Ubiquiti EdgeRouter X

Specificaties Geen WiFi • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti EdgeRouter X Review

Marc_nogiets 24 april 2019, laatste update op 17 mei 2019, 6.330 views Product gekocht

Ubiquiti EdgeRouter X

Voor mij een perfecte router: laag in prijs, uitstekende prestaties, laag energieverbruik en geen overbodige WiFi meuk (gebruik icm Ubiquiti AP). Niet voor de gemiddelde consument bedoelt. De GUI is niet super eenvoudig, en de wizard voor de basis setup (1xwan, 4x lan) 'vergeet' de DNS instellingen te zetten.

Pluspunten

• lage prijs
  • Snel
  • Zeer veel mogelijkheden
  • Klein
  • laag energieverbruik

Minpunten

• Setup niet voor gemiddelde gebruiker
  • Wizard voor basis setup niet compleet
  • PoE met bijgeleverde adapter niet mogelijk
  • Ubiquiti passive 24V PoE mogelijk niet compatible met andere merken (controleer dit dus als je dit wilt gebruiken)

Beheerbaarheid Score: 4

Vooraf:

Mijn oude setup (Ziggo modem, Asus RT N66u en Synology NAS) was na een aantal jaren aan een grondige renovatie toe: Ik had reeds een Ubiquiti AP aangeschaft omdat de WiFi vanuit de meterkast voor problemen met de dekking zorgde. De NAS was gedegradeerd tot cloud back-up, de Asus WiFi router tot alleen router met nutteloze uitstekende delen en beide dienden ze voornamelijk als meterkastverwarming. Bij toeval had iemand belang bij de NAS en router waardoor ik ging nadenken over vervanging van de router...

Het viel mij altijd al op dat de router vrij warm werd. Nu ben ik geen eco-fanaat, maar als ik gemakkelijk wat energie kan besparen dan zal ik dat niet laten. Ik ging op zoek naar een eenvoudige wired only gigabit router die vooral het basis router deel goed en snel kon uitvoeren. We zijn thuis met 2 volwassenen en 3 kids, dus genoeg smartphones/tablets/laptops, gameconsole, smart tv, chromecast's etc aanwezig. Voornaamste gebruik: 4k/hd video en audio streaming, internet en casual gaming. Voor de rest alleen de wens om via VPN de installatie te kunnen beheren. WAN is een Ziggo cable 250/25 aansluiting (Ubee in bridgemodus).

Na een korte zoektocht kwam ik uit bij de Edgerouter X en de Mikrotik HeX uit. De Mikrotik router schijnt nog iets betere hardware te hebben, maar is ook lastiger in te stellen. Nu weet ik iets van routers, DNS, NAT etc af, maar ik wil mij geenszins een expert noemen. Hierdoor toch voor de EdgeRouter gekozen. PoE passthrough op de EdgeRouter heeft hier verder geen invloed op gehad

Unboxing

De router zit in een kleine maar stevige doos met voldoende verpakkingsmateriaal. In de doos zitten de router en een 0,5a adapter. Daarnaast een klein kaartje met QR codes om snel bij de quickguide, normale handleiding en support pagina te openen. Hiervoor heb je wel internet nodig... :)

Installatie

Je kunt de router in je bestaande netwerk hangen, het ip adres achterhalen en dan via dat ip adres met een browser inloggen en instellen. Ik heb ervoor gekozen om de laptop rechtstreeks aan de nieuwe router te hangen omdat ik dhcp server net zo wilde instellen als mijn huidige router (zelfde ip ranges, aantal apparaten vast ip etc) en de vrouw en kids zo kort mogelijk zonder internet te laten zitten.
De router aan de stroom, netwerkkabel inpluggen op de laptop, de browser openen en navigeren naar 192.168.1.1...en inloggen maar. Direct na het inloggen krijg je een eenvoudige wizard die de basis setup van de router insteld. Je kunt deze overslaan en zelf alles regelen. Ik heb voor de wizard gekozen.

De wizard is bedoelt voor een setup met 1xWAN en 4xLAN, en stelt de firewall en ip reeks in. Ook kun je direct een nieuwe gebruiker en wachtwoord opgeven die als admin dient. De wizard is snel genoeg klaar (<1 minuut). Na het instellen de oude router verwijderd, de EdgeRouter X opgehangen en in het netwerk gehangen.

