HyperX Pulsefire FPS Pro

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

HyperX Pulsefire FPS Pro Review

Koen HendriksTestpanel 3 juni 2019, 92 views Testpanel

HyperX Pulsefire FPS Pro

De Pulsefire is een goede muis voor de prijsklasse waar die in zit. De sensor is zeer accuraat en de muis zelf ligt lekker in de hand. De antislip rubberen aan de zijkant zorgen voor een goede grip en de Omron switches onder de knoppen voelen sterk aan.

Pluspunten

• RGB
  • Omron switches
  • Programmeerbare knoppen

Minpunten

• Grote software
  • Muiswiel piept soms
  • Volgende/Vorige knoppen iets te hoog

Na aanwezigheid op het Tweakers Testfest mocht ik blij naar huis met de HyperX Pulsefire FPS gaming muis. Het was een geslaagde dag waar we ook de mogelijkheid hadden om met HyperX zelf te praten en vragen te stellen. Eenmaal thuisgekomen heb ik de muis aangesloten om meteen maar van start te gaan met het gebruik ervan.

Eerst even de software upaten...

Ergonomie

Het eerste wat me opvalt is dat de muis ietsje hoger ligt dan de muis die ik gewend ben. De muis heeft een iets bollere vorm waardoor ik persoonlijk vind dat die wat lekkerder in de hand ligt. Mocht je een zogeheten ‘claw grip’ hebben dan is dit misschien juist wat minder fijn, maar voor de mensen die een ‘palm grip’ of ‘tip grip’ hebben ligt de muis lekker in de hand.

De rubberen grips aan de zijkant voelen goed aan, aan beide kanten is dit aanwezig waarbij aan de linkerkant een kleine inham uit de grip is genomen voor de volgende en vorige toetsen. Je duim, pink en ringvinger vallen natuurlijk op de grip en dit hierdoor blijven ze goed op de muis liggen. Het geeft een fijn gevoel tijdens het wat actiever bewegen van de muis. De volgende en vorige knoppen zitten alleen wel wat hoger dan ik gewend ben van muizen, ik moet mijn duim nog weer een centimeter omhoog verplaatsen voordat ik deze kan indrukken. Ik kan ook mijn duim op de knoppen leggen maar dan maak ik geen gebruik meer van het grip wat juist lekker ligt.

Net iets te hoge knoppen aan de zijkant.

Functionaliteit

De muis bestaat uit zes knoppen. Iedere knop behalve de linkermuisknop is programmeerbaar met de HyperX NGenuity Software. Deze is te downloaden van de HyperX website. Naast de standaard muisknoppen en een (klikbare)scrollwheel bevat de muis een volgende en vorige knop aan de zijkant, en als laatste een DPI switch knop op de bovenkant, achter de scrollwheel. Als je nou niet zo vaak van DPI switch lijkt dit nogal onnodig. Het mooie van de programmeerbare keys is dus dat je deze dan kan aanpassen naar bijvoorbeeld het openen van je browser, of naar het openen van een minimap in een game.

De software biedt nog meer mogelijkheden aan, zoals het switchen van voorkeur voor je linkerhand of rechterhand. Wat de software dan doet is de linkermuisknop wisselen met de rechtermuisknop. Hierdoor is de muis ook voor linkshandigen te gebruiken.

Makkelijk de DPI knop aanpassen.

Precisie

De muis heeft een goed glijoppervlak op de onderkant zitten. Deze helpen mee met de precisie ervan; het geeft net een wat fijner gevoel bij snelle bewegingen. De muis is met een de PixArt 3389 sensor zeer precies en kan tot 16.000 dpi worden ingesteld. Hier maak ik zelf geen gebruik van, ik heb mijn dpi tijdens het gamen ingesteld op 3200 dpi, maar het is fijn om te weten dat de sensor zo precies is. In de software kun je de DPI aanpassen in verschillende stappen. Je krijgt hier complete controle over als je even in de software duikt, HyperX heeft er voor gezorgd dat hier veel te customizen is.

