Skikk 15RF50 Review
De SKIKK 15RF50. Een laptop van Laptop Plus B.V. en een erg goede ook. Het scherm is fantastisch: 4K AMOLED, de specificaties zijn top: i7 9750H en een RTX 2070 en de laptop voelt stevig aan. Er zijn ook enkele minpunten, deze kan je lezen in de uitgebreide review.
Pluspunten
Geweldig scherm ( 4K AMOLED ) Top prestaties Voelt stevig aan Hoge prijs / kwaliteit verhouding Smalle schermranden
Minpunten
Accuduur kan beter ( ~3 uur ) Plaatsing rechter shift
Eindoordeel
De SKIKK 15RF50
Inhoudsopgave:
1. Inleiding
Mijn verlanglijstje was al een tijdje gevuld met het volgende item: een nieuwe laptop. Echter had ik wel een aantal wensen: een van de beste schermen, een strak design, en goede prestaties.Mijn focus lag eigenlijk al een tijd op een Razer Blade 15, tot ik een nieuwsbericht tegenkwam met als content dat SKIKK een laptop met een 4k OLED scherm verkocht. Meteen was ik zeer geïnteresseerd aangezien OLED in mijn ogen toch wel de beste schermtechniek is van het moment.
Dus ik ging onderzoeken. Wat was het type paneel? Zijn de Clevo laptops betrouwbaar? SKIKK, wat is dat eigenlijk voor merk? Helaas met weinig resultaat. Er is vrij weinig online te vinden over deze laptops of over SKIKK. Dus, ik heb de gok gewaagd. En spoiler: het heeft heel erg goed uitgepakt!
2. Mijn configuratie
Laptop model: SKIKK 15RF50CPU ( Processor ): Intel Core i7-9750H
RAM: 16,0GB
Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 2070
Opslag: Samsung 970 Pro 1TB
3. De levering & de verpakking
De levering liet even op zich wachten. De laptop heb ik op 11 mei 2019 besteld, en 29 mei heb ik deze geleverd gekregen. Echter was dit omdat er kennelijk veel animo was naar de laptop waardoor de aangegeven levertijden van 5 - 8 werkdagen niet meer juist was. Hier ben ik netjes over geïnformeerd, dus top!De verpakking was prima. Strakke doos, met daarin de doos met de laptop. Het was fijn dat er een 'handvat' aan de binnenste doos zat, zo kreeg je deze er zonder moeite uit. Zie foto's.
De verpakking
4. Wat je krijgt
In de doos bevindt zich het volgende:De laptop
Een oplader voor de laptop
Een handleiding
Een webcam cover met handleiding
Een 'visitekaartje' met aanbiedingen
Een 16GB USB-Stick met Windows en drivers
Extra schroeven
Een doekje
De inhoud van de USB-Stick
5. Benchmarks
Deze spreken voor zich denk ik. Erg snelle laptop. Full HD gamen met Ultra instellingen is zeker mogelijk, wel wordt de laptop erg warm en maakt deze vrij veel lawaai.De benchmarks
6. Het scherm
Het scherm is een 15.6" 4K ( 3840px bij 2160px ) AMOLED paneel geproduceerd door Samsung. Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om het volgende paneel: nieuws: Samsung start massaproductie oledpanelen voor laptops in februari Zie hier de specificaties: https://www.anandtech.com...-oled-display-for-laptopsHier kan ik kort over zijn. Hoge helderheid, extreem scherp, ongekend contrast en heldere kleuren. Het is zonder twijfel het beste scherm wat ik tot nu toe in een laptop heb gezien.
Het scherm
7. De accuduur
De accuduur is acceptabel. Je krijgt een redelijke 3 uur wanneer je gewoon normaal bezig bent op je laptop met de schermhelderheid op zijn hoogst. Hoe lang de laptop het volhoudt op de accu wanneer je gaat gamen weet ik niet. Dit heb ik niet getest. Mocht hier interesse naar zijn laat het dan gerust weten!8. Het toetsenbord
Het is een best fijn toetsenbord naar mijn mening. Typt vlot en heeft RGB verlichting. Het enige minpunt is de rechter shift, deze is kleiner gemaakt om plaats te maken voor de arrow-up toets. Aan de andere kant heb je nu wel full-sized arrow toetsen. Het is dus een compromis, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig de shift toets mis en op de arrow-up toets klik. Wel heb ik de laptop nog maar 1 dag, dus mogelijk dat met wat gewenning deze irritatie verdwijntHet toetsenbord
9. Prijs / kwaliteitverhouding
Toch wel een belangrijk aspect voor ons Nederlanders10. Koeling en fan-noise
De laptop wordt warm. Erg warm. Ook maakt deze zeer veel geluid wanneer deze echt bezig is. Echter kan ik dit niet vergelijken aangezien ik geen andere gaming laptops heb gehad.11. Zelf de laptop openmaken
Dit heb ik gedaan. Lang verhaal kort: de SSD heb ik apart aangeschaft en zelf geplaatst. Ik heb eigenlijk geen ervaring met het openen van laptops dus dit was een redelijke klus. Hier ben ik ongeveer een uur mee bezig geweest omdat ik de laptop niet kapot wilde maken, maar het is wel gelukt!Om rekening mee te houden: bij de koeling links en rechts zitten veel haakjes. Uit mijn hoofd gezegd 4. Deze hadden redelijk wat kracht nodig om los te krijgen.
