Scythe Mugen 2 Rev. B Review

DeComponeur 9 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 6.581 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• Koelvermogen is enorm
  • Niet duur

Minpunten

• Groot
  • Niet alle geheugens passen er onder

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
In deze review heb ik niet alleen geprobeerd een beeld te geven van de Scythe Mugen 2 Rev. B
maar vooral de combinatie met een aantal apart aangeschafte fans. De koeler heeft een goede reputatie, maar een behuizing kan wel een helpende hand gebruiken om het koel te houden.
Dit om een zo stil mogelijk resultaat te krijgen zonder dat het systeem oververhit raakt.
Voor de Scythe Mugen 2 Rev. B is een Scythe S-Flex SFF21E (max 1250 rpm) geplaatst en vlak achter en boven een Noctua NF-S12B ULN (max 850 rpm) Ook aan de voorzijde van de kast zit een Noctua NF-S12B ULN, alle 3 Noctua’s draaien op 1 fan controller. De S-Flex kan bediend worden met de Zalman fanmate 2 die simpel is “ingebouwd” aan de voorzijde van de behuizing (Antec Performance One P183)

Het stille systeem
Behuizing: Antec Performance One P183
Voeding: Cooler Master Silent Pro M600
Moederbord: Gigabyte GA-X58A-UD7
Processor: Intel Core i7 975 Extreme Edition
Geheugen: Corsair Dominator TR3X6G1600C7D 2x6GB 1600MHz (7-7-7-20)
OS/Software: 2x (RAID 0) Intel Postville X25-M SSDSA2MH 160G2R5
VST BANK: OCZ Z-Drive m84 PCI-Express SSD 512GB
Backup: Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB
Videokaart: Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)
Besturing: Windows 7 Ultimate 64-bit
Software: Cubase 5 / EastWest QL CompleteComposerCollection
Koeling: Scythe Mugen 2 Rev. B - Scythe S-Flex SFF21E – 3x Noctua NF-S12B ULN

Groot
Voordat je de De Scythe Mugen 2 Rev. B aanschaft is het handig zeker te weten of het past.
In de behuizing op het moederbord en dan in combinatie met de andere componenten.
De combinatie die ik heb gekozen met moederbord en geheugen leverde zelfs een probleem op. Het Corsair Dominator geheugen is zo hoog, dat een fan dan niet achter de koeler past.
Of ik had moeten kiezen voor een ander geheugen (maar de GA UD-7 heeft/had nogal wat compatible problemen) of de koelribben verwijderen van een aantal geheugenbankjes…
Ondanks dat drie van de zes Corsair Dominator TR3X-1600C7D nu zonder koelribben hun werk moeten doen, past de fan maar nauwelijks achter het koelblok.
Nog een optie was de fan achter de Scythe te laten zuigen.
Een voor de hand liggende gedachte als de ruimte voor de Scythe krap is. Maar helaas geeft dit
enorm veel lawaai. Dit komt omdat deze fan nu vlakbij de fan zit die de lucht uit de kast blaast. Er bestaat ook nog de mogelijkheid om een fan onder de Scythe te plaatsen en de lucht door de bovenkant van de behuizing te laten verdwijnen, mits de behuizing dit toelaat natuurlijk maar dit is vaak geen optie omdat er meestal een videokaart in de weg zal zitten.

Specs
Specificaties Scythe Mugen 2 Rev. B
Geluidsontwikkeling max. 26,5 dB(A)
Luchtverplaatsing 126,2 m/h ( 74,25 cfm )
Fansnelheid max 1300 rpm

Specificaties Scythe S-Flex SFF21E, 120mm
Geluidsontwikkeling max.20 dB(A)
Luchtverplaatsing 83,3 m/h ( 49 cfm )
Fansnelheid max 1200 rpm

Specificaties Noctua NF-S12B ULN, 120mm
Geluidsontwikkeling max. 6,8 dB(A)
Luchtverplaatsing 38,2 m/h ( 22,5 cfm ) - 64,9 m/h ( 38,2 cfm )
Fansnelheid min. 500 rpm max. 700 rpm (volgens BIOS GA X58 UD7 850 rpm)

Specificaties Zalman FanMate 2
Afmetingen: 70x26x26 mm
Gewicht: 20 g
Output voltage: 5V~11V

De standaard fan van de De Scythe Mugen 2 Rev. B is stil, maar de S-Flex is stiller.
Bij 1000 rpm is de standaard Scythe fan nog te horen en de S-Flex niet.
De luchtverplaatsing van de standaard fan schijnt wel een stuk hoger te liggen.
De combinatie van de S-Flex en de Fanmate betekent dat de fan voor de Scythe Mugen heel simpel en doeltreffend te regelen is. Opvallend is dat het aantal rondjes per minuut voor de S-Flex tot 1252 gaat terwijl de specificatie 1200 beloofd. Waarschijnlijk omdat er iets meer Volts beschikbaar zijn. Op 1000 rpm is de fan praktisch onhoorbaar. Bij het aanzetten van de computer sta ik elke keer weer versteld... staat ie wel aan? Jawel hij maakt gewoon geen lawaai. Omdat de behuizing zowel boven als achter koelt, verplaatsen de Noctua fans ruim voldoende lucht naar buiten. Om zeker te zijn van verse (koele) lucht zit aan de voorzijde ook een super stille Noctua. Ik had gehoopt dat het zou werken... en het werkt ! Wat een stilte.

