Specificaties 20" @ 1600x900 (WXGA++) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2008HDS-1 Zwart Review

rooot 7 mei 2010, laatste update op 3 juni 2010, 2.630 views

Iiyama ProLite E2008HDS-1 Zwart

Pluspunten

• Vormgeving

Minpunten

• Niet hoogte-verstelbaar

Algemene beoordeling
Ik heb voor een 20" model gekozen, omdat ik twee schermen naast elkaar gebruik. In ben zeer tevreden over de vormgeving en kwaliteit. "Minpunt" betreft kwaliteit kom je enkel tegen tijdens het monteren, en dat is meestal ook maar eenmalig. Een iets groter nadeel is dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is.

Featureset
Misschien dat DisplayPort gewenst is, al beschikt mijn videokaart daar nog niet over. HDMI is ook niet aanwezig. VGA en DVI zijn wel aanwezig. Kleine speakers zijn ook aanwezig. (Naar boven gericht, niet zichtbaar). Bijgeleverd worden een audiokabel, DVI kabel en VGA kabel.

Het scherm is niet in hoogte verstelbaar, waardoor ze na plaatsing op een normaal bureau te laag staan. Ik heb dit opgelost door een "tafeltje" van zo'n 10cm op mijn bureau te plaatsen en daar de monitor op te zetten.

Pixeldefecten
Meerdere malen gecontroleerd met DeadPixelTester, tot op heden nog geen dode pixels gevonden. Beide schermen worden dagelijks gebruikt en zijn nu bijna een maand in bezit.

Bouwkwaliteit en afwerking
De voet is solide en ziet er netjes uit. Enige "minpuntje" is de kabelhouder: Een klein plastic klipje wat de kabels aan de achterkant bij elkaar moet houden. Dit is een erg fragiel kliksysteempje (Nu hoef je die ook niet dagelijks te wisselen...). Bovendien is de DVI kabel dermate stug dat die met moeite in de houder geklemd kan worden.

Vormgeving
Natuurlijk persoonlijk, maar wat mij betreft mooie schermen met netjes afgeronde hoeken. Ook de speakers zijn netjes weggewerkt.

Energieverbruik
Met een goedkope vermogensmeter (BASETech) gemeten:
Geheel wit: 20W
Geheel zwart: 18W
De monitor beschikt ook over een zogenaamde ECO stand:
Geheel wit: 15W
Geheel zwart: 14W

Ik heb twee monitoren gekocht, wat neerkomt op een kleine § 300 totaal. Een acceptabele prijs als je dit vergelijkt met de prijs van sommige (enkele) monitoren.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2008HDS-1 Zwart?

Goede monitor ,ik heb deze ook.En ik heb een ati hd5670.
De resolutie zou max 1600x900 moeten zijn,maar via de ati videokaart kan ik ook
1920 @1020 instellen.
Als je eenmaal gegamed hebt op 1920@ 1020 wil je niks anders meer.

Goede review,objectief.***

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 17 februari 2011 11:22]

edit ;ik bedoel natuurlijk 1920 @ 1080.(en geen 1920 @1020 zoals hierboven vermeld)
Blijft verder een goede monitor.
Ik kwam er pas recent achter,dat dit mogelijk is.
Ook tv of video kijken is veel scherper op 1920@ 1080.

In de gebruiks aanwijzing,van de videokaart, staat dat je op vga nog hogere resolutie`s moet kunnen halen.
Ik vind het opmerkzaam als er staat ; max geraporteerde resolutie 1600x900,
maar het kan toch hoger gaan.

Bij het uitpakken van deze monitor ondekte ik plakband tussen het scherm en de
rand en dit bleek echt moeilijk te verwijderen,zonder de rand te beschadigen.
Eigenlijk moet je zoiets ook niet zelf doen,maar terug sturen e.d duurd ook weer zo lang.

De hogere resolutie kan je alleen vinden in Catalist Controle Centrum ,onder
desktop propertie`s.
Als je eenmaal de resolutie 1920 @1080 hebt in gesteld kan je wel gewoon verlagen via "schermresolutie"maar niet verhogen.Dat moet dus via CCC.
Het is daarna aan te bevelen om de tekst groter te maken,danwel aan te passen aan .

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 25 februari 2011 13:06]

Volgens de specs (hier en van Iiyama zelf) is er geen HDMI aanwezig. Kun je hier een foto van laten zien?
Ho, erg slordig van mij. Je hebt helemaal gelijk. VGA & DVI zijn aanwezig. Ik heb een HDMI naar DVI kabel gekocht voor het aansluiten van de tweede monitor op de HDMI poort van de videokaart. Review gewijzigd, thnx.
leuke review. ik zit zelf te twijfelen tussen deze en de Dell 2009W (pricewatch: Dell Professional 2009W).
Nu heb ik 17" (1280x1024) en wil een breder beeld, niet persť een hoger beeld.
Deze Iiyama heeft 1600x900 terwijl de Dell 1600x1050 heeft.

Hoe bevalt jou de 900 pixels in hoogte t.o.v. een scherm dat 1050 (of 1024) in hoogte heeft?

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 6 december 2010 13:37]

In het begin moest ik even wennen aan de hoogte (Ik kwam van een (laptop) 15,4" 1400x1050 af), maar ik vind het nu geen belemmering meer. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor office, surfen en (web) development.

Wanneer ik opnieuw een scherm zou moeten kopen, zou ik ook niet specifiek naar de hoogte kijken (dus geen pluspunt of minpunt).
Wat natuurlijk ook kan is dat de monitor 1600 x 900 pixels heeft en dat de elektronica in de monitor wel 1920 x 1080 aankan. Dit wordt intern dan geconverteerd naar de maximale resolutie van deze monitor (1600 x 900 in dit geval).
Wat ik gek vind is dat er op deze Iiyama 20" E2008HDS-1 monitor (op de achterkant) staat: E2008HDS-1-B1, terwijl de B1 eigenlijk bij de 2008HDD (ipv HDS) hoort (uitvoering ZONDER speakers, als ik het goed begrijp)... Beetje verwarrend allemaal.

Hoe krijg je dit ding trouwens op 75hz? Is dat iemand al gelukt?

[Reactie gewijzigd door rmd op 14 juni 2012 21:58]