Fujitsu Siemens Amilo M3438G Review

Pulsar_ 3 mei 2006, 7.087 views

Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Pluspunten

• Ik zou zo graag positieve eigenschappen willen opnoemen, maar het is alweer zo lang geleden dat ik de laptop heb gebruikt dat ik ze niet eens meer weet!

Minpunten

• Lagging Issue!
  • nieuws: Gebruikers Fujitsu-notebooks klagen over 'lagging issue'
  • nieuws: Fujitsu Siemens heeft geen oplossing voor 'lagging issue'
  • Service Center is zeer traag met het verhelpen van problemen en maakt fout op fout.

October / November 2005. Ik heb een laptop voor school,werk en thuis nodig en stuit op de Fujitsu Siemens 3438G. Een op het eerste gezicht pracht laptop voor een goede prijs. Meteen besteld en opgehaald bij de desbetreffende winkel. Eerste indruk. Schitterende laptop.. goede specs inside, mooi beeld en een goed ogende behuizing.

De eerste week dat ik de laptop gebruik merk ik echter dat de laptop om de zoveel tijd onregelmatig blijft hangen. Spellen spelen ging nog wel. Maar als ik muziek afspeelde, films keek of dv capturede was het zeer storend.

Ik besluit te wachten op een eventuele fix.
Al vrij snel vind ik grote threads op het net, waarvan de eerste op amilo-forum.de. Grote groepen mensen klagen over de 'lagging issue' en dat er geen oplossing voor is. Ik baal op dat moment al een beetje dat ik de laptop niet meteen terug naar de winkel heb gebracht.
Eind december beginnen de lags mij zo te storen dat ik de laptop besluit terug te sturen naar Fujitsu Siemens. Ik kon immers niet fatsoenlijk met de laptop werken... en ik wilde toch erg snel beginnen met mijn dv capture werkzaamheden!

Vanaf dat moment begon het gehannes met het service center van Fujitsu Siemens, die nog steeds voortduurt. Lees en huiver.

Fujitsu Siemens meldt (na ontvangst van laptop) dat er iets mis is met de hardware en vervangt het moederbord. Na 2-3 weken komt mijn laptop terug (ergens in januari) en ik schrik van de staat. De behuizing bevat grote krassen en beschadigingen, het touchpad is kapot en de laptop zelf is ontzettend krom getrokken. (alsof hij op een verwarming heeft gelegen)

Plaatje: http://malaguena.fiberworld.nl/lap/IMG_1341.JPG
Plaatje: http://malaguena.fiberworld.nl/lap/IMG_1323.JPG
Plaatje: http://malaguena.fiberworld.nl/lap/IMG_1331.JPG
(ook nog eens instabiel zoals je ziet)

Ik bel met Fujitsu Siemens. Deze biedt zijn excuses aan en stelt voor om de laptop meteen terug te sturen voor herstel. Zo gezegd zo gedaan. De laptop is weer 2-3 weken weg en ik wacht. Half februari krijg ik tot mijn blijdschap de laptop terug. Jippie.. zou ik dan nu eindelijk kunnen werken?

Helaas. Fujitsu Siemens heeft netjes de behuizing vervangen. Wat ziet het er weer top uit! Wat men echter heeft nagelaten is de inhoud. Omdat de laptop op een verwarmingen of iets dergelijks heeft gelegen was zowel de behuizing als de onderdelen kromgetrokken. Omdat Fujitsu Siemens alleen de behuizing had vervangen, was bijvoorbeeld mijn TFT scherm nog steeds krom wat de nieuwe behuizing gewoon weer lekker krom trok!

Teleurgesteld vraag ik mij af wat ik moet doen. Moet ik nu weer met Fujitsu Siemens gaan bellen en -weer- 2-3 weken zonder laptop zitten? Ik besluit toch maar te bellen. Fujitsu Siemens begrijpt en onderkent mijn probleem en stelt voor de laptop weer terug te sturen.
Een week later ga ik op vakantie en ik verwacht mijn laptop bij thuiskomst weer in huis te hebben.

