Seasonic Focus Plus 650 Gold

Specificaties 650W (80 Plus Gold) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Seasonic Focus Plus 650 Gold Review

danielveltTestpanel 1 juni 2019, 66 views Testpanel

Seasonic Focus Plus 650 Gold

Een robuuste stabiele voeding voor een goede prijs.

Pluspunten

• Stil
  • Stevig
  • Stabiel

Minpunten

• Nog geen gevonden

Uitrusting Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Prestaties en stabiliteit Score: 5
Specificaties:

Uitpakken:
De doos heeft een zwart-goud design met de belangrijkste informatie op de achterkant. Zodra je de doos open maakt kom je als eerste de gebruiksaanwijzing, een Seasonic sticker en kabel management accessoires tegen. Daar onder zitten de kabels en de voeding in hun eigen opberg zakje. Verder levert Seasonic er een jumper bij (om de pomp van een waterkoeler te starten) samen met schroeven om de voeding te monteren.
Zoals we kunnen verwachten van Seasonic is de voeding goed gebouwd, de behuizing voelt robuust aan en de connectoren zitten goed gemonteerd. Aan de zijkant van de voeding zijn de basis specificaties te vinden, aan de voorkant zitten de connectoren om de kabels aan te sluiten en aan de achterkant de stekker, een powerknop en een knop voor de hybride modus, over deze modus later meer.
De kabels zijn allemaal zwart en per connector bij elkaar gebonden. Bij de grotere connectoren, zoals die voor het moederbord, zit aan het einde nog een condensator om te spanning te ontdoen van ruis. Op de voeding zitten meer aansluitingen dan dat er kabels worden mee geleverd, dit maakt het mogelijk om er op een later moment nog meer kabels bij te voegen mocht dit nodig zijn. Naast de standaard kabels lever Seasonic ook een adapter van molex naar floppy mee. Met deze adapter zou je nog een oude floppy drive kunnen gebruiken met deze moderne voeding.

Prestaties:
Van de woordvoerder van Seasonic kregen wij al te horen dat hij niet weet hoe wij een voeding zouden moeten testen en dat dat ook eigenlijk niet heel belangrijk is, “De voeding doet het of hij doet het niet”. Omdat ik toch wel erg nieuwsgierig was naar de prestaties van de voeding heb ik toch besloten om een kleine test te doen. Ik heb de voeding aangesloten aan een moederbord met een Intel Core i3-6100 en een aantal verschillende videokaarten. Met deze opzet kon ik een bij een aantal vermogens de spanning meten op de 3V3, +5V, +12V en -12V. De gemeten vermogens komen van een meter in het stopcontact. Deze zijn dus niet precies het vermogen wat de componenten gebruiken. Echter had ik geen mogelijkheid om de stromen te meten tussen de voeding en de componenten.
Zoals je kunt zien vallen alle gemeten spanningen nog ruim binnen de minimale en maximale waarden die de ATX standaard verwacht van voedingen. Hierdoor zal deze voeding zelfs bij een groot vermogen nog de goede spanning kunnen leveren.
Zelfs bij deze vermogens bleef de voeding zo goed als stil. Dit wordt mogelijk gemaakt door het slimme gebruik van de ventilator. Deze ventilator heeft twee standen: 'De ventilator draait constant en houd daarmee de voeding koeler voor een langere levensduur' of 'de ventilator slaat alleen aan boven een bepaalde belasting waardoor de voeding onder die belasting geluidloos is'. Je kunt tussen deze twee standen kiezen met behulp van de hybride knop op de achterkant van de voeding.

Prijs:
Op het moment van schrijven is deze voeding te verkrijgen voor ongeveer 100 euro. Voor dat geld krijg je een degelijke voeding, mooi afgewerkte kabels, een aantal accessoires en (niet geheel onbelangrijk) een fabrieksgarantie van 10 jaar. Deze prijs is een aantal euro lager dan de vergelijkbare voedingen van Corsair en Be Quiet.

Conclusie:
Al met al is de Seasonic Focus Plus Gold een degelijke voeding met goede accessoires en support. Dit alles voor een goede prijs maakt het zeker een goede voeding voor je volgende pc of upgrade.

Heb jij ook een Seasonic Focus Plus 650 Gold?

Meer advertenties

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019