Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Luuk1983 28 juli 2006, 22.463 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Lage weerstand
  • Goede laser
  • Gewicht aanpassen aan smaak
  • Gevoeligheid aanpassen aan smaak

Minpunten

• Erg zwaar om scrollwieltje in te drukken
  • Slechts 1 ipv 2 knoppen bij de duim
  • Niet voor linkshandigen
  • DUUR

Kennis maken

De Logitech G5 wordt al DE ultime gamersmuis op de markt gezet. De muis is helemaal op games gericht en de specificaties zijn er dan ook naar. Of ik vind dat dit waar is zal ik in deze review bespreken.

Specificaties

Wat de G5 nou zo speciaal maakt voor games zijn de specificaties. De G5 beschikt over een 2000dpi laser die dus in staat is om de meest miniscule bewegingen te registreren. Deze laser zou op alle materialen moeten werken, behalve (logischerwijs) een spiegel. Daarnaast gebruikt de G5 de volledige bandbreedte van de USB poort om de computer maar liefst 500 keer per seconden te informeren over de stand van zaker. Ten referentie: bij een gewone optische muis is dit meestal niet vaker dan 125 keer.

Features

Behalve de specificaties zijn er natuurlijk nog meer dingen die de muis een 'gamesmuis' maken. Zo is het mogelijk om zelf het gewicht van de muis te bepalen. De muis heeft een cartidge waarin je gewichten kan plaatsen om de muis zo licht of zwaar te maken als je zelf wilt. De muis heeft bij de duim een extra knop voor in games. Het scrollwieltje kan ook naar links of naar rechts bewogen worden om acties uit te voeren. Ook is het mogelijk 'on the fly' de gevoeligheid van de muis aan te passen: in drie stappen door knoppen op de muis, of in 5 stappen met de software.

Eerste indruk

De muis ligt lekker in de hand. Het is duidelijk dat Logitech de muis gemaakt heeft voor een comfortabele houding. Ik vind het in ieder geval erg geslaagd. Nadeel is dan natuurlijk wel dat de muis TOTAAL niet geschikt is voor linkshandige mensen. Al bij de eerste bewegingen valt ook op dat de muis erg weinig weerstand heeft en daardoor soepel over het bureau beweegt. Prima!! De muis heeft een metaal/roest achtig uiterlijk. Smaken verschillen uiteraard of mensen dit mooi vinden of niet. Ik vind het wel wat hebben, hoewel het soms lijkt alsof de muis afgesleten is door overmatig gebruik! Het schijnt dat dit hele goede stevige lak is overigens.

Gewichten

Ik ben natuurlijk een beetje gaan klooien met de gewichten die je in de muis kan stoppen. Het systeem werkt prima. De gewichtjes zijn makkelijk te vervangen en maken wel degelijk een verschil. Zo is de muis inderdaad makkelijk aan iedere smaak aan te passen. Er zijn gewichten van 4,5 en 1,7 gram en er is ruimte voor 8 gewichtjes in de cartridge. persoonlijk houd ik niet zo van een zware muis, dus 2 gewichtjes van 4,5gram zijn voor mij voldoende. Maar dat het systeem werkt is duidelijk.

'Resolutie', oftewel: gevoeligheid

Op de muis zitten twee knoppen die de gevoeligheid van de muis bepalen. Waar de G7 (draadloze G5) de indicatie voor de batterij heeft zitten, heeft de G5 3 lampjes die de gevoeligheid aangeven. Met de software kan dit in 5 stappen. Om eerste te zijn is het een leuke feature, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Op de laatste stand is de muis niet echt gevoelig genoeg, op de hoogste stand vind ik het veel te irritant om de muis te krijgen waar ik wil. Ik heb 'm dus eigenlijk altijd op de middenstand staan.

De laser

Ik ben erg blij met de laser. Deze doet het prima op allerlei oppervlakken. Ik heb het nog NOOIT voor elkaar gekregen om de muis uit zichtzelf te laten verspringen, zoals goedkope OEM optische muizen nog wel eens willen doen. Ik heb er dus niks op aan te merken. Er is wel een firmware update voor een aantal zeldzame gevallen waarin het wel kan voorkomen, maar ik heb deze er niet op gezet onder het motto 'if it ain't broke, don't fix it'.

