Intel D510MO Review

Zeemijl 9 december 2010, 5.689 views

Intel D510MO

Pluspunten

• Klein. Goedkoop. Zuinig. Leuk. Grappig.

Minpunten

• Langzaam voor processen die slechts één core gebruiken, en grafisch langzaam.

Layout Score: 4

Ik zocht een kleine en goedkope dekstop computer, die niet snel hoeft te zijn.
Er worden veel tweedehands Pentium 4 2.8GHz computers aangeboden, maar toen ik zag dat de Atom D510 een hogere prestatie had, toen was de keuze snel gemaakt.
Ik koos dit Intel D510MO moederbord, omdat het de goedkoopste was met een D510 cpu.
Omdat ik een harde schijf had liggen, en ook nog een Windows XP licentie en wat ventilators, heb ik maar 180 euro uitgegeven (moederboard D510MO, kast Chieftec BT-02B, geheugen 2 * PNY 1GB DDR2-800 PC2-6400 (aanbieding), wifi Sweex LW057V2).

Het D510MO mini-ITX moederbord heeft de Intel Atom D510 cpu. Dat is op dit moment (mei 2010) de Atom cpu met de hoogste prestatie.
De cpu draait op 1,66 GHz en heeft een dual core, maar ook HyperThreading. Met HyperThreading kan elke core twee processen tegelijkertijd uitvoeren. De cache moet dan gedeeld worden, maar de cpu wordt beter benut.
Verder heeft de cpu een grafische processor en een geheugencontroller ingebouwd.

Wat gaat goed

Ik heb Windows XP 32-bit en Ubuntu linux 64-bit getest. Het valt me op hoe prettig het werkt tijdens het gebruik met bijvoorbeeld foto's bekijken, programma's starten, en bestanden verplaatsen.
Omdat ik er een oude SATA schijf in heb gedaan van 57MB/s, is de harde schijf de beperkende factor.

Wat gaat minder goed

Er zijn veel programma's die slechts één core gebruiken. Dan schiet de processor al snel te kort. Ook grafisch is de ingebouwde gpu vrij beperkt. In de praktijk valt het daarom soms wat tegen.
Spelletjes en Shockwave vragen een snellere processor.
Maar oude spelletjes zoals Zoo Tycoon 2 kunnen wel gespeeld worden.
De dingen die tijdens normaal gebruik veel van de cpu vragen en slechts één core gebruiken zijn bijvoorbeeld: Flash, Ajax, Google Streetview, etc.

Beperkingen van het moederbord

Ingebouwde geheugencontroller en grafische processor
De ingebouwde geheugencontroller (DDR2) is slechts single-channel.
De grafische processor kan Directx 9.0c, en heb ik ingesteld op 256MB geheugen (dat gaat van het gewone geheugen af) maar bij spelletjes gaat het regelmatig schokkerig.
Er zit alleen een D-sub VGA stekker op.

Het moederbord heeft 1 pci slot.
Ik heb daar een wireless kaartje (LW057V2) van Sweex in zitten. Het sweex kaartje werkt ook meteen in Ubuntu. Maar nu is mijn PCI slot bezet, en kan ik het niet verder uitbreiden.
Het moederbord heeft trouwens wel een mini-PCI-express slot voor een wifi kaartje. Een mini-PCI-express wifi kaartje kost ongeveer 21 euro.

Er is geen normaal PCI-express slot
Er is wel een mini-PCI-express slot, maar daar passen dus geen gewone kaarten in.
Het mini-PCI-express slot is net zoals in notebooks zit en is voor wifi of geheugen.

Fanless, maar niet heus
Als je een fanless moederbord zoekt, dan is dit geen goede keus.
Want het koelvlak wordt flink warm, en Intel zegt nadrukkelijk dat een case-fan nodig is.
Volgens Intel moet het geheugen dat je er in steekt geschikt zijn voor 85 graden !
Ik heb dus maar een fan boven het koelvlak geplaatst, omdat ik goedkoop geheugen heb zonder heatspreader, en het lijkt me ook beter voor de levensduur van het moederbord.

De CPU-meter klopt niet

Dit is een opvallend effect. De programma's die het cpu-gebruik laten zien, laten 4 cores zien. Maar dat is met HyperThreading, want er zijn dus maar 2 cores. Als de 4 cores alle vier zo rond de 55% of 60% zitten, betekend het dat de CPU vol aan draait.

