SMC Barricade WBR14-SN Review

epdm2be 2 mei 2010, laatste update op 2 mei 2010, 618 views

SMC Barricade WBR14-SN

Pluspunten

• Gemakkelijk in te instellen. Snel.

Minpunten

• Continue resets bij bittorrents.
  • Zelfs met de laatste firmware.
  • Absoluut te vermijden wanneer dit belangrijk voor je is!

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Na jarenlang geniet van mijn USR ADSL-2 router gaf die die geest enkele weken geleden. Gezien dat ik ondertussen ook een laptop met 300N Wifi in mijn eigen thuis-computertuin had, dacht om een model te kopen dat van 300N wifi voorzien was.

Mijn eerste zoektocht ging naar een ADSL2+ modem met 300N en gigalan-switch maar dat schijnt gewoonweg NIET te bestaan. Eigenaardig. Er zijn wel veel ADSL2+ routers met 300N maar zowat alle modellen hebben "maar" een 10/100-base switch. Jammer.

Vanwege de prijs kwam ik bij dit model van SMC. Gezien ik nooit echt problemen heb gehad in het verleden met SMC producten en gezien de prijs voor deze router helemaal niet gek was, dacht ik een goede deal gedaan te hebben. In 1ste instantie was dat ook zo. Mijn ISP heeft een nogal rara inlog-procedure en dat ging niet zo gemakkelijk met USR-router maar de SMC was dat een fluitje van een cent.

Instellen van de portforwarding ging eveneens vlot. In feite was ik heel tevreden met de SMC. Totdat ik opmerkte dat bij bittorrents de modem regelmatig een reset uitvoerde. Hij logde wel netjes terug in, maar ondertussen was de connectie van mijn torrent kwijt. Ik vermoed dat de NAT functie een overload aan connecties niet kan verwerken. Eigenaardig genoeg had ik hier met de USR router nooit last van.

Enfin ik heb vanalles geprobeert. Portforwarding (met veel poorten open of met weinig poorten open), "Special applications" whatever that means, firmware upgrade tot zelfs DMZ. Allemaal zonder resultaat.

Bij populaire torrents (zoals sommige linux-distro's) blijft deze adsl-router uitzichzelf resetten. Heel vervelend. Dus voor power-users is dit een zeer slechte router. Geprobeert om SMC te contacteren doch hun technische support vereist een "login"?!?!?! WTF?!?! Welke niet eens werkt. Het aanvragen van een password gaat naar limbo...

Mijn email dan naar het commerciele emailadres gestuurd, met bijzonder weinig hoop dat iemand dat ooit wel gaat lezen. SMC is gewoon een rotding.

Gewoon internetgebruik gaat wel goed. Als je alleen maar wat via http of ftp download en niet via (vorral) bittorrent dan is er absoluut geen probleem. Integendeel. De modem gaat lekker snel en is gemakkelijk in te stellen.

Heb zelfs een nieuwe SMC-router gekregen v/d leverancier. Maar ook deze gaf exact hetzelfde probleem. Uiteindelijk tot de aankoop van een Level One WBR-6600A overgegegaan. Deze heeft eveneens 300N maar is jammergenoeg een pak duurder. De level One is VEEEEEEEEEL Beter. Nog gemakkelijk in te stellen en geeft geen krimp met torrents. Zelfs de meest populaire met enorm veel peer- en seeder-connecties.

Dus als poweruser kan ik de Level One WBR6600A perfect aanraden. Als "gewone" gebruiker is de SMC goed en niet zo duur voor een adsl2+ router met 300N wifi.

Heb jij ook een SMC Barricade WBR14-SN?

Dat van die torrents is volgens mij een bekend probleem voor SMC firewalls.
Vaak kreeg ik vreemde "hack" meldingen in de log terwijl niemand mij ddos-de ofzo :P

Ik heb er nog een oude router van staan en die had telkens last van een soort van overflow (blijkt nu nadat ze 3 jaar geen nieuwe firmware hadden uitgebracht).

Nu ik die firmware heb had ik er nooit meer last van, maarja... ik gebruik hem nu als switch zodat ik nog een access point heb voor mn DSi met zn WEP encryptie :/