Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3GS 16GB Zwart Review

Mint 29 april 2010, laatste update op 29 april 2010, 1.302 views

Apple iPhone 3GS 16GB Zwart

Pluspunten

• Makkelijke UI
  • Makkelijke setup
  • Groot aanbod apps
  • Mooi design

Minpunten

• Verplichte sync via USB

Mijn abonnement bij KPN liep af (abonnement i.c.m. de oude, trage HTC Touch). TIjd voor een nieuwe telefoon. Gelukkig was ik volgens KPN een 'grootverbruiker', en kon ik via KPN de iPhone 3GS krijgen. Tot dusver mijn geblaat over KPN, dit is een iPhone 3GS review. :)

De verpakking is klein. Het is net groot genoeg voor de telefoon zelf. De verpakking bevat:
  • De telefoon
  • USB-kabel
  • Oordopjes
  • Boekjes
De simkaart erin doen is een gepriegel, je moet met een paperclip (of iets kleins en duns waarmee je het 'vakje' omhoog kunt wippen) de slot openen om je simkaart te plaatsen. DIt ligt denk ik eerder aan mij, ik ben geen held in dergelijk werk. :P Ter referentie, voor handenarbeid op de middelbare school had ik standaard een 5 tot 6. :+
Nadat de simkaart geplaatst werd, kreeg ik netjes de vraag om de PIN van de simkaart in te voeren. Hierna had ik vrijwel direct (3G) bereik, en kon ik lekker spelen met mijn nieuwe speelgoed!

Eigenlijk voelt het geheel vrij strak aan. Mooie grafische interface, met de nodige animaties (welke overigens niet storend zijn). Alles spreekt voor zich, ook het instellingenscherm. Ter referentie: bij WM6.5 kon ik maar niet fatsoenlijk wennen aan de manier waarop de items in het configuratiescherm was ingedeeld. Elke keer maar zoeken waar ik mijn zaken in kon stellen. Op de iPhone kon ik direct vinden wat ik nodig had.
Conclusie: je went erg gauw aan de interface, aangezien het geheel natuurlijk aanvoelt.

De synchronisatie met mijn Macbook Pro verliep erg soepel. Kabel erin en klaar. In iTunes heb ik daarna de zaken geselecteerd welke ik gesynchroniseerd wilde hebben (mailaccounts, contacten, agenda, muziek etc). Ik heb geen ervaring met hoe dit gaat in Windows, maar meer dan het installeren van het stuurprogramma van de iPhone zal het niet verschillen, denk ik.
Het enige nadeel is dat de synchronisatie met iTunes via USB moet plaatsvinden. Als je een dock hebt, is het geen probleem (deze heb ik overigens gauw genoeg gekocht, is toch wel erg fijn), maar als je elke keer die kabel moet gaan zoeken om net die twee liedjes op je iPhone te krijgen, kan het vervelend zijn.

Qua design hoef ik eigenlijk niet veel te typen. Het is een strak apparaat. Minpuntje is wel dat hij redelijk groot is. Ik heb af en toe moeite met de bediening, aangezien mijn handjes niet zo groot zijn. Ik ervaar dit niet als een erg groot probleem (je went eraan), echter kan iemand met nog kleinere handjes zich er mateloos aan ergeren.

Een enorm groot pluspunt vind ik de hoeveelheid apps in de Appstore. Van twitter tot banksaldo-apps, van games tot 9292OV, van... Minpunt is wel dat je gelimiteerd bent tot wat Apple vindt wat kan, maar persoonlijk heb ik daar nog nooit last van gehad. Wat pirated apps betreft.. Ik vind dat de ontwikkelaar die er bloed, zweet en tranen in heeft gestopt, daar ook wel een vergoeding voor mag hebben. En daarbij, de meeste apps zijn <5 euro, dus als je de app echt handig vindt, is het nog geen grote hap uit je portemonnee. Als je de kosten voor een iPhone op kunt brengen, moet dit ook wel lukken denk ik zo.

Heb jij ook een Apple iPhone 3GS 16GB Zwart?

Je weet dat je een 'priegelding' om de simhouder te openen bij je telefoon krijgt? ;)
Klopt, maar die zag ik te laat. :+