Creative X-Fi Xtreme Audio Review

gtrNL 29 april 2010, laatste update op 29 april 2010, 1.109 views

Creative X-Fi Xtreme Audio

Pluspunten

• op zich goed geluid

Minpunten

• niet goed genoeg voor de veeleisende gebruiker
  • duurzaamheid is (bij mij) een probleem

Aansluitingen Score: 2
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 3

Ik ben inmiddels zo'n twee jaar in het bezit van deze geluidskaart.
Ik heb de kaart gekocht toen ik ook mijn nieuwe pc bestelde.
Sinds een jaar gebruik ik de kaart samen met mijn Logitech G51 5.1 geluidssysteem.

Ik ben niet een echte audiophile, maar waardeer wel goede geluidskwaliteit. Deze review schrijf ik vanuit het oogpunt van een 'normale' tot redelijk veeleisende gebruiker.

Verder schrijf ik deze review omdat deze kaart op 5 sterren staat momenteel, waar ik het absoluut niet mee eens ben. En ik wil niet dat mensen deze kaart kopen, een vijf sterren kaart verwachten, en een drie sterren kaart krijgen.

Algemeen
Als ik het geluid van de Creative X-Fi Xtreme Audio in één woord moet samenvatten zou ik kiezen voor 'middelmatig'. Als een nummer wat drukker wordt is er geen onderscheid meer te maken tussen de te horen instrumenten (ik draai zowel FLAC als MP3/320 via iTunes).

Gamen
Waarschijnlijk zullen veel kopers deze kaart ook kopen voor het geluid tijdens het gamen. Zelf kan ik niet zeggen dat deze kaart het geluid in je games beter laat klinken. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik tijdens het gamen bij lange na niet zoveel verwacht van de kwaliteit als tijdens muziek luisteren of film kijken.

Aansluitingen
Nog even een apart kopje voor de aansluitingen. Op mijn versie waren de kleuren anders dan op de verpakking / foto's op internet. Hierdoor was het bijzonder lastig om mijn G51 te aansluiten. Ik heb van meer mensen gehoord dat de kleuren achterop niet altijd 'kloppen'.

Problemen
Sinds half maart (2010) krijg ik steeds meer problemen met mijn kaart. Geluid dat bij sommige tonen begint weg te vallen (dempen). En soms zelf misvormt raakt. DIt is ook de reden dat ik binnenkort een nieuwe ga kopen.

Hoewel deze review misschien wat negatief van toon is, is deze kaart niet overdreven slecht.
Het geluid is duidelijk beter dan het geluid dat uit je onboard komt. En ik denk dat deze kaart voor de niet-veeleisende gebruiker een meer dan prima kaart is om je 5.1 op aan te sluiten en lekker te gaan gamen, een film kijken of muziek luisteren.

Echter is voor de (beginnende) audiophile deze kaart te slecht, zeker als men een film kijkt of muziek luistert.

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Audio?

Moet zeggen, (is inmiddels wel 3 jaar geleden voor mij deze kaart :P) dat het onderscheidend vermogen van tonen een waar genot is als je een fatsoenlijke headset op zet. Vind dat deze kaart pas tot zijn recht komt met een koptelefoon, daar hoor je echt hele warme en duidelijk verschillende klanken.
Achja, ik gebruik sowieso liever koptelefoon, vandaar ;)
Ik gebruik de kaart ook wel eens met mijn Sennheiser headset (niet de beste die er is).
En inderdaad het geluid is dan prima te doen en soms beter dan via de G51.

Ben alleen bang dat ik schade oploop aan mijn oren als ik de hele tijd met een koptelefoon op zit.
En je hebt geen surround sound meer, wat vervelend is als je films kijkt.

[Reactie gewijzigd door gtrNL op 29 april 2010 12:55]

De audio is ook geen echte X-fi kaart, het is een fopkaartje. Doet heel erg veel softwarematig omdat de chipset ongeveer hetzelfde als de 20 euro kostende Audigy SE.

Heb zelfs een tijdje met mijn oude Audigy SE als x-fi audio gedraaid en klonk al veel beter ( zijn modded drivers op internet te vinden ). Voor een echte geluidsverbetering begin je pas bij de x-fi music/x-fi gamer kaartjes.
Helemaal waar.

Ik zit er zelf aan te denken om de Asus Xonar D2 te kopen. Als ik de verhalen mag geloven is dat één van de beste kaarten op de markt die nog enigzins betaalbaar is.
Achja, de onboard Audio van tegenwoordig is ook niet meer slecht te noemen, die van mijn p5q Pro zijn al bijna gelijk aan die van een x-fi audio