Helaas geen compleet succes...ip adressen werden netjes uitgedeeld aan alle devices maar internetconnectie ontbrak op de bijna alle devices. Alleen op mijn laptop werkte het internet. In de GUI van de router zit o.a. een tool om mee te pingen. Pingen van google.com op naam lukte niet, maar op ip adres lukte wel. DNS probleem dus. Een korte zoektocht via mijn laptop later blijkt dat de wizard 'vergeet' om een standaard DNS server in te stellen. In de GUI kun je vrij eenvoudig een DNS instellen, dus daar maar die van Google ingezet...

Helaas weer geen succes, nu namelijk op geen enkel apparaat meer connectie. Ik werd een beetje gefrustreerd. Eerst maar de oude router terughangen en even rustig verder kijken. Maar ook dat leverde geen internetconnectie op. What-the-f....
Toch eerst het modem maar eens resetten. Internet weer bereikbaar, dus nieuwe router maar weer terug. Nog geen succes. Aaaaaaaaaaaa…!
Maar weer eens nadenken...en op de tablet die ik voor testen gebruikte nog eens kijken...nog steeds geen dns server bekend. Uit wanhoop het WiFi netwerk vergeten, opnieuw instellen en nog eens testen: Succes! Blijkbaar worden deze waardes niet opnieuw aan de WiFi devices doorgegeven. Dus de router en AP maar in die volgorde resetten. Nu overal connectie.

Moraal van dit verhaal: Als eerste gewoon alle netwerkcomponenten resetten!! Ik zou dit niet direct als tekortkoming van de router willen zien...meer als tekortkoming van de administrator :+

Hierna even gekeken of de performance goed was: Speedtest via WiFi en bekabeling leveren (mij) bekende en uitstekende resultaten op: Bekabeld haal ik de max snelheid van mijn provider iedere keer weer. De processor is met zwaar gebruik (voor ons doen tenminste) max 50% bezet bij vlagen, maar meestal ergens tussen de 10 en 20%. Hierna nog even wat vaste IP-adressen ingesteld en ik ben tevreden!

De router wordt niet voelbaar warm, dus ik gok dat ik ook nog een beetje energie bespaar (ja, ik weet dat dit niet een zeer betrouwbare test is, maar warmte is energieverspilling en in ieder geval een indicatie...en ja, ik weet ook dat dit geen gigantische besparing is, maar alle beetjes helpen 8-) )

Toekomst

Ik wil nog een VPN inrichten zodat ik van afstand op het netwerk kan inloggen (igv problemen). Dit kan gewoon via de GUI. Voor de rest moet ik nog eens kijken naar de mogelijkheden om het internet voor bepaalde devices te beperken op bepaalde tijden voor als de kids iets ouder worden...en hun devices meegaan naar de slaapkamer. Misschien dat ik later nog eens ga kijken naar aparte Vlan's voor het gastennetwerk.

Voor de rest bevat de router nog een heel scala aan mogelijkheden. Ik ga deze niet gebruiken gok ik.

UPDATE 7-5

De Edgerouter X doet nu al een paar weken zijn best. Tot nu toe geen enkel klagen over de prestaties. Afgelopen weekend met een verjaardag meer dan 30 devices gelijktijdig via WiFi verbonden met het internet en geen enkel probleem gehad. En er werden best wat filmpjes en andere ongein gedeeld :D

Ik heb in een reactie de tip gekregen om hardwarematige offloading voor bv NAT aan te zetten (standaard staat dit uit):
Ik heb dit zelf nog niet aangezet...To be continued!

UPDATE 17-5

Nog steeds draait alles volledig naar wens: Snel & stabiel!
Een paar dagen terug hardwarematige offloading aangezet zoals in bovenstaande link beschreven. Geen issues en de cpu belasting komt niet eens meer boven de 15% uit.
Daarnaast ook een VLAN aangemaakt voor het gastennetwerk. Onderstaande YouTube video sluit perfect aan bij deze router en Ubiquity AP:
Ook maar direct een VLAN voor IoT gemaakt (gewoon omdat het kan...). Nu nog niet in gebruik, maar zal waarschijnlijk niet erg lang meer duren.
Ik heb ervoor gekozen om de Unifi guest policy te implementeren, en niet de firewall van de router te gebruiken. Ik heb mijn gasten (en toekomstig IoT) SSID met een wachtwoord beveiligd, dus ik ben zelf de baas wie ik daarop toelaat. Ik vind die beveiliging voldoende.

