Club 3D HD4670 Review

Bolletje 6 mei 2010, laatste update op 7 mei 2010, 1.802 views

Club 3D HD4670

Pluspunten

• Lage Temperatuur
  • Geen extra stroomaansluiting nodig
  • Standaard HDMI

Minpunten

• Prestaties vallen mee t.o.v. 9600GT

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Een tijdje geleden werd via een animocheck op het forum duidelijk dat er wel behoefte was aan een nieuwe GPU overclock contest. Net als bij de vorige 9500GT contest moest er een videokaart worden gekozen. Nadat verscheidene personen contact hadden opgenomen met verschillende (web)winkels bleek dat de 4launch met een leuke kwam: een HD4670 van Club3D! Deze kaart was erg interessant, mede door de geheugenbus (128-bit) en het soort geheugen (GDDR3).

Na een fikse korting, waar zowel 4launch als Club3D aan heeft bijgedragen (waarvoor grote dank!), werden de kaarten beschikbaar gesteld aan de deelnemers.

Club3D
Het bedrijf begon eerst met ATI en is later ook overgestapt op NVIDIA. Veel kaarten volgen het reference design van zowel ATI als NVIDIA, maar Club3D heeft ook veel ‘eigen’ kaarten. Ze verschillen dan in koelers, PCB, kloksnelheden etc. Zo bespreken we vandaag de HD4670 waarvan er maar liefst 10 verschillende soorten zijn bij Club3D. De videokaart van vandaag draagt het typenummer CGAX-4672I.

Kennelijk heeft Club3D goede banden met Arctic Cooling aangezien je veel videokaarten in hun assortiment tegen komt die met een AC-koeler uitgerust zijn. De videokaart van vandaag is geen uitzondering: deze heeft een aangepaste L2 aan boord.

Hier een korte samenvatting van het bedrijf door de jaren heen:
• 2001 Eröffnung der Deutschland Niederlassung in Lüdenscheid
• 2006 Launched Theatron products, range of sound cards
• 2007 Launched VAX Barcelona bag accessories range
• 2008 First Club 3D Event in Amsterdam

ATI Radeon HD4670
De HD4670 is al een tijdje op de markt en de opvolger, de HD5670, ook al. De Club3D-versie van vandaag wijkt toch af van de referentie HD4670. Het GDDR3-geheugen is namelijk op een lagere frequentie geklokt (873 MHz ipv 1000 MHz).
Ik heb geen HD4670 die met het hoger geklokte geheugen komt. Daarom weet ik ook niet hoe groot deze impact precies is.

Referentie HD4670

Hieronder zie je een vergelijking, tezamen met enkele andere kaarten van ATI.
Specificaties.
De GPU die op de HD4670 heeft de codenaam RV730 meegekregen en is eigenlijk een die-shrink van de HD3850/HD3870. Deze chip is namelijk op 55 nanometer gebakken. De HD4670 komt dan ook met 320 stream processors, maar de geheugeninterface is wel gehalveerd van 256-bit naar 128-bit. De core draait op 750 MHz en het GDDR3-geheugen op 873 MHz (referentie HD4670 dus 1000 MHz).
480 GigaFLOPS brengt dit beestje teweeg en je hebt 27.9 GB/s geheugenbandbreedte tot je beschikking.

De HD4670 ondersteunt DirectX 10.1, waardoor hij waarschijnlijk toekomstige games beter kan draaien (DX 11 games).
Ook ondersteunt de 4670 UVD 2.0, dat staat voor Universal Video Decoder 2. Dit zorgt voor hardware acceleratie (content wordt verwerkt door de GPu ipv de CPU). Je kan dan dus met een redelijk slechte processor toch nog full-HD content afspelen.

CrossFire behoort ook tot de mogelijkheden van de HD4670. De Club3D-versie heeft echter geen CrossFire-aansluitingen (je kan misschien wel zonder bridges draaien, dat heb ik niet getest).

Productfoto's Club3D HD4670

Toen de HD4670 gelanceerd werd was de 9600GT van NVIDIA de directe tegenstander (welke vandaag ook in de tests voorkomt). Op het moment zijn er tal van videokaarten bijgekomen van zowel ATI als NVIDIA. Zo is de HD5670, de opvolger van de HD4670, op de markt gekomen. Ook zien we de GT220 en GT240 qua prijs redelijk overeenkomen met de HD4670 van vandaag.
Het iets lager geklokte broertje van de HD4670, de HD4650, is ook nog volop verkrijgbaar. Deze is echter véél goedkoper: 40 euro moet je ervoor betalen. Deze komt alleen wel met DDR2-geheugen.