Problemen

Er waren problemen dat de temperatuur van de twee cores te laag of te hoog worden aangegeven, of vast zitten op een bepaalde temperatuur.
Bij een automatische fan-regeling ging deze vol aan als het moederboard uit standby kwam.
Door BIOS-updates is dit voor een deel verholpen.
Maar toch wordt de temperatuur bij sommigen te laag aangegeven.
Bij mij is de temperatuur van de cores (in de BIOS bekeken) ongeveer 10 graden te laag.
De automatische fan-regeling gebruik ik niet, want bij het aanzetten begint die vol aan, en binnen een minuut is het pas helemaal terug geregeld.
Kijk ook eens hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1401437

Updates

Intel komt regelmatig met updates voor de grafische drivers, de LAN-driver en het geluid.
Bij een BIOS-update wordt blijkbaar ook de grafische ROM en de LAN-ROM vernieuwd. Samen met de updates van de drivers merkte ik een vooruitgang. De framerate van spelletjes was ongeveer 10-20% hoger.

HyperThreading

Ik heb een testje gedaan met PerformanceTest 7.0 van www.passmark.com.
Eerst zonder HyperThreading waarbij 2 cores gebruikt worden.
Daarna met HypterThreading waarbij 4 cores (2 cores verdubbeld via HyperThreading) gebruikt worden.
Hier het resultaat: http://i43.tinypic.com/104gkkg.png
Het verschil is opmerkelijk groot, maar dit is in de ideale situatie.
HyperThreading kan ook verkeerd uitpakken, als het besturingssystem twee zware processen op dezelfde core zet, terwijl de andere core niets te doen heeft.

7-zip

7-zip heeft een benchmark.
Dit is Benchmark van 7-Zip 4.65 in 32-bit Windows XP: http://i41.tinypic.com/2md1k6c.png
Woordenboekgrootte = 32 MB
Inpakken : 1949 KB/s, 2225 MIPS
Uitpakken : 33439 KB/s, 3144 MIPS

In Ubuntu 64-bit zijn de getallen vergelijkbaar.
Woordenboekgrootte = 25 MB.
Inpakken : 1666 KB/s, 1902 MIPS
Uitpakken : 30951 KB/s, 2910 MIPS

Voor een Atom processor zijn dat goede getallen. 7-zip maakt blijkbaar goed gebruik van de cores en de HyperThreading.

Mijn configuratie

Ondanks dat dit moederbord het prima als thuisservertje zou doen, gebruik ik het als een goedkope mini desktop computer.
Ik verbond een DVD-lezer tijdens het installeren, maar die heb ik daarna weer verwijderd.
Ik gebruik de PS/2-poort niet, en ook niet de LAN aansluiting. Ook niet de seriele en paralelle poort (die beide wel op het moederbord zitten, maar niet op het backplate).
Ik gebruik de audio op de backplate en aan de voorkant, en de USB op de backplate en de voorkant. Verder heb ik een wifi-PCI-kaartje er in gedaan.
Ik heb een zeer langzaam draaiende fan zwevend boven het koelvlak gehangen met tyraps (in de plaats van de DVD-lezer). Het koelvlak werd flink heet, en het verwarmde de condensators die er naast staan, en het koelvlak verwarmde ook het geheugen. Maar met de fan blijft het heel koel. En verder heb ik nog twee heel langzaam draaiende casefans. De fans draaien op minimale vaste snelheid.

Ik heb 2GB (DDR2) geheugen, en dat is ruim voldoende voor zo'n kleine computer.
Omdat de grafische processor hetzelfde geheugen gebruikt, leek mij 1GB te weinig om ook nog een LiveCD of Live USB te draaien.
Om de cpu niet te beperken heb ik 800MHz DDR2 geheugen, dat is het snelste wat de cpu aan kan.

Windows XP 32-bit heb ik geinstalleerd met Microsoft antivirus (MSE).
OpenOffice.org heb ik zonder 'base' (het database onderdeel), zonder 'snelstart', en zonder JAVA.
Ik heb geen QuickTime, geen DIVX, maar wel VLC.
Vooral omdat ik geen JAVA geinstalleerd heb, start hij in 50 seconden op (met een langzame harde schijf).
Dit filmpje lukt bijna in 720p omdat 4 cores gebruikt worden, maar toch hapert het soms een heel klein beetje : http://www.youtube.com/watch?v=qybUFnY7Y8w

Ubuntu linux 64-bit draait er ook goed op.
Maar de hardware versnelling werkt nog niet goed, dus dit filmpje gaat alleen in 360p : http://www.youtube.com/watch?v=qybUFnY7Y8w
Omdat ik er meer uit wilde halen, verwijderde ik de flash plugin (npwrapper flash plugin) en installeerde de alpha-versie van de 64-bit flash ( http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10_64bit.html ).
Daarna kon ik het filmpje in 480p afspelen, en worden er ook 4 cores gebruikt.
Met 720p loopt het spaak, er draait 1 core op maximum, en de rest doet weinig.
Er zou nog gewerkt worden aan betere support voor de grafische processor. Op dit moment zijn 3D-spelletjes niet goed te spelen. Bijvoorbeeld Frets On Fire en Torcs lopen zelfs in 640x480 niet goed. Extreme Tux Racer en Armagetron Advanced zijn te spelen als de instellingen laag staan.