Heb jij ook een Ubiquiti EdgeRouter X?

"Ubiquiti PoE, niet geschikt voor andere merken" Wat bedoel je daar exact mee?

Ik heb al mijn ACTi cameras gewoon aangesloten op zeker 3 verschillende Ubiquiti switches. Geen problemen gehad.

Niet alle UTP kabels zijn even geschikt voor PoE. Zeker bij lange UTP kabels kan je issues verwachten.
De EdgeRouter kan alleen overweg met Ubiquiti passive 24v PoE. Tijdens mijn zoektocht heb ik bij meerdere bronnen gevonden dat dit niet direct compatible is met alle andere merken passive 24V PoE. Het schijnt ook niet te werken met andere PoE protocollen.

Ik ben niet de expert hier, maar ik vond het belangrijk om te melden. Ik heb de review aangepast nav van je opmerking. Welke switches gebruik jij? Wellicht dat die wel de 802.3af / 802.3at standaarden ondersteunen.
Ok duidelijk dat verklaard het.

Zelf ben ik nog niet met 24v PoE aan de gang geweest. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Altijd leuk die net-niet-standaarden. :(
In die situaties is het simpelweg een POE splitter kopen die wel werkt op 802.3af / 802.3at en die weer verbinden met je Ubiquiti POE injector. Het is niet heel netjes, maar werkt wel. Zo heb ik zelf verscheidene passive POE apparaten zoals sommige Mikrotik switches, en non-POE apparaten zoals Raspberry Pi's, TP-Link 1043ND etc gevoed middels mijn 24P Zyxel POE+ switch.

Mijn NAS en netwerk heeft in huis een aparte groep en alle switches, AP en sensoren zijn zo door het huis aangesloten op die ene NAS / Netwerk groep.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 25 april 2019 19:24]

Passieve PoE is sowieso shit :( Snap niet dat ze er niet gewoon 802.11af in zetten. Valt me tegen van zo'n zakelijk georienteerd merk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 april 2019 16:45]

Klopt helemaal, dit verbaasd mij ook want de AC Lite serie heeft 24v én 802.3af PoE sinds 2 jaar, eerst alleen 24v.

[Reactie gewijzigd door Gman op 29 april 2019 11:20]

Ubiquiti heeft dit 'geweldige' :X product voor bedacht, de instant 8023af om van 'echte' POE 24v passieve te maken, of zoals ze het zelf zeggen:
Instant 802.3af Converters transform passive PoE devices into 802.3af-compliant products.
Dank voor je review! Het is iets wat ik eigenlijk ook al een tijdje overweeg maar uit luiheid (if it ain't broken... :+ ) nog niet heb gedaan.

Jouw situatie is bijna exact hetzelfde als die van mij (minus 1 kind). Van Ziggo tot de Asus router en Ubi AP. Enige wat ik graag zou willen is meer lanpoorten. Ook hier geen expert maar jouw gedeelde ervaring is voor mij erg waardevol. Thanks!

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 25 april 2019 07:09]

Graag gedaan! De eerste keer dat ik zo'n uitgebreide review geef overigens, maar ik lees ook graag uitgebreide reviews door als ik zelf iets niet goed weet.

Ik had in eerste instantie ook geen zin om mijn setup te veranderen, maar door toeval kon ik beide overbodige componenten voor een nette prijs doorverkopen. Hierdoor bespaar ik EN energie, en de verkoop van de oude componenten weegt ruimschoots op tegen de aanschaf van deze router 8-) . Als je mijn 'beginnersfouten' weglaat heb ik nog geen uur besteedt om het geheel in te stellen en in de meterkast op te hangen.

Volgens mij zijn er geen (mij niet bekend tenminste) goedkope routers met meer dan 4 LAN poorten. Ik gebruik zelf deze switch achter het tv meubel, maar je kunt hem natuurlijk ook bij de router hangen. Is gewoon goedkoop, snel (genoeg) en verbruikt ook erg weinig energie. Ik heb voor de 8 poorts variant gekozen omdat het prijsverschil met de 5-poorts erg klein is. En mocht ik ooit een LAN-party moeten hosten dan komen de extra poortjes altijd van pas :)
Aangezien je al een unifi AP had, heb je ook de unifi USG overwogen? Indien wel, wat was je reden om toch voor de edgerouter te kiezen?