Verpakking + toebehorenhttp://tweakers.net/ext/f/lpo3DSRlTyrVavpXz0AwE5ct/full.gif
De verpakking van de videokaart is, zoals bij veel Club3D videokaarten, in het zwart uitgevoerd. Het logo van de fabrikant, alsmede de soort videokaart is duidelijk afgebeeld. Onderaan de doos zie je 4 blokjes die aangeven wat de belangrijke features van de videokaart zijn. Vlnr: PCI-e 2.0, 512MB GDDR3, HDMI en ATI Avivo HD.

In de zwarte doos zit vervolgens weer een witte doos. We vinden hier twee “Quick Installation Guides”, één Duitse en één Engelse. Niet heel bijzonder dus. Ook vinden we nog een CD met drivers. Dit heb ik allemaal niet nodig, aangezien ik de drivers altijd van de ATI of NVIDIA site afhaal. Je hebt dan namelijk de nieuwste.

Games of andere (dure) software treffen we niet aan, maar dat was ook niet te verwachten van een videokaart die ongeveer 65 euro kost. Er worden ook geen kabels of adapters bij geleverd. Enkel dus de kaart, simpele handleiding en een CD met drivers.

De videokaart zelf is naar mijn mening goed ingepakt voor een ‘budget’-kaart. Eerst zit hij in een antistatisch zakje en vervolgens ook nog eens in een bubbeltjesfolie. Ook heeft de kaart niet veel bewegingsruimte (compacte doos) zodat de schade tijdens vervoer beperkt blijft. Ik heb dit wel eens anders gezien bij goedkopere videokaarten en ik verwonder me dan ook soms dat die nog allemaal intact waren.

Kortom dus
- Club3D HD4670
- CD met Drivers
- Twee korte installatiehanleidingen

De kaart
De videokaart in kwestie komt met een 17 cm lang, full-height, rood PCB. De videokaart heeft geen CrossFire-connectors.

De koeler is in vergelijking met de kaart zelf redelijk groot. Het betreft hier namelijk een gemodificeerde L2 van Arctic Cooling. Deze koeler is iets minder dik dan de vrij verkrijgbare L2 Pro, waarschijnlijk omdat de HD4670 niet veel warmte produceert waardoor een grote koeler overbodig is. Desondanks neemt de videokaart dankzij deze koeler wel 2 uitbreidingssloten in beslag. Met z’n 17 cm is de videokaart kort te noemen. Hierdoor past hij zonder moeite in de meeste systemen.

Bij deze videokaart is er gekozen voor 512MB GDDR3-geheugen van Hynix. Dit geheugen draagt het typenummer ‘H5TS5163MFR 11C 845A’ (al zijn er ook gevallen bekend dat er 12C op zit). De 11C versie draait standaard op 900 MHz en de 12C op 800.
Er zitten in totaal 8 geheugenchips op de HD4670; 4 aan de onderkant en 4 aan de bovenkant. Het geheugen wordt niet gekoeld door koelblokjes.

Halen we de koeler er af dan zien we dat de core erg dichtbij het PCI-e-slot zit. Dit kan eventueel problemen geven met andere koelers. De afstand tussen de gaten is 43 mm en er zijn al 4 rubberen spacers aangebracht.
Ook zien we dat koeler meerdere schroefgaten heeft. Dit duidt aan dat deze koeler voor meerdere videokaarten wordt gebruikt (zowel ATI als NVIDIA).

Koeler Club3D HD4670

- Videoaansluitingenhttp://tweakers.net/ext/f/lpo3DSRlTyrVavpXz0AwE5ct/full.gif
De Club3D HD4670 komt met 3 verschillende videoaansluitingen: DVI, HDMI en VGA. Het leuke aan de HDMI-aansluiting is dat er ook gelijk audio mee kan worden verstuurd. Ideaal voor een HTPC dus. Je hebt dan enkel een HDMI-kabel lopen tussen je HTPC en je TV/Receiver. Bij concurrent NVIDIA moet je meestal een aparte S/PDIF-kabel tussen de videokaart en moederbord verbinden. Dat is bij deze ATI dus niet het geval.