Voor de gamers onder de tweakers was het interessant geweest wat er gebeurt als ik 2 flinke videokaarten zou gebruiken. Ik denk dat het systeem dan echt iets meer koeling nodig heeft, maar met aan de achterzijde van de behuizing een Noctua NF-S12B FLX (tot 100,6 m/h) en een fan controller kun je ongetwijfeld een koel en stil systeem bouwen.

Warmteconclusie

Belangrijk is natuurlijk of het systeem niet wegbrandt onder al deze stilte…
Na 5 uur de computer zwaar misbruikt te hebben blijkt dat de CPU slechts opgelopen is tot 51oC. Dit is de hoogste waarde die ik heb berijkt met de S-Flex op 1000 rpm
De Noctua’s lopen standaard onhoorbaar tussen de 800 en 850 rpm

De S-Flex regelbaar met de Zalman fanmate 2
S-Flex 800 rpm hoogst gemeten temp 62oC.
S-Flex 1000 rpm hoogst gemeten temp 51oC.
S-Flex 1200 rpm hoogst gemeten temp 43oC.

Inmiddels draait het systeem een aantal weken en zelfs bij een erg lage rpm wordt het niet te warm, ook niet wanneer het systeem zwaar wordt belast.
Meer info over mijn Compusic inventaris http://tweakers.net/gallery/326331#tab:inventaris

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Dominators. Ik heb 6Gb maar de eerste (zwarte) bank is al teveel naar het koelblok toe en daarom past het niet. Ik heb de fan er nu achter hangen, maar dan zuigend, vlak naast mijn rear-fan. Werkt op zich ook wel, al weet ik nu niet welke opstelling 'beter' is, blazend of zuigend. als ik voor blazend ga, dan moet ik een koelvin van mijn Dominators halen...

Ik zit er aan te denken om toch maar een fan met een dikte van 12mm te kopen (van Scythe) om die er alsnog als push op te zetten, al dan niet met de huidige, pullende fan. Probleem is wel dat deze niet reguleerbaar is, maar op 800/1200/1600/2000 draait afhankelijk van het type. Qua geluid zou ik denk ik voor de 800 gaan..

[Reactie gewijzigd door Emphi op 12 oktober 2010 21:31]

De "oplossing" die je hebt gekozen heeft tot gevolg dat het systeem ws. meer lawaai maakt.
De koelvinnen van de Dominators zijn vooral leuk om te zien, maar of ze heel veel meer
koeling geven... De helft van mijn geheugen heeft de vinnen niet meer en het systeem
draait als een zonnetje en de airflow in de p183 is erg goed zodat alles "koel" blijft.
Een fanmate of een andere fancontroller is echt een geweldige oplossing
voor een stil systeem. Heb inmiddels een 2e systeem gebouwd http://tweakers.net/gallery/326331#tab:inventaris
en deze is uitgerust met een Scythe Kaze Master http://tweakers.net/price...-inch-zwart.html#tab:info ..Je weet niet wat je hoort :)
Ik gebruik deze koeler in een Antec Solo , 1 exhaust erachter en 1 exhaust erboven. Beide fans op 600 toeren (120mm Nexus) en systeem is stil en onhoorbaar op 42 graden max (Intel E5400 @ stock op een Asus P5B) . Zeker een aanrader als je je airflow goed op orde hebt en een semi-passieve oplossing zoekt :-) .
Ik vond het installeren op me 1156 socket nogal verneukt gaan mogen ze ook wel is wat aan doen><
Mooie review, jij hebt een ziek systeem vent
Ik denk het, jij zegt het! :Y)
alleen jammer dat zijn videokaart de cpu bottleneckt ;) . Maar verder inderdaad een mooi systeem _/-\o_ . Kom ik aan met mijn i7 920 @ 4.2GHz :P
Ach man, ik zit hier met een stock amd phenom II 955 en een hd4770. Alsnog, ik kan recente spellen zoals BF:BC2 gewoon alle settings omhoog en 1920*1080 spelen zonder enige problemen, dus eigenlijk heb ik niets te klagen
Super revieuw!! :D
Zijn die Noctua's een beetje stil dan?