Asus Lion Square Review

Niekleair 5 mei 2010, laatste update op 8 oktober 2011, 728 views

Asus Lion Square

Pluspunten

• Vormgeving
  • Koelprestaties (in verhouding tot de prijs)

Minpunten

• Irritant gezoem

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
De ASUS Lion Square
In 2008 presenteerde Asus de Lion Square towercooler. Deze cooler combineerde een bijzonder uiterlijk met vrij goede koelprestaties. Volgens de fabrikant zou de cooler ook behoorlijk stil moeten zijn. De fabrikant refereert naar de leeuw uit de chinese dierenriem, het symbool voor de krijger (of zoiets). Deze leeuw staat ook in de afdekplaat van de cooler afgebeeld. De cooler zelf heeft, gezien vanaf de top, een vorm van een Chinees schild.

Installatie
De cooler wordt geleverd in doos met "red tiger" print, waarin zich de cooler, montegemateriaal voor LGA 775 en AM2/3 sockets en koelpasta bevinden. Ik heb zelf als koelpasta overigens Arctic Cooling MX-2 gebruikt. Bij het openmaken valt als eerste op hoe groot de cooler eigenlijk is.

Omdat ik de cooler gebruik om een Q9400 temperatuurmatig in bedwang te houden, had ik het 775 bevestigingsmateriaal nodig. Dit bestaat uit twee beugels met elk 2 schroeven en een backplate. De beugels moeten met behulp van schroeven aan de cooler vastgezet worden. Aan deze beugels bevinden zich schroeven die verend opgehangen zijn. Doordat er een backplate ge´nstalleerd moest worden, moest ik het mobo uit de kast halen (mijn kast is niet voorzien van zo'n handige uitsparing). Zelf heb ik daar geen problemen mee.

Als de backplate op z'n plek zit, en de beugels ook vast zitten, kan de cooler op het moederbord gemonteerd worden. Ik heb geen ervaring met de meegeleverde koelpasta, omdat ik meteen voor MX-2 gegaan ben. Het vastschroeven kan soms wat lastig zijn, omdat je een schroevendraaier met heel lange steel nodig hebt, of onder een kleine hoek moet draaien.

Gebruikservaringen
Bij mij maakte de cooler een irritant zoemend geluid. Ik vermoed dat de fan niet helemaal lekker liep, maar ook de ophanging van de fan zelf is dusdanig dat er altijd wel wat resonantietrillingen optreden. Hiermee kom ik meteen bij het grootste nadeel van deze cooler. Hoewel de cooler niet echt veel lawaai maakt, is het geluid dat deze produceert wel erg irritant. Inmiddels heb ik de standaard fan (92mm) vervangen voor een Nexus Real Silent PWM. Dit lost het probleem gedeeltelijk op. De cooler blijft echter resoneren. De cooler koelt verder wel redelijk. Op Iddle houd de cooler de CPU zo rond de 30 graden. Onder load (uurtje COD MW2) heb ik de processor maximaal naar 51 graden zien gaan. (gemeten met Coretemp). Opzich best netjes voor een cooler van inmiddels 25 euro.

Overige opmerkingen
De cooler is echt groot. Ik heb hem eerst in een Antec Three-hundred ingebouwd, en daar kwam hij tegen de topfan aan (sleeve-bearing als exhaust, dan hing die een beetje door). Uiteraard hangt dit ook van de exacte lay-out van je mobo af. Problemen met hoog geheugen treden niet op omdat de cooler niet over het geheugen heen komt.

De Asus Lion Square bied voor zijn geld behoorlijk goede koelprestaties. Helaas doen resonantiegeluiden en een irritante zoem van de standaardfan afbreuk aan de totaalbeleving. De cooler ziet er wel weer tof uit. Ben je op zoek naar een voordelige cooler, die goed koelt en maakt geluid je niet zoveel uit, dan kan dit wel eens de cooler zijn die je zoekt. Ben je op zoek naar een vooral stille cooler, dan zou ik doorzoeken.

-edit-
Uiteindelijk heb ik de cooler binnen 1 maand vervangen voor een Scythe Mugen 2...

Heb jij ook een Asus Lion Square?