Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T Review

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Raw untamed gamingpower in een goede robuuste laptop met fantastisch scherm, maar wel heel luidruchtig.

Pluspunten

• Hele snelle game laptop
  • Goed 144 HZ scherm
  • Fijn toetsenbord
  • RGB lightning leuke toevoeging

Minpunten

• Ventilator maakt veel lawaai
  • hoge prijs
  • Looks moet je smaak zijn.
  • Groot en zwaar

Van Tweakers heb ik een uitnodiging gehad om deze laptop op het Kom de nieuwe gamelaptops van ROG testen op het Tweakers-HQ evenement te komen testen. Naast mijzelf waren er nog 5 andere gelukkige medetweakers aanwezig en een aantal mensen van Tweakers & Asus om de avond te begeleiden.

Het doel van de avond was om de nieuwe lineup aan Asus ROG modellen te laten zien en in vergelijking met de oude lineup. Het grootste verschil zit hem natuurlijk in het feit dat de nieuwe modellen allemaal voorzien zijn van RTX grafische kaarten die er voor zorgen dat je gebruik kan maken van Ray Tracing. Het model wat ik heb mogen testen heeft een RTX 2070. Ik had Ray tracing nog niet in echt gezien en het was dan ook erg interessant om de verschillen te kunnen zien op een laptop zonder RTX grafische kaart en met.

In deze review ga ik de vraag proberen te beantwoorden voor wie deze game laptop geschikt is.

Wat zit er in de doos

Na het evenement in februari werd mij verteld dat ik in de tweede test ronde zou zitten. Na een leuke avond op het Tweakers HQ was dat wel een domper want mijn handen jeukte om aan de slag te gaan met de laptop. Enfin, wat in het vat zit verzuurt niet zeggen ze. Na wat weekjes geduldig wachten was het zover, ding dong de bel ging. De doos werd overhandigt en ik mocht aan de slag!

De doos is stevig wat je mag verwachten van een laptop van dit formaat. Na het openen van de doos (ik miste wel het ROG geluid, zoals bij de Intel NUC dozen) zie je direct de laptop in een soort van dunne sleeve zitten. Nadat je de laptop er uit hebt gehaald zie je 3 compartimenten zitten waar onder andere de adapter in zit en een stroomkabel. Tevens zitten er wat quickstart guides in.

Bouwkwaliteit

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Dit is een tank van een laptop! Qua materialen is nergens op bespaart. De behuizing voelt overal zeer stevig aan. De bovenkant van de laptop met het oplichtende ROG symbool is van een soort metaal. Ziet, voelt er zeer premium en solide uit. Het toetsenbord is zeker ook het vermelden waard. Het typt (en zeker voor een laptop) ontzettend fijn. De mousetrackpad doet zn werk goed en voelt ook fijn aan. Klein kritisch puntje, ik vraag mij af hoe na een jaar intensief gebruik van het mousepad de linker knop het nog steeds goed doet. die voelt zeker in verhouding met de rest van de laptop erg fragiel aan. Hieronder een aantal fotos van de laptop die ik gemaakt heb:

Looks

Over smaak valt niet te twisten. Persoonlijk hou ik niet van de schreeuwerige gaming looks. RGB is wat mij betreft een leuke toevoeging, maar "gewoon" mat zwart was voor mij meer dan prima geweest zoals bijvoorbeeld Razer in haar game laptop lineup laat zien. De camolook plus de witte WASD knoppen hadden van mij er niet op gehoeven. Desalniettemin moet ik Asus nageven dat elk detail en elk knopje klopt gewoon. En heel eerlijk, als je aan het gamen bent zie je dat toch niet. Na twee weekjes testen zag ik in het in elk geval niet meer.

Gaming

Het leukste gedeelte van het testen van de prestaties is natuurlijk het gamen zelf. Ik game momenteel zelf op een gaming desktop met een wat oudere processor (i5, 3750K), 16gb DDR3 geheugen, 2x 500 GB 860 Samsung SSD en een GTX 1070TI met daarbij een BenQ 144 HZ FHD monitor. Goede specs om een redelijk potje mee te kunnen gamen. Ik ben dan ook zeer benieuwd of de gamervaring op deze laptop daar over heen gaat qua prestaties. Over de jaren heen gezien speel ik voornamelijk de jaarlijkse Call of Duty (op een paar uitzonderingen na zoals dat verschrikkelijke Infinite Warfare) en wat "verhalende shooters" zoals ik ze altijd noem. Dat zijn bijvoorbeeld Far Cry, Metro Serie, Doom, Wolvenstein. Ook games zoals GTA V, wat Dragonball Z game, Resident Evil, Metal Gear Solid & Assasins Creed (ook hier maar een enkeling) mogen niet aan de speel ervaring ontbreken.

