ik niet vertellen :p
Op zoek naar een donornier? :Y)

...Sorry.
Sorb gedraag je! :p (Nick hier :D)

Mooie review! Misschien wat plaatjes tussendoor?
*zucht*

*edit* Kyumia, je registreert je op tweakers speciaal om deze post te maken :?.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 9 mei 2010 22:51]

Ik denk dat je het toch moet gaan spelen, want anders doe je dat niet meer na het lezen van het verhaal ;)
Zit natuurlijk wel wat in, maar ik hoef ook niet het hele plot te horen natuurlijk. 8)7
achja ik vond het wel geinig. maar het lijkt mij een vette game eigelijk.
maar alleen jammer dat ze bijna het hele verhaal al in de trailer zetten :S
ook mooie special effects enzo met die attacks ;)
Vind je?

Ik vind deze game er voor de hedendaagse standard er echt belachelijk slecht uitzien. Sowieso, what's up met geen anti-aliasing?