Extra foto's Club3D HD4670

- Geen extra stroomaansluiting | Laag energieverbruikhttp://tweakers.net/ext/f/lpo3DSRlTyrVavpXz0AwE5ct/full.gif
Deze videokaart heeft door het lage energieverbruik ook geen extra stroomaansluiting nodig. Dit betekent dat het verbruik onder de 75W ligt en dat de videokaart geschikt is voor systemen met een voeding die een beperkt vermogen kan leveren.
Door het lage verbruik is deze videokaart ook een goede keuze voor mensen die een OEM-systeem (HP, Dell etc) hebben gekocht, maar toch wat extra grafische kracht willen hebben. De voedingen die in die OEM-systemen zijn meestal voldoende voor het systeem, maar veel uitbreidingsmogelijkheden zijn dan wel weggenomen. Ook veel fysieke aansluitingen (PEG, 6-pins stekker doorgaans voor videokaarten) zijn dan niet aanwezig. Videokaarten zoals deze HD4670 zijn dan een uitkomst aangezien deze vaak wel zonder problemen werken in zulke OEM-systemen.

Kort:
- 17 cm lang, full height rood PCB
- Arctic Cooling L2 koeler
- 512MB GDDR3 Hynix geheugen
- DVI, HDMI en VGA aan boord
- Geen extra stroomaansluiting

Prestatieshttp://tweakers.net/ext/f/lpo3DSRlTyrVavpXz0AwE5ct/full.gif
Dan het onderdeel dat voor de meeste mensen het interessantste is.
We vergelijken de HD4670 met de directe tegenhanger van NVIDIA, de 9600GT. In dit geval is het een PNY 9600GT OC XLR8, maar we zullen hem voor deze tests underclocken naar de waardes van een normale 9600GT (zie ook de afbeelding).

Het testsyteem bestaat uit een E6850, een P35-DS3P en 4GB DDR2 geheugen. Het zijn vrij simpele videokaarten, dus ze worden niet heel erg tegengehouden door dit systeem.
Ik heb op instellingen getest waarbij de framerate (FPS) hoog genoeg was om het spel redelijk te draaien.

Far Cry2
Als eerste benchmark hebben we Far Cry 2. Deze heb ik op twee instellingen getest; zowel DX9 als DX10. Ik heb hiervoor de ingebouwde benchmarktool gebruikt (heel mooi ding!). De instellingen staan boven de desbetreffende grafiek.

DX10, 1680*1050, AA 2x, Alles High

DX9, 1280*1024, Geen AA, Alles Medium

Zoals te zien presteert de 9600GT over de hele linie beter. Ik denk dat de hogere bandbreedte (256-bit interface) een grote invloed heeft. Deze is namelijk twee keer zo groot als die van de HD4670.

Just Cause 2
Just Cause 2 is nog niet zo heel lang op de markt. Dit spel kan alleen in DX10 gespeeld worden (mensen met Windows XP kunnen dit spel dus niet eens spelen!). Ook deze game heeft een ingebouwde benchmarktool met drie verschillende maps. De minimum en maximum FPS staan echter niet gegeven, alleen het gemiddelde.

DX10, 1680*1050, Texture Detail High, Shadow Quality Medium, AA 2x, AF 2x, Water Detail Low, Object Detail Low, Decals Off, Soft Particles Off, V-sync Off, High-res Shadows Off, SSAO Off, Point Light Off.

Ook hier neemt de 9600GT weer ruim de overhand. Toch is het op deze instellingen goed speelbaar op de HD4670. Ik heb mezelf er meerdere uurtjes mee vermaakt. Dit spel is niet zoals een First Peson Shooter waarbij een hoge framerate veel belangrijker is.

3Dmark 06
Als laatste hebben we de welbekende 3Dmark 06. Deze benchmark heb ik op standaardinstellingen gedraaid. En ja, ik weet dat een dual-core hier aardig bottleneckt, het verschil tussen de beide videokaarten is echter zonder moeite te zien.

De HD4670 presteert dan wel slechter dan de 9600GT, dat betekent niet dat hij over het algemeen slecht presteert. Hij is namelijk nog best redelijk en voor de gene die niet alles op high willen spelen is dit dan ook een goede videokaart.

