Scythe Setsugen Review

0xff 2 mei 2010, laatste update op 2 mei 2010, 1.584 views

Scythe Setsugen

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Grootte (voornamelijk de lengte die korter is dan mijn radeon 4850)
  • Geluidsproductie (als ik niet aan het gamen ben zet ik de fan redelijk traag, idle temps van 40 C)
  • Handmatige fancontroller in pci-slot

Minpunten

• Grootte (de koeler is met heatpipes ongeveer 5 cm breder dan mijn grafische kaart, en zit ongeveer op 2-3 cm van mijn sidepanel window
  • Standaard fanopstelling
  • Aansluitingsmogelijkheden van de fan (enkel op 3pins fanheader, in mijn geval op het moederbord)
  • Geluidsproductie (vanaf 1/3 van de volle snelheid maakt de fan een hoog geluid)
  • Lijm op heatsinks (deze lieten bij mij los na enkele dagen, gelukkig vielen ze per toeval niet in de draaidende fan )
  • Prijs (tov scythe musashi)
  • Bevestiging, mede door de niet altijd even duidelijke instructies
  • Geen online handleiding te vinden
  • Rare backplate

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Ik heb een soort van mini-review / aanvulling op de bestaande review van smarron geschreven bij de comments van zijn review. Om er op te wijzen dat ik dit heb geschreven heb ik er maar een aparte review van gemaakt. Deze is niet zo compleet als de review van smarron, en moet best gelezen worden na smarrons review te hebben gelezen. Ik moet nog vermelden dat ik als koelpasta ook arctic silver 5 heb gebruikt.

Hierna volgt mijn comment-review.

Wat een goede review. Ik wou er net zelf eentje schrijven, maar het meeste wat ik wou zeggen staat al in deze review. Ik wil wel nog toevoegen dat bij mij de heatsinks zeer slecht kleven aan de geheugen-IC's, en dit na 10-15 s voldoende druk uit te hebben geoefend. Ik ben van plan de oude thermal pads van mijn oude grafische kaart te herbruiken om de heatsinks bedrijfszeker te bevestigen.

Nog een nadeel vind ik dat de fan bij mij af en toe de koelvinnen raakt, maar niet altijd (nog niet verder onderzocht, ik hoor het enkel als ik de pc opstart, maar nooit als deze al aan het werk is). Dit komt echter wel omdat ik mijn fan (mits wat prutswerk met beugels) ook heb omgekeerd. De fan heeft namelijk aan n kant een soort van fangrill, en als je hem omkeert kunnen de bladen van de fan blijkbaar hetgeen raken waaraan de fan bevestigd is. Dit komt omdat er gebruikt is gemaakt van een 12mm "diepe" fan, waardoor er weinig ruimte is voor wat clearances te voorzien tussen de fanbehuizing en de fan zelf.

Ik vind het ook nog een nadeel dat je de koeler enkel kan aansluiten op een 3pins fanheader, en de snelheid enkel met de bijgeleverde fancontroller kan regelen. Als je bvb geen fanheaders meer vrij hebt ben je wel de klos, of moet je beginnen modden. Dit vind ik toch wel slordig van scythe.

Ik moet wel lovend zijn over de temperaturen, mijn radeon 4850 haalde met de stock cooler idle al 80 C, en dit is nu altijd 40C. Het is ook wel een andere case, maar de koeler maakt mijns inziens toch het meeste verschil.

Ik ben ook niet te vinden voor de meegeleverde backplate, dit is een vierkant blik plaatje met in het middelpunt een rubber "afstandshoudertje", om de backplate van de grafische kaart af te houden. Omdat er maar een afstandhouder is, kan je verschillende krachten op je schroeven krijgen, zodat ook het koeloppervlak van de koeler en de gpu niet perfect gelijkmatig raken. Ook trekt de backplate krom, omdat er maar een afstandshouder is, en deze relatief hoog is. Ik heb zodoende de backplate die standaard op mijn 4850 zat hergebruikt. Deze heeft namelijk 4 afstandshoudende stroken die niet erg hoog zijn, wat volgens mij voor een betere bevestiging zorgt. Ik had tijdens het installeren eerst de bijgeleverde backplate gebruikt, maar ik vond ook dat de koeler hiermee niet vast genoeg op de grafische kaart hing.

Bij een tweakers review van de musashi vond ik een foto van de backplate

Al bij al zou ik zeggen geen slecht product, maar het heeft wat schoonheidsfoutjes, nl. de lijm op de heatsinks die bij mij niet goed kleeft op de geheugen-IC's, de fan die standaard opgesteld staat zodat hij wegblaast van de grafische kaart, het moeten gebruiken van een 3pins fanheader van het moederbord (mijn grafische kaart had een 4pins fanheader).

Als ik van tevoren over deze mindere kantjes gehoord had, zou ik toch eerder een scythe musashi hebben gekocht. Deze vga-koeler kost blijkbaar ongeveer hetzelfde als de setsugen, maar heeft 2 120mm fans die in blaasopstelling staan naar de grafische kaart toe, en is nog wat langer (kan problemen opleveren in sommige cases). De koelprestaties zijn volgens een review op silent pc review (of een andere site) ook nog beter dan de setsugen.

• Radeon 4850 stock
  • Arctic silver 5
  • Windows 7

Heb jij ook een Scythe Setsugen?

He, het probleem met de heatsinks, ik ken het, ik heb zelf een Musashi en zat te kijken hoe de nieuwe van scythe was (puur uit nieuwschierigheid).

De Scythe Musashi heeft 2 x 100mm fans en maakt ook aardig wat lawaai op vol vermogen.
Ook zit je met 2x 3-pin fan-aansluiting bij de musashi.

[Reactie gewijzigd door L702 op 2 mei 2010 23:33]