Mijn vakantie was top en bij thuiskomst keek ik vol verwachting naar mijn postvak. Ah, een brief van Fujitsu Siemens. Wat zouden ze schrijven? Een excuus, een aanbod van een nieuwe laptop, geld terug? Helaas, helaas het zat toch iets anders in elkaar... Een rekening van bijna 700 euro (!) voor herstel werkzaamheden.

'Aangezien deze schade is veroorzaakt door onheil van buitenaf, kunnen wij dit niet onder garantie herstellen en brengen wij de kosten voor deze reparatie in rekening'

Aan mij de keuze..

Wel repareren a 700 euro
Niet repareren a 80 excl btw handelingskosten
Vernietigen. Geen kosten.

Natuurlijk koos ik meteen voor vernietigen. Kost mij niks en zo'n dure laptop is immers niets waard toch?

Nee, aangezien ik nogal moe was van mijn vakantie heb ik rustig (gelukkig) even Fujitsu Siemens support opgebeld en eigenlijk maar drie dingen gezegd. Amilo Serial # . Vreemde brief gekregen, zoek het even uit graag. Dankuwel.

2 dagen later word ik teruggebeld met welgemeende excuses. De laptop wordt alsnog kosteloos gerepareerd. (we hebben het hier dus over de kromgetrokken onderdelen)

En we wachten. Het is 11 maart 2006. Sinds eind december geen laptop meer kunnen gebruiken. We blijven wachten. Want ook als ik de laptop weer in mijn bezit heb is het lagging probleem nog steeds aanwezig en wordt zoals het er nu naar uitziet niet opgelost. (zie tweakers news) Voordat ik de laptop voor de derde keer had teruggestuurd (dus nadat het moederbord als 'oplossing' was vervangen) heb ik hem namelijk nog even getest op lags. Nog steeds aanwezig!

Fujitsu Siemens Service Center is een erg meewerkende support helpdesk. Ze luisteren naar je, erkennen problemen en verschuilen zich niet achter regeltjes. (behalve dan dat ze mij geen nieuwe laptop willen sturen, maar hij wordt tenminste gerepareerd) Maar ja, het feit dat er zo ontzettend veel mis gaat en blijft gaan waardoor je tot in de treure bezig blijft is funest!!! Een, qua communicatie, erg slecht op elkaar ingespeelde organisatie.

Ik denk niet dat ik ooit nog een Fujitsu Siemens laptop zal kopen. Ook denk ik niet dat ik iemand het zou adviseren...

[edit]

08 april 2006, the horror continues.

Eind maart heb ik enkele brieven, faxen en telefoontjes verstuurd waarin ik vraag om een nieuwe laptop, omdat ik het echt veel te lang vind duren! (ja, ik wachtte nog steeds)

Ik krijg geen reactie. Nogmaals verstuur ik een brief/fax/mail waarin ik vertel dat ik zeer teleurgesteld ben. Een paar dagen later staat de postbode voor de deur. Ik open de doos: mijn laptop zit er in.
Geen begeleidende brief of iets dergelijks, dus ik weet niet wat ze gedaan hebben.

Meteen valt op dat het scherm nog steeds krom trekt...
Ik bel Fujitsu Siemens met de vraag wat ze gedaan hebben?! Ze beloven het te zullen uitzoeken en laten mij nog iets weten.

Een dag later (we spreken inmiddels vrijdag 7 april) zet ik de laptop maar eens aan. Het beeld vult zich met groene strepen...

En we zijn nog verder van huis... een scherm dat krom is, lags aanwezig (?) en nu ook nog eens groene strepen in het beeld.

Diezelfde dag valt er nog een brief in de bus met welgemeende excuses en een garantieverleningen van 6 maanden. Dat is echter inmiddels een kleine pleister op de zeer grote wond..

Fujitsu Siemens beweerd later via de telefoon verschillende onderdelen te hebben vervangen en daarnaast de laptop -uitvoerig- getest te hebben.... ik weet niet meer wat ik van ze moet denken.