Stefan
Ik heb deze kort overwogen,, maar vooral vanwege de prijs (meer dan 2x zoveel)laten schieten. Daarnaast had ik dan ook een aparte switch moeten installeren.
Bij mij staat de Unifi controller standaard uit. Ik gebruik heb deze alleen gebruikt om het accespoint te configureren en af en toe wat te tweaken/monitoren. Ik denk dat een aantal zaken wel gemakkelijker geregeld zouden kunnen worden in de combinatie Unifi AP/USG. Als je wat meer mogelijkheden van je router wil gebruiken dan lijkt de USG wellicht een betere keuze (met wat praktische nadelen)
Ik heb de edgerouter 5 PoE gekocht, maar zie nu dat een bridge/switch niet geoffload wordt maar bij een edgerouter X wel.. |:(
Mooie review. Ik denk dat iedereen wel tegen een probleem aanliep bij het eerste contact met Unifi maar als je het eenmaal opgelost hebt en beter begrijpt gaat er een hele nieuwe wereld voor je open.

Ik kan Unifi bijna heilig verklaren. We gebruiken het tegenwoordig voor alles. Goede kwaliteit, snel, zeer betrouwbaar en uiteindelijk makkelijk in beheer.

Ik heb nog nooit gehad er een netwerkprobleem werd veroorzaakt door een Unifi apparaat.
*Verwijderd*

[Reactie gewijzigd door Marc_nogiets op 25 april 2019 12:06]

Leuke review! Misschien als toevoeging op de mogelijkheden van de router. Standaard uit de doos staat hardware offloading voor nat uit. Als je dit inschakelt, dan kun je ongeveer 1 gb/s van het internet afhalen en als bonus wordt je cpu minder belast. Het help artikel op de website legt uit hoe je het in kunt schakelen.

Zal dit binnenkort proberen...bedankt voor de tip!!
Idem voor VLAN offloading. Mijn Internet werd trager en trager naarmate ik VLAN's toevoegde. VLAN offloading geactiveerd, en sindsdien geen issue meer.

Als je hem ook als DHCP server gebruikt, zeker zien dat de "authoritative" mode aanstaat (dit was vroeger default ook niet het geval). Anders kan het soms lang duren voor je apparaten een ip adres krijgen.
"Setup niet voor gemiddelde gebruiker"

Vind ik eigenlijk een beetje een raar minpunt. Dit apparaat is ook niet bedoeld voor een leek die in 3 clicks een thuisnetwerk wil waar ze nooit meer naar om (kunnen) kijken. Het probleem dat je had met je verbinding is ook iets waar een onervaren gebruiker tegenaan gaat lopen. Je zult de settings van je provider's modem handmatig moeten invoeren en DHCP, DNS, Firewall en de poorten inderdaad allemaal handmatig moeten configureren.
Ik vind dit geen raar minpunt. Volgens mij zou dit apparaat ook perfect zijn voor mensen die nu een consumenten router incl WiFi kopen omdat ze niet zelf van alles willen of kunnen instellen. De fabrikant meldt zelf ook nergens dat deze router niet voor een leek geschikt is. Als er ook wizards voor die categorie bijzaten dan was het apparaat zo goed als perfect. Nu een fractie minder perfect. Veel mogelijkheden bieden en een goede complete wizard voor basisinstellingen hoeven elkaar niet uit te sluiten.

De basiswizard is best aardig, alleen DNS moet je zelf nog instellen. WAN, DHCP en Firewall worden wel ingesteld. En inderdaad, de pech met het resetten van de overige componenten heeft niets/erg weinig met de router te maken. Vandaar dat ik dit ook in de review heb gezet.
Ik ben ook geen expert (wel NAS, routers/AP en VLAN splitsing vanuit glasvezel gemaakt) , maar heb toch steeds af en toe (als er een ander device er bij komt, c.q. iemand met een telefoon komt binnen die op de wifi erbij komt / danwel bekabeld apparaat erbij prikken) te maken met verlies van internet op wisselende devices, zowel bekabeld als wifi, waarbij enkel reset van router en switch helpt, en af en toe ook glasvezelmodem. Ik ben er nog steeds niet uit. DNS wordt automatisch vanuit de router geregeld, maar heb toch het idee dat het daar aan ligt...
Met een vergelijkbare setup? Ik heb tot nu toe geen enkel probleem als er devices bijkomen. Afgelopen weekend een verjaardag gevierd en genoeg guest devices binnen gehad. 0,0 uitval.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten