Specificaties 17" (1680x1050), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GX740-063NL Review

drGeKKo 29 april 2010, 3.510 views

MSI GX740-063NL

Pluspunten

• goede prestaties
  • moderne hardware
  • veel extra's en features

Minpunten

• kwaliteit beeldscherm eerder middelmatig
  • "overcrowded" keyboard

Ik heb deze laptop aangeschaft ter vervanging van mijn huidige desktop. Het doel is om hier zowel op te werken als games op te spelen.

Features: zeer goed

De processor is voldoende krachtig. Tijdens het werken in een Windows 7 Virtual Machine, en gelijktijdig kantoor-applicaties uit te voeren heb ik geen performance problemen ondervonden, alles ging zeer vlot. De hoeveelheid geheugen is ook ruim voldoende (4gb), zelfs voor veeleisende applicaties. De harde schijf is voldoende ruim (500gb), en voorlopig ook zeker snel genoeg. De hoeveelheid ruimte op het scherm is prima, met een resolutie van 1680*1050 heb je voor dagelijks gebruik zeker genoeg.

Ook de uitbreidingsmogelijkheden zijn erg talrijk. Aan de linkerzijde van de laptop bevinden zich verbindingen voor telefoon, ethernet, en 2x USB. Aan de rechterzijde is een CF reader verborgen onder het ExpressCard slot. Hier bevinden zich ook de 4 audio connectoren, een USB-poort en een E-SATA verbinding. Achteraan vind je een VGA-uitgang en een HDMI poort om externe beeldschermen aan te sluiten. Als optische drive is een DVD-burner meegeleverd.

Je krijgt bovendien bij deze laptop enkele extra's: een rugzak om je laptop mee te vervoeren, een "gaming grade" optische muis, en een HDMI kabel. Erg veel features voor een redelijk bescheiden prijskaartje.

Prestaties: zeer goed

Als videokaart heeft deze laptop de Radeon Mobility HD 5870. Als je gaat kijken in online classificaties zie je dat deze erg hoog scoort. Dit was voor mij ook één van de hoofdredenen voor de aanschaf van deze laptop. De bijgeleverde processor is ook voldoende krachtig (Core i5 430M). In het scala van gaming / high performance laptops behoort deze niet tot de hoogste klasse, maar het gebruik wijst uit dat hij toch voldoende power in huis heeft. Vergeet daarbij niet dat de meeste laptops met snellere processoren (bvb. Core i7) al snel in hogere prijscategoriën (1400 à 1700¤) vallen. Voor de draadloze verbinding is een 802.11n verbinding beschikbaar, momenteel de snelste wijd verkrijgbare versie.

Beeldkwaliteit: matig

De resolutie is naar mijn mening zeer goed gekozen voor een gaming laptop. Zoals gezegd is 1680*1050 ruim genoeg voor algemeen gebruik, en toch niet overdreven hoog, zodat de prestaties in games er niet te hard onder lijden. De helderheid is niet geweldig, zelfs op de helderste stand is bij klaarlichte dag het scherm eerder aan de fletse kant. De kijkhoek is bovendien erg beperkt, waardoor je zelfs wanneer je er recht voor zit al verkleuring merkt aan de zijkanten. Terug positiever nieuws als we naar ghosting gaan kijken: daarvan is quasi niets merkbaar. De kleurweergave is dan weer aan de matige kant, mede door de beperkte helderheid en kijkhoek.

Bouwkwaliteit: voldoende

Ik heb het toestel nog niet lang, of het echt robuust is zal de komende weken/maanden moeten blijken. Wat wel al opgevallen is dat het deurtje van de DVD-drive (aan de rechterkant) eerder losjes in het toestel zit. Aangezien je het toestel vaak aan de zijkanten opheft is het goed mogelijk dat hier snel slijtage gaat komen.

Ergonomie: voldoende

Het touchpad werkt goed. De bijbehorende muisknoppen zijn iets minder handig. Door de manier waarop ze in de laptop ingewerkt zijn, zijn ze niet volledig indrukbaar: een centraal scharnierpunt zorgt ervoor dat een zone op de knop niet kan ingedrukt worden.

Over het toetsenbord heb ik gemengde gevoelens. De aanslag is goed, een typisch laptop keyboard. De highlights voor gaming buttons zijn mooi, maar het toetsenbord zelf is erg druk. Enkele knoppen zijn kleiner uitgewerkt dan normaal (o.a. enter, rechtse shift) en de pijltjes toetsen zitten bij in het geheel gepropt, op het rechtse uiterste van de onderste 2 rijen. Ook de fn toets die uiterst links op de plaats van ctrl staat is niet echt handig. Een centimeter extra ruimte zou geen overbodige luxe zijn. (Er gaat een strook verloren door de plaatsing van de powerknop links van het keyboard)

Warmte en geluid: matig

De laptop heeft het snel warm. Met deze hardwarespecificatie is dat iets waar je je aan mag verwachten. Zelfs bij gewoon office-gebruik is de kans reëel dat de fan aanslaat. Voorlopig is het geluid niet storend, ik hoop dat na een jaartje stof opnemen het volume niet te veel stijgt.
De enige warmte uitlaat die storend kan zijn zit aan de rechterkant. Mensen met een beperkt bureau oppervlak zullen warme muishandjes krijgen. De warmte die eruit komt is echter niet zodanig heet dat je je eraan kan branden.

Mobiliteit en accuduur: voldoende

In de stand "energiebesparing" gaat de accu zo'n 2u mee. Gezien de grootte van het scherm en de onderliggende hardware is dit geen slechte prestatie. Onder "high performance" en continue belasting heb ik de laptop nog niet getest op batterij. Het gewicht van de laptop is 2.7kg zonder adapter, en 3.6kg met. Dat is eerder aan de zware kant, maar wederom: voor een 17inch model is dit geen uitzonderlijk gewicht.

