Intel Pentium D 930 Boxed Review

Boushh 17 februari 2006, laatste update op 19 februari 2006, 1.152 views

Intel Pentium D 930 Boxed

Pluspunten

• Prima Overclockbaarheid
  • Lage warmte productie (= stillere CPU koeler)
  • Goede Prijs/Performance/Kwaliteit verhouding
  • Bekende Intel kwaliteit

Minpunten

• Geen Hyper Threading
  • Geen ondersteuning voor EIST

Omdat ik van plan was over te gaan op Socket 775, DDR2 en PCIe had ik zo'n beetje alles nieuw nodig.

Mijn keuze van CPU viel in eerste instantie op de 651. Maar deze was niet leverbaar. De Pentium D 930 was echter wel direct leverbaar.

De verpakking is, zoals wij die van Intel gewend zijn, prima in orde. En bestaat uit de CPU, een koeler, een sticker en de handleiding.

Het plaatsen van de CPU en koeler op het moederbord is een fluitje van en cent. Ik zou echter wel aanraden dit te doen voordat je het moederbord in de kast plaatst (vanwege de grote van de koeler en de bereikbaarheid).

Qua prestaties had ik in eerste instatie zo mijn bedenkingen (omdat ik van een 3,4 Ghz Northwood kwam) maar ik ontdekte al snel dat de D 930 een prima overclocker is. Op mijn Asus P5WD2-E draaid hij super stabiel op 3,6 Ghz. En komt idle niet boven de 42 graden (met Arctic Freezer 7 Pro @ 1800 rpm). Dat zijn de beste overclock resultaten die ik ooit met een CPU heb gehaald !!

Gezien de geringe warmte productie, prima overclockbaarheid en lage prijs is dit naar mijn idee de ideale Dual Core CPU voor Intel fanaten.

Heb jij ook een Intel Pentium D 930 Boxed?

Nadeel; HyperThreading

Lijkt me niet dat je daar nog veel prestatiewinst mee kan boeken met een dual-core :z
De Extreme edition heeft zowel HT als DC dus er is wel dergelijk prestatie in te boeken...
ligt er aan, in een aantal gevallen zorgt HT voor een lagere performance en de performance winst als er performance winst is verhoud zich niet tot de performance winst van een dual-core cpu.
En 20% overclock is nou niet super te noemen hoor, dat lukt met 't grootste deel van de cpu's wel ;)

"Lage warmte productie (= stillere CPU koeler)
Goede Prijs/Performance/Kwaliteit verhouding"
P4's staan nou zeker niet bekend om hun lage warmteproductie, sterker nog, ze verbruiken veel meer dan hun AMD concurrenten, over de prijs/kwaliteitverhouding durf ik me niet uit te laten, maar op veel fronten staat de P4 er niet zo geweldig voor qua performance.

Verder 'n nette review.
Je moet het natuurlijk in relatie zien tot andere Intel CPU's :)

En die 20% is voor mij veel (op lucht en met alleen een verhoogde FSB, een fanatieke overclocker haalt er vast meer uit). Mijn 3,4 Ghz Northwood kwam niet verder dan 10%, en werd aanzienlijk warmer.

En je koopt een D930 en krijgt de prestaties van een D960. Als je nu in de Pricewatch kijkt is het verschil tussen die twee bijna 700 Euro. Dan vind ik dat je mag spreken over een 'Goede Prijs/Performance/Kwaliteit' verhouding, toch ?