Microsoft Wired Keyboard 600 (US) Zwart Review

Malloot 8 mei 2010, laatste update op 25 augustus 2019, 5.802 views Product gekocht

Microsoft Wired Keyboard 600 (US) Zwart

Een erg prettig, zeer betaalbaar en degelijk no-nonsense toetsenbord, met normale F toetsen. (laatste update: augustus 2019)

Pluspunten

• Erg fijn in gebruik
  • Standaard indeling
  • Geen extra knoppen op onhandige plaatsen
  • Goede prijs

Minpunten

• De functietoetsen hebben de halve hoogte.
  • Oude versie: Op nieuwe Windows 10 PC moet ik het soms uit en in pluggen om te kunnen typen

De keuze
Na zeker vijf jaar mijn trouwe Dell SK-8115 gebruikt te hebben kreeg ik de behoefte aan verandering. Wat dit triggerde was… Het geluid van de spatiebalk. Bij de minste trilling, ook als je het niet aanraakte maakte het een licht rammel geluid. Daarnaast wilde ik een toetsenbord met lagere toetsen. Ik heb gemerkt dat ik dit fijner vind typen.

De zoektocht begon uiteraard hier in de Pricewatch, maar de populaire producten waren nogal overdreven toetsenborden met beeldschermen enzo… Toen maar gewoon naar de computerwinkel gegaan en een aantal toetsenborden uitgeprobeerd. Het is opvallend hoeveel producten afwijken van de standaard indeling. Ik kwam uit bij het grote broertje van dit toetsenbord, de Microsoft Wireless Media Desktop 1000. Puur gekozen omdat deze het beste aanvoelde. Hiervan werkte het scrollwiel van de meegeleverde muis helaas niet goed. Daarnaast vond ik het toetsenbord toch wel vrij lomp, maar belangrijker nog: Er zat geen ruimte tussen de F-toetsen. Wat dit extra vervelend maakte was het feit dat er logootjes op stonden en heel klein erboven het F nummer. Telkens zoeken dus. Omdat het toetenbord wel heel erg fijn aanvoelde heb ik op het internet gekeken wat voor varianten er op dit toetsenbord waren. En toen kwam ik uit bij de Wired Keyboard 600.

Ergonomie / Precisie
Op het uiterlijk zou je wellicht denken dat de aanslag gelijk is aan die van standaard laptop toetsen, maar dit is zeker niet het geval. De aanslag is minder mild dan je zou verwachten en voelt degelijk aan. Misschien had er van mij zelfs iets minder tegendruk mogen zijn, maar de aanslag is heel aangenaam.

Meteen toen ik met dit toetsenbord (en daarvoor de Wireless 1000) begon te werken leek het wel alsof ik sneller typte dan op mijn oude Dell SK-8115. De toetsen lijken heel makkelijk bereikbaar, en hoeven niet heel ver ingedrukt te worden. Het is praktisch onmogelijk een dubbel-aanslag te doen. Of je nou hard ramt of zo zacht mogelijk de toets indrukt, per keer wordt hij één keer aangeslagen. Ook het gebruiken van sneltoetsen (bijvoorbeeld ctrl+c) gaat over het algemeen zeer fijn.
De functietoetsen hadden van mij fullsize mogen zijn, maar het schijnt nogal in de mode te zijn bij fabrikanten deze toetsen te onderwaarderen. Ik gebruik ze in verschillende programma's volop, dus het is me een raadsel waarom. Desondanks werkt het prima, maar dit is het enige punt waarop de Dell beter scoort.

De voorste rij toetsen heeft een ronde afwerking, waardoor je zou denken dat het aanslag gebied kleiner wordt. Maar de voorste rij is ook iets groter dus het aanslag gebied is prima. Wellicht is deze ronding gemaakt om tijdens het typen minder last van de rand van de voorste toetsen te hebben.

De CapsLock toets heeft een verlaging rechts en onder, wat de kans hem per ongeluk in te drukken iets verkleint.

Het toetsenbord is redelijk laag, dat is wat ik graag wilde. Het had van mij zelfs lager gemogen. Het rust op vier brede rubber voeten en schuift dus niet heel makkelijk weg. Er zijn uitklap-voetjes voor mensen die het graag schuin willen hebben staan.

Wat vrij uniek was aan de Dell SK-8115 is dat er geen randen om het toetsenbord zaten. Opvallend genoeg hoef ik niet te wennen aan de randen die om dit toetsenbord zitten.

Opmerking: Dit zijn foto's van het oude model, maar het nieuwe model is nagenoeg identiek (zie update augustus 2019)

Functionaliteit
Voor mensen die graag extra functies op hun toetsenbord willen is dit geen aanrader. De indeling is geheel standaard en zonder scala aan extra knoppen. Toch komt het keyboard met twee kleine extra's:

Boven de F5-F8 toetsen zitten play/pause, volume +/- en mute knoppen. Dat had van mij niet gehoeven. Zonder die hele rand had het toetsenbord een stuk compacter kunnen zijn.

Boven het numpad bevind zich een calculatorknop. Handig. Voorheen had ik die in de snelstart staan.

