Logitech Squeezebox Radio Zwart Review

!null 27 april 2010, 1.531 views

Logitech Squeezebox Radio Zwart

Pluspunten

• Speelt alle formaten af
  • Geluid is goed
  • Bouwkwaliteit is goed

Minpunten

• Alleen stereo audio
  • Alleen headphone jack als outpute (geen tulpen / spdif)
  • Kan alleen verbinden met logitech mediaserver, geen DLNA / UPNP server ondersteuning

Geluidskwaliteit Score: 4
Featureset
Ik vind deze internetradio erg beperkt in zijn features. Door de verschillende Squeezeboxen die er zijn heb ik mij waarschijnlijk vergist, hoewel dit mijn fout is en ik het e.e.a. van te voren had kunnen weten verwacht je toch wel meer van zo'n product, en is het nog steeds beperkt vergeleken met anderen.
Je enige audio output aansluiting is een headphone jack, wat opzich voldoende is voor stereo geluid, maar bij anderen heb je bijvoorbeeld tulpenstekkers, of spdif (digitaal).
Verder is het erg storend dat je alleen maar de proprietary software van Logitech kan gebruiken, en het apparaat geen DLNA / UPNP servers ondersteunt. Dit had ik echt niet aan zien komen. Ik dacht gelezen te hebben dat het prima werkte met Twonky media server (wat ik draai), maar dat ging waarschijnlijk om een andere Squeezebox.

Geluidskwaliteit
Niks op aan te merken. Het kleine speakertje doet het redelijk, en ondanks dat het voor headphones bedoelt is, kan je stereo geluid wel netjes overbrengen op een mooie set. Klinkt goed.

Gebruiksgemak
De interface is aardig duidelijk en makkelijk te bedienen. Alleen is het geforceerde een beetje storend. Bij de eerste keer aanzetten moet je verplicht een software update downloaden, en ook verplicht een squeezebox account aanmaken. Dan pas kun je hem gebruiken, vond ik nogal storend.

Design en bouwkwaliteit
Prima in orde, zoals ik gewend ben van Logitech. Niks op aan te merken.

Hoewel de bouwkwaliteit en dergelijke een hogere prijs rechtvaardigen vind ik hem voor het geld veel te beperkt in zijn features.

Hij is me erg tegengevallen in de featureset. Hierbij heeft ook verwarring plaatsgevonden met de andere Squeezeboxes welke wel een prima featureset hebben. Dus wil je persee een internetradio van Logitech, zou ik voor een duurdere gaan.
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat hij geen DLNA servers kan afspelen, dat is gewoon onwil, men wil het forceren via hun stukje software. Ik zit absoluut niet te wachten op dit soort gesloten gedoe.
Ik heb hem vergeleken met de Freecom Musicpal, en gedacht dat deze meer kon. Nu kan deze ook wel meer formaten afspelen, maar daar houdt het op, op andere vlakken kan de Musicpal meer blijkt nu. Ik ga hem ook retourneren en alsnog een Freecom Musicpal v2 kopen.

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Radio Zwart?

Het product is slecht want de features zijn beperkt? Dan had je toch beter vooronderzoek moeten doen lijkt mij zo? Zelfde geldt voor de logitech squeezecenter software, het is gewoon bekend dat de squeezebox daarmee werkt. De software is gewoon open source, mocht je de noodzaak zien zelf te compilen.

Wat mij betreft is dit geen review, maar vooral een klaagzang.
het is inderdaad een beetje vreemd een product een minpunt te geven op iets wat hij vooraf te zien niet heeft. ik heb zelf ook een squeezebox puur voor de radio zodat ik het ziggo radio pakket af kon zeggen (op bedrijf). ideale vervangen van 17 euro per maand, je moet alleen niet verwachten dat iets meer doet dan het zegt dat het doet, wat betrefd de software, 1x registreren lijkt me niet echt een probleem, de system load van 100mb is eerder een minpunt.