Ik wil mijn geld terug en voor een ander merk gaan. :(

~[update 3 mei 2006]

Eindelijk.... eindelijk... na bijna 4 maanden wachten heb ik een nieuwe laptop gekregen. En niet door mijn toedoen, want als ik de winkel waar ik hem heb gekocht niet had gemaild was er nog -niets- gebeurd.

Ten einde raad had ik nadat het bovenstaande probleem (strepen) er ook nog eens was bijgekomen de winkel 'Computerpirates' (http://tweakers.net/shopsurvey/1637) gemaild. Computerpirates heeft er vervolgens werk van gemaakt..... gevolg: binnen een dag hing Fujitsu Siemens aan de lijn met de mededeling dat er een nieuwe laptop bezorgd zou worden! 8)7

HAIL to Computerpirates.
2 thumbs down for FSC.

Ik heb de nieuwe laptop inmiddels in huis en 'alles' werkt weer perfect... behalve... tja je raadt het al. De 'lagging issue' is ook bij deze laptop aanwezig.

Via het Fujitsu Siemens forum ben ik inmiddels te weten gekomen waar het probleem hoogstwaarschijnlijk nu echt aan ligt:

De controller op het moederbord gaat niet goed om met de APM functie van de harddisk. (dit staat los van power management in windows) Hierdoor zet de harddisk zich op willekeurige momenten uit en spint daarna direct weer op, waardoor er een hanger ontstaat.

De standaard harddisks die fujitsu-siemens gebruikt: samsung, fujitsu, seagate hebben geen opties in hun firmware/bios om de apm functie uit te zetten. De APM functie voor deze harddisks staat altijd aan. Voor Hitachi laptop harddisks kan dit echter wel.

Het probleem is ook dat de controller van het moederbord niet door de verschillende hd-tools wordt ondersteund, waardoor je genoodzaakt bent de Hitachi harddisk eerst op een andere sata controller aan te sluiten, de apm functie uit te schakelen en daarna pas in de laptop te bouwen.

Het aanschaffen van een 'Hitachi Travelstar 7K100 80GB 7200rpm 2.5" SATA schijf' lijkt dus de oplossing van het probleem! Ik heb er inmiddels 2 in bestelling staan... en ik hoop... ohhh.. ik hoop zo dat het euvel dan EINDELIJK is opgelost.

Heb jij ook een Fujitsu Siemens Amilo M3438G?

Shit hé, heb ik net mn ma zover gekregen dat ze een amilo 1437G heeft gekocht die (volgens je lijstje) ook dat probleem heeft :(
Goed dat je dit vermeld in je survey, maar het is imho meer iets voor een draadje op GoT
Ik heb nu al bijna een maand de amilo 1437G en heb er totaal geen problemen mee. Zie ook de thread op GoT: forum: [Ervaringen] Fujitsu Siemens Amilio M 1437G

Blijkbaar zijn het vooral de 3438 die getroffen wordt door deze problemen...
Ik sluit me aan bij Huig, dit is een heel vervelend probleem, maar behalve dat hij dit probleem heeft zeg je vrijwel niks over de laptop.
Ik snap dat je je bedrogen voelt, maar dat je hele "survey" een gecopy-pastete verklaring is van elders, ook nog in het Engels, vind ik wel zwak. Een linkje hed wat dat betreft ook volstaan, of had het zelf even omschreven in je eigen woorden.
Vertel meer over je laptop en vermeld deze problemen wel duidelijk, maar niet op deze manier. Je geeft in de blokjes bovenaan wel een beoordeling maar onderbouwt deze niet in je verhaal. Nog even sleutelen!
Ik heb inmiddels een meer onderbouwend verhaal gebreid. :)
ik herken dit helemaal. De service van FSC is om te huilen en jouw model was niet het enige. Die van m'n vriendin was ook een drama en die heeft na 3 keer een ander model ontvangen.
Jeetje man wat een verhaal zeg.
Duidelijker dan je foto's kun je het niet alten zien.
Ik ben het met je eens dat Fujitsu ver gaat met service .
Aan de andere kant had je wel direct een nieuwe moeten hebben.
Het verhaal met wij repareren hem wel gaat in mijn optiek niet op.

