PNY GeForce 9 9600GT PCI-E 512Mo XLR8 OC Review

Bolletje 22 mei 2009, laatste update op 22 mei 2009, 1.199 views

PNY GeForce 9 9600GT PCI-E 512Mo XLR8 OC

Pluspunten

• Standaard overclock
  • Koel

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Magere bundel

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Beeldkwaliteit

Ik merk niet veel verschil in beeldkwaliteit in vergelijking met andere kaarten. Misschien komt dit omdat ik niet al te veel instellingen verander van mijn monitor zodat ik daadwerkelijk verschil kan zien. Naar mij weten is er ook niet veel verschil tussen videokaarten als het op beeldkwaliteit aankomt, tenminste, niet snel merkbaar voor het menselijk oog.

Geluidsproductie

De geluidsproductie kan naar mij weten wel wat minder. PNY heeft gekozen voor een eigen ontwerp qua koeler (houdt hier dus rekening mee en vergelijk deze kaart niet rechtstreeks met andere 9600GT’s). Tijdens het opstarten van de PC hoor je hem lange tijd op volle snelheid draaien. Erg storend, bij mijn andere systeem gaat dit niet zo lang door.

Overklokbaarheid

De kaart is standaard al lichtelijk overgeclockt (stock: 650 MHz core | PNY XLR OC: 700 MHz core , stock 1800 MHz geheugen | PNY XLR OC: 1900 MHz). Verdere pogingen om hem hoger te clocken heb ik niet ondernomen, omdat ik hem op het moment snel genoeg vind.

Prestaties

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet veel zware games op het systeem heb gedraaid. Bij Company of Heroes haalt de kaart uitstekende resultaten (60 FPS constant, 55 is het laagste met de setting op High en 2 x AA.) Kennelijk zit er een FPS wall bij 60 FPS aangezien hoe ik de instelling ook verander de prestaties blijven hetzelfde. Bij mij andere systeem kom ik ook niet uit boven de 60 FPS. Ik heb de FPS afgelezen met de ingebouwde benchmark tool van CoH.
Far Cry 2 kan hij ook wel goed baas. Bijna alle settings kunnen op Very High met 2 x AA. Dit op een resolutie van 1280*1024 en gebruikmakende van DX 9 levert een constante 35 FPS :)

Warmteproductie

De kaart is erg koel. Idle is de temperatuur bij mij ~36 graden Celsius en onder belasting 54 graden. Deze XLR8 versie heeft geen reference-koeler, maar een die bedacht is door PNY zelf. Deze blijkt z'n werk goed te doen. Ter vergelijking: ik heb ook een 8800GTS 512 met dual-slot koeler die idle 42 graden is en 61 graden load. Het kan komen door de fans die ik aan de zijkant van de Coolermaster CM690 ge´nstalleerd heb, waardoor de kaart koel blijft.

Bundel

De bundel is magertjes en goedkoop te noemen. Naast de kaart, die in een bubbeltjesverpakking en een anti-statisch zakje is verpakt, krijg je een DVI naar VGA verloopje en een S-video naar tulp verloopje. De CD met drivers ontbreekt niet, maar ik maak hier weinig gebruik van aangezien ik de nieuwste drivers van de NVIDIA site afhaal. PNY heeft ook gebruik gemaakt van een plastic vormpje (het geheel met vakjes). Dit vond ik teleurstellend, misschien had ik te hoge verwachtingen aangezien ik met mijn Asus kaart een oversized doos kreeg met alles in een soort piepschuim ingepakt.

De prijs is zeer goed te noemen voor deze kaart. Ik heb hem destijds gekocht voor 80 euro bij Sallandautomatisering. Een erg goede deal achteraf aangezien de prijzen na twee maanden niet veel gedaald zijn (nog steeds 85 euro ex verzendkosten). Aangezien ik voor deze prijs ook direct een OC versie had, 3 jaar garantie en dat hij op voorraad was waren voor mij goede beweegredenen om deze kaart te halen.

Een zeer goede kaart! Niet de snelste meer op het moment, maar zeker wel ‘bang for the buck’. Ik heb ook zitten twijfelen of ik een HD4850 van Ati zou nemen. Deze kwam ook goed uit de bus bij verschillende reviews. Echter was die op het moment van kopen gemiddeld 60/65 euro duurder (140 / 145 euro dus). Een prijsverhoging van ~75% ten opzichte van de 9600GT. Hier naar kijkend en dat de 9600GT veel koeler was waren voor mij de argumenten om voor de PNY 9600GT XLR8 OC te gaan. Ook heb ik meer kennis op het gebied van NVIDIA videokaarten en hoe ze werken (architectuur). Ook de drivers zijn in mijn ogen simpeler te installeren, al is dit ook een mening.

Heb jij ook een PNY GeForce 9 9600GT PCI-E 512Mo XLR8 OC?

redelijke review. Enkel snap ik de vergelijking tussen de 9600 GT niet met de 4850. De 4850 is ook dubbel zo snel als de 9600GT. Je kon beter vergelijken met de 4670 ofzo en daar tussen afwegen.
Spijtig dat hij idd redelijk wat lawaai maakt, maar idd zeer koel blijft.
Tjah, op dat moment (oktober 2008) had ik meerdere keuzes. Deze kaart was dus in de aanbieding voor 80 euro. Ook was er toen een HD3850 in de aanbieding voor 47.95 bij dezelfde shop. Toen vroeg ik mij dus af ik voor CF HD3850 zou gaan. Echter heb je dan een moederbord nodig met 2 PCI-e sloten (die waren toen ook nog stukken duurder, 130 euro). Ook was CF performance lang niet in elke game goed te noemen.

De HD4850 was op dat moment ook heel erg 'in'. Bang-for-the-buck was bij die kaart ook belangrijk. Ik heb deze dus vergeleken omdat ik graag veel prestaties wou voor het geld. De HD4850 was toch nog veel duurder (140). Ook als je nagaat wat de rest van mijn systeem was dan pastte deze 9600GT er goed bij.

Ik had de vergelijking dus gemaakt omdat ze beide een goede prestatie/prijs verhouding hadden terwijl het prijsverschil veel groter was dan het prestatieverschil.

HD4670 nam ik niet in overweging omdat die toen ook nog 80 euro of zelfs meer was. Ook was de levertijd langer ten opzichte van de 9600GT.
Op zich een redelijke en duidelijke review, maar even over dat max 60 fps. Dat komt omdat je in control panel van Nvidia of in de game zelf vertical sync aan hebt. Dan loopt hij gelijk met je refresh rate van je beeldscherm en dat is 60 hz. Dus als je meer wil moet je ff disablen,
Aha, bedankt :) Ik zal het zo is proberen.

@ 3Dkiller
Ik zal binnenkort misschien is proberen wat deze kan met de stock spanning. Ik weet niet of die XLR8 serie ook nog een hogere spanning heeft zodat je eventueel hoger kan.
goed geschreven review, een voltmodded 9600GT haalt makkelijk 850mhz core :) ik heb er zelf 1.