AMD Athlon II X4 620 Boxed Review

zeelandict 4 mei 2010, laatste update op 4 mei 2010, 3.127 views

AMD Athlon II X4 620 Boxed

Pluspunten

• goedkoop
  • snel mits unlocked
  • zuinig in verhouding tot i7 platvorm

Minpunten

• locked niet zo snel
  • (voor AMD dan) Zit de Phenom II 955/965 in de weg

Ik dacht bij mezelf, laat ik weer eens een korte review schrijven, ditmaal over mijn vorige processor de Athlon II 620.

Het verhaal begint met mijn i920 welke ik eerst in mijn pc had zitten, snel, overkill en niet bepaald zuinig (wel een lekkere O'CPU-->3800Mhz op lucht icm een schythe ninja 2 met 120MM Sflex fan op 500RPM).

Vervolgens komt de 620 uit en blijkt deze vaak te unlocken (cache aanzetten wat er niet zou "moeten" zijn) en ook redelijk goed te overclocken EN zuinig te zijn.

Deze kombinatie icm mijn altijd aanwezige behoefte om te rommelen met hardware heeft mij doen "downgraden" (een relatief begrip want deze 620 liep unlocked en op 3600Mhz met de schythe ninja 2 en met 120MM Sflex fan op 500RPM).

Per saldo blijkt op deze snelheid zowel bij de i920 (3800Mhz) als de Athlon II 620 (3600Mhz) mijn videokaart de bottlenek te zijn wat overigens pas later naar voren bleek te komen. (toen de 620 vervangen werd door een Phenom II 955 omdat deze wel icm de inmiddels bekende ninja/sflex combi wel op 3800Mhz loopt)

Uiteraard is de 620 langzamer als de i920 maar ook een stuk goedkoper, de vraag is dan ook of de meerprijs van ongeveer 250 Euro gerechtvaardigd voor een i7/1366 systeem ten opzichte van een AM3 systeem......

Een paar getalletjes (helaas moeten er een paar moeten uit het hoofd, niet opgeslagen |:( : )
3Dmark 2006 CPU score standaard
  • AMD Athlon II 620@3570Mhz met unlock :14.800
  • AMD Phenom 2 955@3800Mhz : 15.103
  • Intel i920@3780Mhz : rond de 18.000
  • AMD Phenom II X6 1055T @ 3290Mhz: 19.461 :D
Al met al is de athlon II 620/630/635 een mooie opstap naar een sneller systeem zonder dat je van alles moet gaan vervangen, veel AM2+ bordjes werken gewoon met deze CPU en uiteraard is AM3 al helemaal geen issue.

Ook gezien de laatste 2 nieuwe AM3 gebaseerde CPU's die zijn uitgekomen ben ik van mening dat een AM3 platvorm de betere keuze is, zowel milieutechnisch als performance/prijs verhouding.

Wel is het zo dat als je brute kracht wilt hebben je beter voor een i980 kan kiezen, nadeel is alleen dat je voor de prijs van alleen een processor een compleet AM3 gebaseerd systeem koopt met een 1090T 6 core processor.

(hoewel nu blijkt dat een 1055T@3150Mhz al een i7 920/930 killer blijkt te zijn want de net toegevoegde scores liegen er niet om) }>

Update
Ik heb ook nog even snel mijn Phenom II 955 toegevoegd en moet wel bekennen dat de upgrade naar deze CPU weinig zin heeft gehad gezien de bovengenoemde cijfers. Als de 620 goed te "unlocken" is (meestal door loadline calibration aan te zetten of soms ook wel unleashing modus oid genoemd) is dit dus een wereldprocessor maar dat was eigenlijk al bekend.

Heb jij ook een AMD Athlon II X4 620 Boxed?

Reviews door de redactie

Een mooie review, maar heb je misschien een paar getalletjes en/of grafiekjes om het performanceverschil tussen je 620 (met oc bijvoorbeeld) en je i7 920 duidelijk te maken?

Dan is het misschien ook mogelijk om de vraag te beantwoorden of een meerprijs van 250 euro gerechtvaardigd is.

Verder een mooi stukje text :)
thnx voor het commentaar en ik heb even wat cijfers toegevoegd, daar kan dan mooi straks die hexacore bijkomen om het verhaal af te maken
een Athlon II (A2) is eigenlijk een gecastreerde Phenom II (P2) netals de X3 en X2 (Cores) en A2 hebben minder cache.
De Athlon II X2 is zijn eigen chip. Aanwijzing daarvoor is onder andere de L2 cache van de Athlon II X2. Deze is 1 MB groot ipv de 512 kB op de Phenom II modellen.
Ik wist niet dat een Athlon II X4 eigenlijk een Phenom II chip was!? Is dat echt zo?!
kun je misschien zeggen hoe je zo'n Amd athlon II x4 unlockt? want ik heb een amd athlon II x4 630 :) thx en natuurlijk een goede review :) makkelijk te lezen ;P
dat verschilt per moederbord, welk bord heb je?
Nou ik heb een Asus M4A78L-M LE
Maar ik denk dat het niet kan unlocken want het is echt een basis bordje :P