Vormgeving
Niet dat het een gedrocht is, maar het ziet er toch behoorlijk 'Windows' uit. Maar ik heb een hoop lelijkere toetsenborden gezien (de Logitech G15 om maar iets te noemen), dus zogezien misschien helemaal niet onaardig. Het heeft in ieder geval een zeer neutrale look.

De Capslock/Numlock/ScrollLock indicators zijn helder, en gelukkig niet blauw maar gewoon groen, met diffusortjes zodat het van alle kanten even helder is. Ik mis nog altijd het Insert-indicatortje.. (Wat dus geen één keyboard heeft vreemd genoeg.)

Microsoft doet er alles aan om niet de schuld van RSI te krijgen… Deze opzichtige tag zit dicht bij het toetsenbord aan de snoer. 'Do not remove this tag' staat er, edoch een schaar doet wonderen. Er bleef gelukkig geen plaksel achter (bij de 2019 versie bleef wel wat achter).

Bouwkwaliteit
Zeer degelijk gebouwd, gaat erg lang mee (zie updates)
Het is nu nog moeilijk over te oordelen, maar het lijkt me wel een keyboard waarop je je agressie kwijt kunt. De Dell heeft ook fikse klappen op bijvoorbeeld de escape toets (of daar in de buurt ;) ) moeten verduren en doet het nog prima, van dit toetsenbord verwacht ik hetzelfde. Zo niet, dan kom ik met een update.

Drivers en ondersteuning
Plug en play. Aansluiten op je USB, en gaan met die banaan. De enkele extra toetsen die erop zitten vereisen dus geen extra installatie (in Windows).

Voor 15,- heb je een uitstekend toetsenbord. Ik vind het een mooie prijs voor wat je krijgt.

Een goede keus voor iedereen die op zoek is naar een no-nonsense toetsenbord met standaard indeling. Milde en redelijk stille aanslag. De kleinere functietoetsen is het enige minpunt.

Update juni 2013 (drie jaar later):
Het toetsenbord heeft na drie jaar verschillende woede aanvallen (in de vorm van een ferme vuistslag) goed doorstaan. Een erorm harde vuistslag echter, waarbij ik me ook even zorgen maakte over het bureau, werd de linker shift toets fataal. Hij doet het wel nog gewoon alsof er niets gebeurd is, maar de toets zelf is in tweeën gebroken... Dat gebeurde ongeveer negen maande geleden. De volgende dag meteen een nieuwe gekocht. Vijftien euro is helemaal niks voor zo'n goed toetsenbord.

Recentelijk heb ik ook per ongeluk een vol glas drinken over het toetsenbord heen gegooid. Ik heb hem toen meteen onder de kraan afgespoeld. En toen ook nog de meeste toetsen eraf gehaald (omhoog wippen met bijv. een mespunt) om hem te laten drogen. Maar dat was volgens mij niet eens nodig. De volgende dag weer aangesloten een geen enkel probleem.

Update november 2018:
Ik werk nog steeds bijna dagelijks met het tweede toetsenbord (zie update hierboven). De 'L' van de linker Ctrl toets is eraf gesleten maar voor de rest verkeerd het nog in goede fysieke staat. Als ik te veel op de linker hoek van de linker Ctrl toets druk, gaat hij wat moeilijker omlaag, dat is het enige. Niet slecht voor een toetsenbord van 15,- !

Vervelender is, dat sinds ik een nieuwe PC met Windows 10 heb, het toetsenbord regelmatig geen data invoert na het opstarten van Windows. Alsof het niet is aangesloten. Dan moet ik het toetsenbord eruit en weer erin pluggen en dan is het probleem verholpen. Tamelijk idioot aangezien het een Microsoft product is notabene, en ook nog steeds verkocht wordt. Het zou natuurlijk kunnen dat het iets met het moederbord van de PC te maken heeft, geen idee, ik heb ook nog geen ander toetsenbord getest behalve het andere exemplaar wat ik nog steeds heb, en die deed dat ook.
Om deze reden "drivers en ondersteuning" terug geschroefd naar 3 sterren. Bouwkwaliteit omhoog van 4 naar 5 sterren.

Update augustus 2019: De derde!
Waarom?
Het toetsenbord begon nu toch iets te verslijten. Niet alleen de control toets maar ook enkele andere toetsen konden wat 'stroef' gaan, vooral als je niet in het midden van de toets drukte. Je moet weten, hij was 7 (zeven) jaar intensief in gebruik geweest. Dat is Windows 3.1, 95 én 98 in één adem...

Ik maak veel gebruik van sneltoetsen, en typ er soms wat mee. Geen games dus.

7 jaar gebruikte control toets...

Na uitgebreid te hebben gezocht naar een 'luxe' upgrade met bijvoorbeeld 'MX Brown' mechanische toetsen, toch weer gewoon hierbij uitgekomen. Wat ik vooral gek vind bij al die mechanische toetsenborden is hoe hoog ze zijn. Dat lijkt me helemaal niet fijn. Ik had de Wired 600 juist gekozen omdat deze laag is. Ook hebben al deze dure toetsenborden geen ergonomische optimalisatie, zo lijkt het. Geen geen afgeronde voorste rij, geen inkeping rond caps lock, etc.