Prijs:

Voor een toestel met dergelijke hardware en features zeker niet duur. Als blijkt dat de duurzaamheid een beetje meezit een echte aanrader.

Conclusie:

Qua performance zeker één van de toppers, maar qua gebruiksgemak eerder middelmatig. Zoek je een desktop-replacement om te gamen voor een budget rond de 1200¤ dan is dit je machine.

Heb jij ook een MSI GX740-063NL?

Zou je aub nog 3DMark06 en 3DMark Vantage willen draaien? Ben wel benieuwd wat deze laptop daarin scoort :)
Ik heb ook een GX740 en heb even vantage gedraait.
Score van P7540
screenshot:

[Reactie gewijzigd door matsen op 4 juni 2010 10:42]

Hallo,

ik heb zonet even 3DMark06 afgehaald en gerund, de laptop scoort 12.004 3DMarks.
  • SM 2.0 Score: 5190
  • SM 3.0 Score: 5961
  • CPU Score: 2687
Dit is in "game mode", één van de presets op de laptop.
(In "normale mode" scoort hij er 5000.)

[Reactie gewijzigd door drGeKKo op 29 april 2010 20:22]

ik heb nu een maandje gx 740 zeer prima laptop. alleen wat me op is gevallen is dat, bijvoorbeeld bij call of duty heb je CTRL knopje nodig. maar je drukt veel eerder op Fn knop dan op ctrl knop. ze konden dat net zo goed verwisselen van plek.

het minpunt is inderdaad warmte en geluid. maar als je goed zoekt op forums van msi. zijn ze bezig met een firmware voor gbios, dat volgens hun de probleem voor warmte en geluid zal verminderen. en graphics... oohhh GE-WEL-DIG!!!!!1!@#!$@#!$!!.

assasins creed 2 max graphic op HD tv 1920x1080p geen lagg.
call of duty modern warfare 2 max res. max graphic no lagg. (no lagg op tv)
starcraft 2 beta max res. max graphic. no lagg (nog niet getest op tv)
warhammer 40k chaos rising max res. max graphics no lagg ( no lagg op tv)
jut cause 2 heeft wat lagg problemen. maar dat kan je verhelpen dmv shadows uit te zetten.

hij is inderdaad aan grote kantjes, maar het is ook een 17inch gaming laptop. dus verwacht niet al te veel. accuu duur boeide me niet zoveel omdat ik toch meestal thuis zit. gebruik ik alleen de adapter, batterijheb ik eruit gehaald voor langere levensduur van batterij. maar zoals al gezegd wordt, 2 uur is redelijk goed voor een gaming laptop.

ik hoop dat ik met dit informatie jullie kon helpen. voor meer vragen kunnen jullie altijd mailen.

en btw kan je ook gelijk windows score bij zetten voor mensen die het willen weten

met voorbaat dank.

[Reactie gewijzigd door Mesut7o op 18 mei 2010 11:18]

Beste Mesut7o,

als je er zelf eentje hebt kan je je Windows score bekijken bij je systeemeigenschappen.

De prestaties zijn (op een schaal van 1,0 tot 7,9)
  • Processor: 6,7
  • Geheugen: 5,9
  • Grafisch: 7,2
  • Grafische weergave voor spellen: 7,2
  • Primaire harde schijf: 5,9
De WPI is dus 5,9 (bepaald door de laagste score).

GeKKo
het lijkt erop dat er niet heel snel ddr3 geheugen inzit.

ik zit te twijfelen tussen deze en de gx640 die een 15 inch scherm heeft en een 5850.

duidelijke review, thanx!
Een kleine update, een half jaar later.

Voorlopig nog alles min of meer in orde, de laptop presteert nog steeds prima.
Heb geen moeite om bijvoorbeeld COD: Black Ops te spelen, de performance is dik OK.
Tijdens het gamen maakt de laptop intussen al iets meer lawaai, vermoedelijk door een onvermijdelijk laagje stof dat zich ergens in het koelsysteem zit op te hopen.
Het ietwat fletse kleuren van het scherm heb ik enkele maanden geleden gecompenseerd door een ietwat levendigere kleurenschema in te stellen, hierover dus geen echte klachten meer.

De free goodies zijn intussen een beetje aan het aftakelen.
In de laptop rugzak zijn de meeste binnen-naden uitgerafeld, waardoor de voorste twee onderverdelingen één groot compartiment zijn geworden.
De muis werkt nog steeds, al wordt deze occasioneel "niet herkend" door de computer (tijdens het werken), waarna ze even uit en terug in geplugd dient te worden.

Let wel: deze laptop wordt intensief gebruikt: elke werkdag minstens één maal in- en uitgepakt, getransporteerd, en gebruikt.

Nog steeds een aanrader!

GeKKo
Inderdaad, ik heb op het moment ook al last van de muis die ineens niet herkent word. Zelf vind ik dit een merkwaardig verschijnsel. Weet iemand misschien een oplossing hiervoor.

Verder ben ik ook dik tevreden met deze laptop. Crysis 2 draait vol open en dat vind ik prima:). Ik draai ook 3ds max 2011 erop, doet het ook allemaal vloeiend, ik kan hem ook goed combineren met mijn desktop als ik ga renderen.

in ieder geval ook van mij kant een aanrader.
Bedankt voor de review! :)

Ik zit er ook aan te denken om deze laptop aan te schaffen. Alleen in elk review wordt het toetsenbord als negatief aangestipt. Duurde het lang bij jou om er aan te wennen?

~Scarabeast