Hoe kun je nu een laptop (om welke reden dan ook ) die krom getrokken is repareren :?
Zelf denk ik dat ze je direct een nieuwe hadden moeten geven maar daar is je andere probleem nog niet mee opgelost.

Zelf had ik ook wat problemen met Fujitsu met een tft.
Het probleem (bleek achteraf) was een kromme pin in mijn vga kabel.
Tft omgeruild had nog garantie kreeg inderdaad een nieuwe .
Mijn oude was pixelvrij en nu met de nieuwe 1 dode pixels.
Nu zeggen hun dat zij zich beroepen op het feit dat er meer dan een X aantal dode pixels in moeten zitten.
Ik zeg geef mij mijn oude tft maar terug want die is goed.
Maar dat gaat/ging niet zo makkelijk als dat ik dacht.
Na een tig aantal telefoontjes annex mailtjes nog steeds met een nieuwe maar met 1 dode pixel.

Nou hoop dat jij toch nog van je problemen af kom
;)
Ik heb ook een soortgelijk probleem met fujitsu siemens...

Ik heb een fujitsu siemens amilo m1437.. 2 jaar lang geen problemen mee gehad totdat ik op een dag eraan zat te werken en m'n scherm paars/groene strepen begon te vertonen.. ik had snel al m'n data voor zover ik denk dat het gelukt is op de d schijf van m'n laptop geplaatst.. hierna m'n laptop grof uitgezet en weer aangezet waarna hij nog steeds die paars/groene strepen vertoonde en dit keer ook m'n hardeschijf niet meer kon vinden..
Erg mooi dacht ik', m'n moederbord is ermee gestopt..

dus ik mediamarkt opbellen (waar ik hem gekocht had), zij wisten mij te vertellen dat ik contact op moest nemen met fujitsu siemens zelf.. zo gezegd zo gedaan..
De standaard fabrieksgarantie die bij mijn laptop geleverd werd liep precies DIE week af.. alsof ze het geprogrammeerd hebben...

Een paar dagen later (10 november 2007) komt TNT langs om mijn laptop op te halen..
1 maand later was ik evengoed wel nieuwsgierig wat de status van de reparatie was dus ik bel op, ze wisten mij te vertellen dat de 1e reparatie mislukt was en dat ze nu op onderdelen zaten te wachten die ze besteld hadden..

Weer een paar weken later belde ik weer op.. dit keer wisten ze mij te vertellen dat de 2e reparatie ook mislukt was.. en dat ze weer op nieuwe onderdelen zaten te wachten..
Dus nu zijn ze bezig met de 3e reparatie.. we zijn nu 2,5 maand verder en nog geen resultaat...
Vorige maand moest ik naar het buitenland om onderzoek te doen, waar ik mijn laptop elke dag nodig zou hebben.. Dit had ik vermeld en ze hadden mijn verzoek zogenaamd naar het escalatieteam gestuurd die mijn verzoek in behandeling zouden nemen.. ze beloofden mij dat ik mijn laptop voordat ik naar het buitenland zou vertrekken in bezit zou hebben.. DUS NIET..

Ik bel vanmiddag weer op want dit begint nu echt m'n strot uit te komen, ik ben student hoger informatica dus ik heb m'n laptop gelukkig niet elke dag nodig :( !!

Zoals jij in deze post vermeldde kreeg je ook een rekening voor je kiezen, als dit bij mij gebeurd.. ik ga hem ecchtt niet betalen voor HUN fouten!! ik snap niet dat ze geen nieuwe laptop opsturen, kost voor hun minder dan 3x een reparatie uitvoeren op een laptop die allang voor hun afgeschreven is..

Belachelijke service van Fujitsu siemens.. een klasgenoot van me had een soortgelijk probleem, hij heeft een acer.. 3 dagen later had hij hem terug... gerepareerd en kostenloos..

Voor mij NOOITT MEERRR een fujitsu siemens..