Het is een goedkoop moederbord, dat het leuk doet.
Maar zelfs met eenvoudig wat over het internet surfen zijn er allerlei dingen die veel cpu tijd vragen en maar op één core werken. Dan kom je de beperkingen al snel tegen.
Wil je een DVI of HDMI aansluiting en snellere graphics dan is een moederbord met de NVIDIA ION nodig. Maar die is weer duurder.

Aanvulling 22 juli 2010
Het boardje draait zeer stabiel, en met de updates van Intel zijn er een aantal dingen verbeterd. Het grafische deel is iets sneller, en de timings van het geheugen kunnen nu in de BIOS gewijzigd worden. Mijn beoordeling bovenaan deze review heb ik dan ook positief bijgesteld.

Aanvulling 9 december 2010
Zowel bij de publieke als bij de commerciele omroepen is de resolutie van uitzending gemist omhoog gegaan. Ook zijn de Flash en Silverlight toepassingen op veel websites zwaarder geworden. Dit boardje voldoet nog maar net.
Dat betekent dat zo'n eenvoudig board niet 5 jaar lang gebruikt kan worden. Aangezien ik bij een computer kijk naar de "kosten per jaar", is dit boardje dus duurder dan wanneer ik een andere met de ION chipset had gekozen. Dat is iets om in het vervolg rekening mee te houden.

Heb jij ook een Intel D510MO?

Het mini PCI-express slot is net zoals in notebooks.
Maar toch vind ik het maar verwarrend. Er past een mini PCI-express kaartje in, maar het is niet bedoeld voor een 'half' mini PCI-express kaart.
Bij de online winkels is het lastig zoeken, omdat de benaming voor "mini PCI-express" iedere keer anders is.

De "Intel WiFi Link 5100" van 21 euro zou misschien geschikt zijn. Dat kaartje heeft ook "Draft-N".
De "Gigabyte AirCruiser G GN-WI01GT" kost ongeveer hetzelfde en zou misschien ook kunnen.

Omdat de NM10 chipset gebruikt wordt, is het mini PCI-express slot vergelijkbaar met die van de ICH7 chipset. Dus iedere mini PCI-express kaart zou er in moeten kunnen, niet alleen wifi of geheugen.
mini-PCI-express slot is voor turbocache of wifi.
Dit lijkt me meer een bord voor een (mini-)thuisserver zoals jij zegt.
Je kunt hier namelijk 2(?) harde schijven op aansluiten en dan natuurlijk nog een pci kaart voor wat meer harde schijven, alhoewel ik daar niet de snelheid van weet, wat jammer kan zijn, omdat dit maar een pci x4 (ik denk 4, 16 lijkt me onwaarschijnlijk) slot is, wat snelheiden nog wel eens zou kunnen reduceren, maar de cpu blijft dan toch de bottleneck in een server lijkt mij.

3 sterren *
Er zijn 2 SATA aansluiting.
Het PCI slot is een gewoon ouderwets PCI slot.
Dan kunnen er ongeveer 6-8 sata aansluitingen op in totaal met een wat duurder kaartje en die 2 onboard.
Misschien wellicht een optie voor onze server thuis.
Case he bik niet nodig alleen harddisks, dit bordje, paar fans en goede OS, om grote bestanden over te zetten films enzo...
Hoelang duur het om wat rars uit te pakken à la 4,7 GB :z ?
Ik had geen rar liggen van een paar Gig, maar 7-zip heeft een benchmark.
Dat heb ik aan mijn review toegevoegd (bij 7-zip). Mijn computer met E8400 cpu heeft ruim dubbele getallen, maar voor een Atom processor is dat best goed.
Ik was ook al aan het kijken naar dit bordje!
Ben benieuwd hoe dit werkt met deze mini-PCI card:

Hiermee zou het als een volledige HTPC kunnen werken. :)
Jammer genoeg is de bcm970015 nog niet leverbaar in Nederland.
Dat zal waarschijnlijk goed werken.
Het boardje heeft geen vreemde dingen, alles is standaard en compatible.

Die BCM970015 is een half-size mini-pci-e, maar komt met een "adapter" voor gewone mini-pci-e. Die adapter lijkt gewoon een stukje aluminium, maar is wel nodig bij de D510MO.
Ik ben nog op zoek naar een Intel D510MO board. Heeft iemand er een ter overname?