Verschillende DPI mogelijkheden vanuit de software.

Vormgeving

De muis heeft een strakke vormgeving met puntige uiteinden op de linker- en rechtermuisknop. De scrollwheel ligt goed in het midden en heeft een mooie ‘goot’ tussen de linker- en rechtermuisknop in. In eerste oogopslag deed de muis me redelijk sterk denken aan de Razer Deathadder.

De echte gamer houdt natuurlijk van zijn RGB en deze muis stelt hier niet teleur. Het logo op de achterkant en de 2 ‘banen’ naast de scrollwheel zijn voorzien van RGB. In de software kan de gehele RGB van de muis worden aangepast naar alle kleuren van het spectrum. Er zijn vijf verschillende opties mogelijk om in te stellen op het RGB.

Als standaard staat deze op een specifieke kleur waar er verder niks gebeurd, en een tweede optie is om de kleuren uit te zetten. Echter zijn er ook wat levendiger opties zoals het ‘breathen’ van het licht, waarbij het licht langzaam aan en uit fade. De Color Cycle doet precies wat je vermoedt en fade van de ene kleur naar de andere in een loopje. De Trigger modus was nieuw voor mij en had ik nog niet eerder gezien, hiermee neem de muis een van de bovenstaande patronen aan als die getriggerd wordt. Dit gebeurt elke keer als je een muis knop gebruikt. Ik vond dit zelf nogal druk worden en heb de muis op Breathing modus gezet. Opnieuw is dit helemaal te customizen in de software van HyperX.

RGB instellingen.

Bouwkwaliteit

Ondanks dat de muis wat lichter is (95 gram) voelt deze stevig en solide aan. De Omron switches geven een satisfying klik gevoel bij het gebruik van de muis. De scrollwheel heeft ook een goede klik erop zitten maar lijkt soms nog een beetje moeite te hebben met snelle scroll-bewegingen. Hier en daar komt er toch een kleine piep bij het ‘harde’ scroll werk. Denk hierbij aan het scrollen door een PDF van 80 bladzijde. Naast het piepende scrollwheel is de bouwkwaliteit prima, het snoer voelt ook premium aan door de gevlochten draden. Deze moeten ervoor zorgen dat de muis kabel lang goed blijft.

Drivers en ondersteuning

Eigenlijk werkt de muis prima zonder drivers. Je plugt hem in je windows PC in en je kunt hem meteen gebruiken. Echter als je volledig gebruik wilt maken van de functionaliteiten die er zijn zul je wel de HyperX NGenuity Software moeten downloaden. Dit kan vanaf de website van HyperX. De installatie gaat redelijk vlot, een paar keer op next klikken en de drivers zijn zo geïnstalleerd. Per scherm van de software krijg je eerst een korte tutorial te zien waardoor het gebruik van de software duidelijk is. De handleiding van de muis is ook meteen te vinden in de software. Wat opvalt aan de software is het formaat, 1.18GB maar liefst. Dit lijkt me veels te groot en ik denk dat HyperX hier nog wel op kan optimaliseren. In het paneel met HyperX zijn er ook vragen naar boven gekomen voor een API zodat mensen zelf aan de slag konden met leuke tooltjes en uitbreidingen op de RGB. Helaas had HyperX hier geen support voor en lag dit ook nog niet in de planning.

Op het moment van schrijven is de muis voor €39,99 te halen bij Alternate. Dit komt overeen met de adviesprijs die HyperX heeft aangegeven. Voor een functionaliteit rijke muis met aanpasbare mogelijkheden en RGB vind ik dit een prima prijs. Als je naar concurrentie kijkt zoals de Razer DeathAdder dan is deze voor ongeveer dezelfde prijs te vinden (€42,90 bij Azerty op het moment van schrijven). Echter heeft de DeathAdder maar een sensor van 6400 dpi en geen RGB.

Heb jij ook een HyperX Pulsefire FPS Pro?