Ik heb ook nog gezocht naar eentje zonder numpad, met een losse numpad erbij. Deze zit mij toch vaak in de weg, het maakt het toetsenbord net wat te breed voor rechtshandigen. Maar omdat ik het numpad wel regelmatig gebruik, toch maar voor de vaste indeling gegaan.

Wellicht dat ik toch een keer de Leopold FC750R bijvoorbeeld ga uitproberen, maar voor nu heb ik weer een nieuwe Wired 600 gekocht bij lokale PC boer voor 18,-.

Kleine veranderingen
In eerste instantie leek deze minder te glanzen, maar dat komt gewoon doordat het plastic nog niet afgesleten is... Vooral de control toets was helemaal glad geworden van zeven jaar sneltoetsen...

Maar qua uiterlijk zijn er wel subtiele dingen veranderd:
- De meest opvallende is een FN toets. De rechter Windows toets is daardoor komen te vervallen. F5-F8 hebben daarvoor blauwe icoontjes erbij gekregen, dit is jammer. Deze vier sneltoetsen voelen ook erg overbodig.
- De overgebleven windows toets heeft het ronde reliëf niet meer, dat is even wennen, ik kijk telkens of niet niet per ongeluk de control toets in druk (Pro Tools gebruikt de Windows toets ook voor sneltoetsen).
- De letters staan nu midden op de toetsen in plaats van in de hoek, en de bedrukking is mooier en overzichtelijker geworden.

Het typen voelt fijner dan op de oude. Dat ligt waarschijnlijk hieraan: De toetsen zijn heel iets stiller, de weerstand is een heel klein beetje hoger en de toetsen zijn minder glad (want het plastic was glad gesleten bij oude).

Ook verschuift hij moeilijker: De rubbers van het oude toetsenbord waren ook gladder geworden.

Met deze nieuw vergaarde kennis, kan ik u mededelen dat een intensieve gebruiksduur van 5 jaar aanbevolen is, maar langer kan gemakkelijk, zeker als u niet heel veel schrijft.

Heb jij ook een Microsoft Wired Keyboard 600 (US) Zwart?

Nette review. Prefereer zelf de Comfort Curve 2000, voor dezelfde prijs.

Dat je er sneller op typt dan op die Dell snap ik. Die Dells zijn kwalitatief goed, maar o wat typen die dingen rot :)

[Reactie gewijzigd door reynard80 op 8 mei 2010 22:00]

Dezelfde ervaring hier... ik vond het in de winkel meteen het meest degelijk ogen en aanvoelen. Dit in combinatie met de prijs, maakt het een perfect toetsenbord. Voor mij géén dure prul van 40 EUR of meer... :)
'Do not remove this tag' staat er, edoch een schaar doet wonderen.

Hier moest ik wel even lachen :+

Maar verders, nette review voor zoiets toch relatief simpels! :) Mocht ik ooit een tweede tobo nodig hebben dan heeft deze toch wel een aardige kans.
Leuke review voor zo iets simpels als een toetsenbord :)

Heb m zelf ook sinds gisteren en kan jouw mening grotendeels wel beamen.
De functietoetsen zijn inderdaad een beetje jammer, maar zo heel veel gebruik ik dat nou ook weer niet. De mediatoetsen vind ik zelf heel fijn, puur alleen voor het volume.

Gekocht voor 11,99 bij Alternate.
Een goed verzorgde en uitgebreide review :) Heb hier veel aan gehad en wat een mooie foto's O+

Goed punt dat je erbij hebt geschreven dat er geen extra software nodig is voor de extra toetsen, dat vind ik namelijk wel storend als dat persé nodig is :D

[Reactie gewijzigd door Uberhood op 31 januari 2011 10:50]

ik vind dit een heel prettig toetsenbord, zeker voor 15 euro. Hele nette en volledige review overigens!!!
Leuke review, hier heb ik mijn aankoop deels op gebaseerd.

Wil er wel nog bij zeggen dat de toetsen toch gewoon rubber dome zijn en niet scissor laptop toetsen, helaas. Daardoor is de aanslag zwaarder (zoals al vermeld), maar het is wel zachter voor de vingers.

[Reactie gewijzigd door Meessen op 20 juli 2012 11:45]

Nette review heb je gemaakt. Deze heeft mij ook over de streep getrokken. Net besteld bij mediamarkt voor een tientje incl. verzenden.
Whahaha... Dit is natuurlijk een fantastisch voorbeeld van zinloos geweld. :+

Fenomenaal geschreven alles. Ik heb het met plezier gelezen. Dank je wel.
Omdat dit de eerste review is die ik lees waar ik hardop moest lachen, heb ik de moeite genomen om mijn eerste beoordeling te geven over je review. Voila.

PS. Ik laat deze 'ramplank' ook maar aanrukken door de bezorgen. Voldoet aan mijn gebruik.