Nu wil ik ook zeggen dat kaart vreemd genoeg niet voldoende presteerde bij 3DMark01 Nature test. Op de een of andere manier kreeg ik een veel lagere stock-score eruit dan de andere deelnemers. Ik bleek niet de enige te zijn, waardoor het hoogstwaarschijnlijk wel aan de HD4670 ligt.

Overklokbaarheid
Volgens mij heb ik niet de beste kaart van de hele reeks. Ik kwam tot 820 MHz op de core en 910 voor het geheugen. Hier ga ik nog verder naar kijken dus jullie houden nog wat van me tegoed. Dan draai ik met de overclock ook weer een paar benches.

Temperatuurhttp://tweakers.net/ext/f/qcRPt3KctkhoEtR8Kq7312tm/full.gif
Koel blijft de Club3D HD4670 wel, zowel idle als onder load. Hieronder zie je de temperaturen. Ik heb de 9600GT ook in de vergelijking opgenomen.

Metingen zijn in graden Celcius.
HD46702737
9600GT3754

De L2 koeler van Arctic Cooling doet goed zo’n werk. De ventilatorsnelheid stond op 38%. Bij de 9600GT was dat 35%.

De Club3D HD4670 klokt zichzelf terug in idle toestand. De core-snelheid is dan namelijk 550 MHz.

Voor de gein heb ik ook Arctic Cooling S1 Rev.2 geïnstalleerd. Deze koeler is een stuk groter dan de videokaart zelf. Omdat de kaart van nature al erg koel was zat er geen grote prestatiewinst meer in. Hieronder zie je de resultaten

AC S12429

Geluidsproductiehttp://tweakers.net/ext/f/lpo3DSRlTyrVavpXz0AwE5ct/full.gif
Persoonlijk vind ik de videokaart redelijk stil. Nu verschillen de meningen hier over nogal (zie ook het topic), maar ik denk dat andere onderdelen in een systeem (hardeschijven, processorkoeler, casefans) de videokaart makkelijk overstijgen qua geluidsproductie.
De L2 Pro heeft een grote ventilator (in vergelijking met andere koelers die op budget-videokaarten worden gebruikt). In de meeste gevallen betekent een grotere ventilator een lagere geluidsproductie omdat er meer lucht wordt verplaatst bij een lager aantal toeen.

Mocht je de videokaart toch nog te luidruchtig vinden dan kan ik je een Arctic Cooling S2 aanraden. Deze koeler kost omstreeks de 10-12 euro en de videokaart wordt dan passief gekoeld (= helemaal geen geluid van de videokaart). Dit is mogelijk omdat het GDDR3-geheugen niet gekoeld hoeft te worden. Ook de temperaturen blijven dan nog helemaal in orde (S2 is iets kleiner dan de S1, dus de temperatuur ligt dan iets hoger).

Ik heb de grote variant, de S1 Rev2 geïnstalleerd en dit is mogelijk.
Let er echter op dat de core bij deze kaart erg dicht bij het PCI-e-slot zit. Nu heb ik een moederbord gebruikt waarbij een PCI-e 1x slot net onder de 16x zit. Als je echter een PCI-slot onder je 16x slot hebt zitten dan kan het zijn dat de S1 en S2 niet passen. De onderkant van de koeler komt dan namelijk tegen het slot aan.
Ook moet je er op letten dat de videokaart al 4 rubberen steuntjes heeft voor de L2-koeler. Je hoeft de plastic ringen van de S1 of S2 dan niet meer te installeren. Je kan dit ook beter niet doen omdat je dan de kans loopt dat de core niet goed wordt geraakt door de heatsink van de koeler.

HD4670 met AC S1

Energieverbruikhttp://tweakers.net/ext/f/lpo3DSRlTyrVavpXz0AwE5ct/full.gif
Dit zijn metingen van het totale energieverbruik van het systeem inclusief de efficiëntie van de voeding dus. De componenten die in dit systeem zitten kan je helemaal bovenaan de pagina lezen. De Corsair HX520 heeft een efficiëntie die boven de 80% ligt.

Metingen zijn van het totale systeem en zijn in Watt.
HD467086151
9600GT92162

Zoals te zien is het verschil in verbruik gering. Vooral als je in gedachte neemt dat de 9600GT aanzienlijk beter presteert over de gehele linie. De HD4670 is echter wel simpelweg zuiniger.