Gamen

Daar gaat het natuurlijk allemaal om: gamen! Ik beleef veel plezier met de muis qua gamen. Vooral de lage weerstand zorgen ervoor dat de muis soepel over het scherm beweegt. Daarbij is de grip prima te noemen. Ik moet zeggen dat ik hier het verschil van de 2000dpi laser niet zoveel merk. Ik geloof best dat het allemaal preciezer is, maar echt met zekerheid kan ik het niet zeggen. Maar het werkt gewoon erg prettig. Enige HELE irritante eigenschap van de muis is het scrollwieltje: deze is echt veel te zwaar om in de drukken. Ik gebruik in spellen nogal eens de 'middelste' muisknop, maar dat gaat bij deze muis niet echt lukken. Maar goed, dat mag het game plezier niet drukken. Hoewel ik het niet mis kan het toch als een nadeel opgevat worden: er zit maar 1 knop bij de duim, in tegenstelling tot de MX518 en de MX1000, waar er twee knoppen zitten. Ik kan me voorstellen dat mensen deze knop gaan missen!

Ik heb de muis gekocht voor een euro of 80 toen deze net uit was. Dat is natuurlijk aan de dure kant. Tegenwoordig issie online te krijgen voor een euro of 55 a 60.

De Logitech muis is gewoon een hele prettige muis om mee te werken en daarom ook prima geschikt voor games. De features zijn uitgebreid, hoewel een gedeelte daarvan een vrij hoog gadget gehalte heeft. De muis heeft maar weinig nadelen, met het zware scrollwieltje als irritantste.

80 euro is eigenlijk te veel voor deze muis. Achteraf had ik het niet voor dit geld gedaan. Ondanks dat je er een prachtmuis voor krijgt vind ik het toch erg veel geld. Voor een euro of 50 is het goed te doen als je echt het beste van het beste wilt. En probeer 'm (zoals vaak wordt gezegd) even in de winkel uit of de muis jou smaak is.

Edit 16-02-2006
Even wat typo's en een paar zinsconstructies verbeterd. Bedankt iedereen voor de positieve reacties :)

Edit 28-07-2006
Ik heb al een tijdje last van als ik een dvd aan het kijken ben ik media player, dat eens in de zoveel tijd die balken met de 'play' knop etc in beeld komen. Dit gebeurd normaal als je de muis beweegt. En inderdaad: als ik de muis om z'n kop legde dan was er niks aan de hand. maar ik snapte het niet. De laser is immers toch zo precies?? En toen drong het tot me door: mijn muismat heeft vloeistof erin zitten (voor de sier) en die bewoog telkens net nog een beetje. En aangezien deze muis ZO nauwkeurig is had hij d'r blijkbaar last van haha. Elke andere (optische) muis die ik heb gehad had daar geen last van.

Dus conclusie: in plaats van dat de G15 toch tegenviel, issie dus eigenlijk nog beter dan verwacht!

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Nette survey :)

Alleen over die gevoeligheid, ik heb hem gewoon op de hoogste stand zodat ik 2000 dpi heb. De snelheid van de cursor heb ik teruggeschroeft in de setpoint software (wat ik overigens een goed programma vind), zodat de cursor plezierig te sturen is. De meeste games gaan uit van de windows cursorsnelheid, dus daar is de muis ook gewoon op 2000 dpi volledig hanteerbaar. Ik heb dus de voordelen van 2000dpi (beter een beweging weggooien dan er bij verzinnen) en toch een goed bestuurbare muis :)
Zo werkt het helaas niet.
Games die geen gebruik maken van DirectInput (en dat zijn er een hoop) gebruiken je windows desktop cursorsnelheid. Dus de snelheid waarmee je muiscursor over het bureaublad zoeft bepaalt de gevoeligheid in de game.

Wanneer je dus in het configuratiescherm of je mouse driver deze snelheid omlaagschroeft, gaat ook de snelheid in deze games omlaag.
Dit zorgt ervoor dat je geen volledig gebruik maakt van de volledige resolutie van je muis.