12. Kleine minpuntjes
Let op: dit is eigen ervaring. Ook zou het kunnen dat dit komt omdat ik zelf Windows heb geïnstalleerd en nog niet alle drivers goed heb geïnstalleerd.Bij mij werken niet alle functie toetsen. Het touchpad kan ik niet deactiveren en de schermhelderheid kan ik ook niet wijzigen. Overigens werkt dit helemaal niet, ook niet wanneer ik het via de Windows instellingen probeer. Het scherm staat dus altijd op zijn helderst. Momenteel ben ik bezig met het zoeken van een oplossing voor dit probleem, ik houd jullie op de hoogte!
UPDATE: na het bijwerken van de driver van de Intel UHD Graphics 630 werkt het aanpassen van de helderheid weer!
13. Conclusie
Kortom: geweldige laptop voor de prijs. Ik ben zeer tevreden.
Beoordeel deze review:
Reacties (8)
Kwam de SKIKK laptops ook net tegen. Zocht op OLED in de pricewatch en kwam bij deze uit. Thanks voor de review, ik wacht nog even een jaartje en hoop dat ze volgend jaar nog meedoen in de laptop wereld en met een nieuwe versie utikomen die niet ineens 30-40% duurder zijn...
Haha, er zijn inderdaad nog niet erg veel laptops met een OLED scherm met deze specificaties neen. Geen probleem!
Overigens: welke laptop met 4k scherm en RTX 2070 videokaart is goedkoper dan deze laptop dan? Volgens mij is deze laptop ( zelfs ondanks zijn AMOLED scherm ) goedkoper dan vergelijkbare laptops zonder OLED scherm.
Overigens: welke laptop met 4k scherm en RTX 2070 videokaart is goedkoper dan deze laptop dan? Volgens mij is deze laptop ( zelfs ondanks zijn AMOLED scherm ) goedkoper dan vergelijkbare laptops zonder OLED scherm.
Was meer aan het uitkijken naar opvolger van de RTX series, geen idee hoe die gaan heten, maar bijvoorbeeld RTX 3070. Op z'n minst hoop ik op 10nm cpu icm RTX 2070. Als die versie even duur is als de huidige versie, dan sta ik vooraan in de rij
Oh zo haha, ik weet niet of die even duur zullen zijn hoor. Kan ook nog wel even duren aangezien de 20XX serie net uit is.
Maar ik hoop voor je dat je 'n goede deal te pakken krijgt!
Maar ik hoop voor je dat je 'n goede deal te pakken krijgt!
Je schrijft dat de laptop erg warm wordt. Is dat ook tijdens het kijken van een film? Of met het spelen van een game? Of alleen bij het draaien van benchmarks?
Kan je 'm dan niet meer op schoot houden?
Kan je 'm dan niet meer op schoot houden?
Neen, niet bij een film. Het was bij een benchmark, bij een game valt het volgens mij wel mee maar ik zal het nog even testen voor je!
Op schoot houden moet wel lukken denk ik, maar dat zal ik ook nog even testen voor je
Op schoot houden moet wel lukken denk ik, maar dat zal ik ook nog even testen voor je
Thanks!
Kan je nou met zo'n amoled scherm ook op een zonnige dag buiten browsen of laten het glanzende scherm of de helderheid dat niet toe?
Kan je nou met zo'n amoled scherm ook op een zonnige dag buiten browsen of laten het glanzende scherm of de helderheid dat niet toe?
Ik heb inmiddels ongeveer dezelfde laptop gekocht (de Skikk Pro) en heb het nu dus zelf kunnen testen. Hij wordt inderdaad erg warm, ook bij het gamen.
Het is een slim design waarbij lucht van onder wordt aangezogen en er aan de zijkanten, achterkant en een beetje aan de bovenkant wordt uitgelaten. Daardoor kan hij dus prima op je schoot staan. Mijn hand op het toetsenbord en mijn hand naast de laptop (muis) voelen wel dat de laptop warme lucht blaast maar het is niet hinderlijk - zelfs niet met dit warme weer.
Ik heb inmiddels ook even buiten gezeten. Op een zonnig moment, in de schaduw van een luifel, is het scherm nog prima af te lezen.
Nog iets dat me positief opviel: de fans draaien standaard nogal hard om het allemaal koel te houden, maar als ik de fans op silent zet hoor je ze bijna niet. De CPU en GPU worden dan 90 graden Celcius ongeveer. Ik speel dan een spel (Mutant Year Zero) op 4k met (bijna) alles op ultra en dat speelt helemaal prima.
Het is een slim design waarbij lucht van onder wordt aangezogen en er aan de zijkanten, achterkant en een beetje aan de bovenkant wordt uitgelaten. Daardoor kan hij dus prima op je schoot staan. Mijn hand op het toetsenbord en mijn hand naast de laptop (muis) voelen wel dat de laptop warme lucht blaast maar het is niet hinderlijk - zelfs niet met dit warme weer.
Ik heb inmiddels ook even buiten gezeten. Op een zonnig moment, in de schaduw van een luifel, is het scherm nog prima af te lezen.
Nog iets dat me positief opviel: de fans draaien standaard nogal hard om het allemaal koel te houden, maar als ik de fans op silent zet hoor je ze bijna niet. De CPU en GPU worden dan 90 graden Celcius ongeveer. Ik speel dan een spel (Mutant Year Zero) op 4k met (bijna) alles op ultra en dat speelt helemaal prima.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/813615/crop57eb90f0c41fd_cropped.png?f=community)