De HD4670 heeft geen extra stroomaansluiting nodig, maar de 9600GT wel. Waarschijnlijk is dit omdat de grens van 75W (die het PCI-e-slot kan leveren) net op het punt ligt tussen deze kaarten. Daarom heeft NVIDIA waarschijnlijk gekozen voor zekerheid. De nieuwe generatie 9600GT’s komen namelijk zonder extra stroomaansluiting, maar draaien dan ook op een lagere snelheid (600 MHz voor de core), zodat het energieverbruik lager ligt.

De HD4670 heeft volgens de officiële specificaties een TDP van 59W.

Prijshttp://tweakers.net/ext/f/lpo3DSRlTyrVavpXz0AwE5ct/full.gif
Kijken we in de Pricewatch dan zien we dat je een HD4670 kan bemachtigen voor zo’n 60 euro. Wij als deelnemers van de contest kregen hem echter voor 40 euro inclusief verzenden. In het laatste geval is het natuurlijk een hele goede koop.
Voor 60 euro heb ik echter mijn twijfels. Ik zou dan eerder voor een HD4650 gaan (die kan je al krijgen voor 40 euro!) of de nieuwe HD5670 die een tientje duurder is. De HD4650 schijnt namelijk heel makkelijk te overclocken naar het niveau van een HD4670.

Ook een kaart die misschien een beetje uit het oog verloren is, de GT240 van NVIDIA, is ook een leuk alternatief. Deze kaart heeft 96 shaders, GDDR5 en een 128-bit geheugeninterface. Een XFX-variant van deze videokaart kan je al krijgen voor 60 euro. Ik denk dat dit ook een erg mooie kaart is aangezien de prestaties op het niveau van de 9600GT liggen (al dan niet hoger) en het verbruik is daar ook nog eens wat lager omdat er daar een 40nm productieproces wordt gebruikt.

Een echte miskoop doe je nou ook weer niet met een HD4670.
Ga in ieder geval niet voor de dure 1GB versies van deze kaart. Meer geheugen heeft geen grote invloed bij zo’n kaartje. De 1GB versies liggen ook op een prijsniveau waar andere videokaarten (HD5670 bijv.) veel interessanter zijn.

Al met al is een HD4670 best een leuk videokaartje. De Club3D van vandaag bleef erg koel tijdens het testen. Ook het feit dat je geen extra stroomaansluiting nodig hebt is makkelijk en dat er standaard HDMI aan boord zit. Eerlijk gezegd had ik de prestaties wat hoger verwacht. Ofja, ik had verwacht dat de 9600GT iets minder zou presteren. Je komt nu net soms wat FPS tekort als je op een hogere resolutie speelt tezamen met veel detail. Ben je echter een gamer die niet alle instellingen op het hoogste wilt, maar ook met medium af kan dan is deze videokaart een aanrader. Ook aan mensen die een HTPC samen stellen kan deze kaart aanraden, omdat er standaard al audio via de HDMI-aansluiting te verzenden is.

Ik geef de Club3D daarom in totaal 4 sterren.

Nawoord
Kennelijk is de review iets langer geworden dan ik had gedacht.
Mocht je toch nog vragen hebben en/of zien dat ik nog een paar benches draai, schroom dan niet om het te zeggen. Ik zal kijken wat ik kan doen.

Heb jij ook een Club 3D HD4670?

Bij de 3Dmark06 test staat het plaatje van Just Cause 2.

Buiten om dat mooie review. Ook lekker uitgebreid met ondersteunende plaatjes.
Aah, bedankt. Het schermpje waar je het in moet voeren is nogal klein :P

Fixed..

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 6 mei 2010 15:39]

Mooie kaart, ik ben ook van plan er eentje te kopen. Goeie review ook!
Vallen de prestaties mee of tegen? (zie negatieve eigenschappen)

[Reactie gewijzigd door ClementL op 7 mei 2010 02:04]

Er tussenin. Het is niet dat ik helemaal verbaasd ben, omdat de 9600GT beter scoort. Maar ook niet dat ze slecht zijn, voor dit geld heb je een kaartje in huis die best redelijk presteert. Het komt denk ik omdat ik toentertijd goedkoop aan de 9600GT ben gekomen ;P

Gemengde gevoelens dus :p
Echt een mooie review hoor _/-\o_
Ook een zeer mooie videokoaart!