Specificaties 22" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2208HDS-2 Zwart Review

dezejongeman 8 mei 2010, laatste update op 8 mei 2010, 5.227 views

Iiyama ProLite E2208HDS-2 Zwart

Pluspunten

• helderheid
  • kleuren
  • onverwacht ook nog speakers in de monitor
  • geen luie of dode pixel (geluk)
  • garantie

Minpunten

• niet in hoogte verstelbaar

Deze review is geschreven voor de Iiyama ProLite E2208HDS-2

Keuze:
Een tijdje geleden heb ik een nieuwe pc vanaf scratch gebouwd. hierbij had ik natuurlijk ook een monitor nodig. Ik had een aantal eisen aan een nieuwe monitor gesteld. Ik wou graag een monitor die zeer hoge helderheid heeft dit vindt ik persoonlijk nog al prettig als je met de zon komt te zitten. En de monitor moest boven de 20" zijn.

Ik had eigenlijk alle onderdelen voor een pc bij elkaar maar het scherm nog niet dan wil je toch 1 hebben want dan kun je aan de slag. na vele schermen gezien te hebben viel mijn oog op de Iiyama prolite e2208hds. Deze had een redelijke prijs van 165 euro eigenlijk net iets boven budget maar ja dan heb je ook een full-HD scherm met DVI dit was iets wat rond dit budget toch lastig was, misschien niet via internet maar bij scherm wil ik eerst zien wat het beeld voordat ik de monitor aanschaf.

Thuis aangekomen ging de doos open daar vond ik een zwart lcd panel die zo in de voet
geschoven / geklikt kon worden. Ook was de monitor geleverd met een VGA, DVI en stroomkabel. Tot mijn grote verbazing zag ik een audio kabel geleverd, bleek dat de monitor ingebouwde speakers heeft. Dit vond ik eigenlijk een zeer leuke toevoeging omdat ik vooral van plan was om een koptelefoon te gebruiken en dus geen speakers had aangeschaft.

Werking:
De knoppen van de monitor zijn redelijk goed maar je moet bij sommige knoppen toch net iets harder drukken voordat er reactie is maar is er al wel een klik geweest. Het geluid van het apparaat is redelijk te noemen voor ingebouwde speakers. De speakers hebben naar mijn mening een redelijke bas voor ingebouwde speakers dat is iets wat meestal ontbreekt bij bij dergelijke systemen.

Het geluidsvolume is redelijk hoog van de monitor deze komt redelijk in de beurt van mijn oordopjes.
Meten kan ik dit helaas niet.

De monitor heeft ook 5 tal opties voor beeld zoals game mode, entertainment en nog een aantal. Ik zal dit binnenkort even uitvoerig testen dan zal ik dat aan de review toevoegen. Maar de standaard instelling die Iiyama op deze monitor leverd vind ik zelf het prettigst en deze gebruik ik dus ook voor alles. De kijk hoek zal ik ook nog even bekijken nader toelichten, maar ik ben momenteel op mijn werk.

Ik heb de monitor tot nu toe alleen op DVI gehad en werkt goed. het duurt alleen wel een tijdje voordat de monitor beeld laat zien, dit gaat gelukkig niet over 10 tallen seconden maar een seconde of 3. Dit is iets wat niet stoort want als je de monitor eenmaal hebt gebruik je hem ook en is het niet erg zinvol om deze de hele tijd in en uit te schakelen.

Behuizing:
De monitor is helaas niet in hoogte verstelbaar maar kan wel voor en achterover kantelen. Het in elkaar klikken gaat erg strak maar dat komt de stabiliteit van de monitor wel weer ten goede. Ik vindt wel de het plastic iets te veel glimt waardoor dat iets goedkoper oogt. Zelf vind ik glas in de behuizing wel mooi en prettig om naar het scherm te kijken maar dat is smaak en die kan verschillen. De glans moet alleen niet overheersen en dat doet deze monitor ook niet.

specificaties:
- 22"
- 2ms
- 1920 x 1080
- dvi, vga. en audio in met jack
- 300 cd/m²
- dynamisch contrast 10.000
- boxen
- kijkhoek 160 graden

Garantie
Bij de winkel zeiden ze dat de monitor 2 jaar garantie heeft. Nu zag ik gister op de site van Iiyama en nu blijkt Iiyama 3 jaar on-site garantie geeft. de 2 jaar zal in dat geval dan winkel garantie zijn. maar on-site garantie van de fabrikant lijkt mij beter gezien het feit dat je niet zonder scherm komt te zitten.

ON-SITE GARANTIE Iiyama (kopie Iiyama site)

Onze desktop monitoren, indien gekocht in de Benelux, hebben de eerste drie jaar na aankoop een uitgebreide on-site service. In het geval van een storing gedurende de garantieperiode wordt uw monitor op het geregistreerde adres opgehaald. Vervolgens verlenen wij, afhankelijk van het type monitor, service op één van de volgende manieren:

U ontvangt direct na inname van uw defecte monitor een vervangend exemplaar, welke u vervolgens kunt behouden. De vervangende monitor wordt uw eigendom.

In uitzonderingsgevallen wordt uw eigen monitor gerepareerd door ons servicecentrum en zo spoedig mogelijk weer bij u afgeleverd. iiyama behoudt zich het recht voor de monitor in eigen werkplaats te repareren dan wel een andere werkplaats hiervoor aan te wijzen.

Ik heb de monitor inmiddels een maand in bezit en ik ben nog steeds zeer tevreden. Ik denk dat ik van deze monitor nog jaren plezier ga beleven tot het moment dat 3D helemaal in is.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2208HDS-2 Zwart?

Ik mis de review eigenlijk een beetje bij deze review. Je vertelt niks over het functioneren van het scherm, toch wel vrij essentieel voor een review, alles wat hier staat kan ik ook wel uit de handleiding halen.

Hoe werken de menu's, zijn de knoppen gammel of juist niet, gaat het switchen tussen aansluitingen makkelijk, is het geluid een beetje in orde, is de kijkhoek ook echt de beloofde 160 graden, ben je blij met de brightness, heb je last van ghosting met de meegeleverde vga-kabel op hoge resoluties, enz enz, enz...

Kortom, less facts, more experience ;)

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 8 mei 2010 11:09]

Even een vraag, hoe is de kwaliteit van de speakers die in dit scherm zitten?
@ CodeCaster
Hij verteld gewoon hoe hij tegenover de monitor staat wat hij ervan vind die Vga kabel heeft hij misschien niet gebruikt misschien heeft ie direct wel een DVI erin geklikt.
Het is nog steeds een GEBRUIKERS-review en ik vind hem toch wel goed gelukt er ontbreken misschien wat punten aan deze review maar dit noem ik "BOEIE" ik weet nu wel iets meer over de monitor en wat leuke weetjes.

Maarja wie ben ik hier ^^
Als je graag FPS speelt, NIET kopen deze monitor. Verschrikkelijke input lag. Last van ghosting en het contrast is ...matig.
Als het alleen de kwaliteit van het beeld was, had ik deze reactie niet geschreven, maar die verschrikkelijke input lag gaat iedereen die FPS wil spelen de nek om doen.
--- wat moet je met een 2ms. scherm als de electronica erachter ervoor zorgt dat het scherm niet responsive genoeg is??