Om het maximale aan precisie uit je muis te halen stel je de muis in op 2000DPI, en laat je de windows muissnelheid in het midden staan.

Games die DirectInput gebruiken zijn hiervan niet afhankelijk en kunnen dus altijd de maximale precisie van je muis benutten als deze hardwarematig op 2000DPI staat.
Zoals je zegt zijn er een hoop games die het niet gebruiken ;) Daarom regel ik de snelheid in windows/setpoint.
Bedankt voor het compliment :) (Jij ook scyates!)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me nog niet echt goed in de software verdiept heb #schamende emoticon#. Ik ben eigenlijk principieel tegen software draaien voor een muis. Meestal kan je d'r bar weinig extra mee en heb je WEER een icoontje in je systray erbij. Ik ga dus eerst proberen om de cursorsnelheid in windows zelf terug te schroeven. Ik vind dat een uitstekend idee!! Had ik nog niet aan gedacht :)
Ik heb de muis zelf ook, en ben er uitermate tevreden mee,
even over de revieuw, over die 2000 (masterlijke) dpi in games,
ik gebruik 'm bij Battlefield 2, in een tank vaak.
Dit gaat normaal nl. erg langzaam en met 2000 dpi draai je onwijs snel met je koepel...

Groeten, Bas
Goed survey!! Ik heb hem ook maar gekocht! Wat opviel was dat ik ook granaten veel verder kan gooien op een hogere dpi...
ik denk dat je abuis zit met de laatste update van BF2 naar v1.2 waarin je verder kunt gooien met de handgranaat
Goeie, nette en duidelijke survey.
Je ervaringen komen sterk overeen met de mijne met de G7.
Misschien kan je er ook een survey over schrijven? Ik merk dat veel mensen de tijd niet nemen of de zin niet hebben om een survey te schrijven. Das best wel jammer, aangezien ik het systeem van de surveys heel erg goed vind!! Ik kan je moeilijk dwingen natuurlijk, maar misschien een idee??
Deze muis was idd een hoop geld heb hem zelf ook gekocht namenlijk.
Alleen kan ik nog niet ontdekken wat nu exact het nut is van de gewichten welke je kan plaatsen.
De 1 vind een zware muis prettig werken en de ander weer een lichte muis.
Heb van licht (niets ingebracht) tot zwaar uitgeprobeerd maar echt veel verschil merk ik niet.
Ik heb hem voornamenlijk gekocht voor BF2 voor snel reageren op de omgevingen.
ik kan me eigenlijk niets voorstellen bij het verplaatsen van de gewichtjes, ik heb zelf namelijk altijd lichte draadmuisjes gehad.
kan iemand proberen te beschrijven waarin je het verschil merkt dat je muis zwaarder is?
als de muis zwaar is voelt hij meer solide aan en kun je beter kleine bewegingen doen. de drivers vind ik echt heel brak. elke keer als ik mijn pc opnieuw opstart reset mijn dirvers. en als muisversnelling aan staat dan wil de muis niet vloeiend gaan. dus dat ligt vooral aan de drivers.
Ik heb die drivers niet eens geinstalleerd. Voor mijn zijn de 3 gevoeligheden die je kan instellen op de muis zelf meer dan genoeg.
Klein vraagje nog hier! De scroller van de muis, werkt hij in "klikjes" als je hem naar beneden of boven scrollt, of loopt hij smooth. Dus niet als je hem naar beneden beweegt "klik" "klik" "klik".. Mijn Microsoft comfort mouse 3000 is een smooth scroll, en ik moet zowiezo terug zo'n scroll hebben om te kunnen gamen. ( Scoutzknivez strafe in CSS )
Werkt met 'klikjes'. :)
Zit er inderdaad aan te denken, ook deze muis aan te schaffen.
Bedankt voor de survey.
nieuw gekocht voor 40 euro in forcom edegem :)
Inmiddels is hij voor 39.95 bij de meeste winkels te verkrijgen.
En ik denk er toch over om er maar eens een te halen.

Bij logitech staat de muis met 2 knoppen voor de duim, ipv 1 knop zoals in de review :
Is dit puur een verschil tussen de grijze, en de blauw zwarte editie?

[Reactie gewijzigd door bbr op 11 november 2008 10:09]