Op het moment van het Evenement was er slechts 1 game die Ray Tracing ondersteunde (BFV) inmiddels kunnen we daar ook Metro Exodus aan toevoegen. Aangezien Battlefield V niet echt mijn ding is heb ik er voornamelijk Metro Exodus op gespeeld. De prestaties van deze laptop zijn geweldig!
Metro Exodus:
Deze laptop is voor spellen zoals deze gemaakt. Op de hoogste instelling kan je probleemloos spelen. Ray Tracing is als ik heel eerlijk ben niet heel veel aanwezig, maar er is genoeg pracht en praal die Deep Silver ons voorschotelt om te bekijken. De game speelt soepel (op wat bugs na maar goed daar kan de laptop niets aan doen) en lekker weg. Hieronder wat screenshots die ik met de photomodus en de Geforce experience heb weten te maken:
Call Of Duty Blackops IIII
En mijn favoriete multiplayer game voor dit jaar is natuurlijk BO4. In dit spel gaat het er natuurlijk om dat je een goede framerate hebt. Ik was een beetje bang dat het switchen van een 24 inch 144HZ scherm naar een 17inch 144HZ laptopscherm problemen zou geven. Maar niets is minder waar. Dit beest van een laptop tovert een een fps van gemiddeld tussen de 80-100 op ultra (zegt natuurlijk niet veel over BO4 maar goed). Daarnaast is dit 1 van de spellen die samen zou moeten gaan met de Aura RGB lightning van Asus. Op youtube staan genoeg filmpjes die dit demonstreren. Eerlijk is eerlijk ik had wat moeite om het aan de praat te krijgen (zie Asus Applicaties). Als je de game start ademt het toetsenbord in de karakteristieke oranje kleuren van BO4. In de Multiplayer blijft deze oranje en als je doodgaat (en dat ga ik vaak) knippert deze fel rood. In de Blackout modus zou je wat meer moeten zien op het toetsenbord, maar dat gebeurde niet. Wellicht dat het aan de updates van BO4 ligt. Al met al een leuke gimmick.
Battlefield V:
Ondanks dat dit niet mijn spel is, toch maar even opgestart. De game werd door de vriendelijke mensen van Asus voor geïnstalleerd. De Multiplayer is voor mij echt een draak, dus maar even die battlestories opgestart. Daar is BF over de jaren natuurlijk heel goed in, prachtige graphics en een solide game neerzetten. De Battle story die ik speelde was daar ook geen uitzondering op. Ook hier tovert de laptop werkelijk fantastische beelden met een acceptabele framerate. Ray tracing is hier overduidelijk aanwezig en de meerwaarde die zie ik zeker.
Resident Evil 2 (2019 remake):
Toch wel de aangenaamste verrassing van dit jaar (en het jaar is nog maar net begonnen :)). Ook hier heeft Asus Rog geen enkele problemen mee. Alles speelt soepeltjes op ultra en het beklemmende sfeertje van RE2 komt uitstekend tot zijn recht.

Warmte-en Geluidsproductie:

Tja het was natuurlijk wel een beetje te verwachten. Een laptop met zoveel power wordt gewoon warm. De warmte moet ergens uit komen natuurlijk. Asus heeft er voor gekozen om aan de achterkant van de laptop 2 fans te installeren die voor de broodnodige koeling moeten zorgen. Aan de rechter kant zit ook kleinere sleuf die lucht afvoert. Beetje onhandig gekozen plek, als je gamet met een losse muis voel je de warmte. Om de warmte goed af te kunnen voeren zitten er 12 volt ventilators in. En dat hoor je vrij goed. Als je een game op voluit speelt hoor je de ventilatoren heel hard draaien. Natuurlijk kan je het geluid van de laptop harder zetten, maar je ontkomt er bijna niet aan om een headset op te zetten.

Featureset:

De laptop is voorzien van flink aantal USB 3.1 poorten (3), 1 USB-C poort, minidisplay, HDMI 2.0, RJ-45 JACK, Card reader en een 3.5 mm headphone/mic jack. Zelfs voor de LANpartygamers onder ons is gedacht, er is een Kensingtonlock uitsparing erop gezet waar mee je mooie laptop "op slot" kan zetten.
Ik heb voornamelijk met een headset op gegamed, maar uiteraard heb ik ook de speakers getest. Ik ben zelf erg verwend qua boxen en ik heb een geluidskaart van Asus (Essence STX II), maar voor de momenten dat je geluid afspeelt stelt de laptop niet teleur. Er komt degelijk bijna vol geluid uit.

Beeldkwaliteit:

Het scherm wat Asus in deze laptop gezet heeft is het benoemen meer dan waard. Het scherm is mooi scherp, kleuren komen goed tot zn recht. De 144HZ doet wat het moet doen zonder heel veel kleur echtheid voor gamen in te moeten leveren. Naast gamen maak ik in mijn vrije tijd behoorlijk wat fotos met een DLSR. Lightroom behoort dan ook tot mijn standaard uitrusting. Waar op mijn monitor (BenQ XL2420Z) fotos niet om aan te gluren zijn, kleur echtheid is ver te zoeken, produceert de Asus een zeer acceptabel beeld. Tuurlijk voor de echte purist is dit geen optie, maar voor wat casual fotobewerking voldoet dit meer dan prima.

Ergonomie

Ergonomie op een laptop is altijd een tricky iets. Mijn bureau staat op de juiste hoogte voor mij, ik heb een goede bureau stoel, monitor in hoogte verstelbaar & een goede muis plus TOBO zorgen er voor dat ik met gemak lange comfortabele sessies kan gamen/film kijken of werken. Met een laptop is dat weer net even wat lastiger. Vanzelfsprekend heb je een losse muis maar thats it. Ik merkte dat ik omlaag moet kijken wat ik niet echt gewend ben. Als ik een laptop zoals deze zou aanschaffen zou ik een verhoger er bij nemen zodat je op ooghoogte kan gamen. Desalniettemin mag het toetsenbord in deze laptop geprezen worden. Het typt enorm fijn en het nodigt dan ook niet uit om een los toetsenbord er bij te nemen.

Mobiliteit en Accuduur

De laptop weegt een goede 3KG en als je weet wat er in zit verbaast niemand dat. In deze testperiode heb ik op verschillende plekken zitten gamen en dat gaat prima. Je gaat snel even aan tafel zitten beneden om een spelletje te spelen. Dat hoef ik met mijn Haf X vol hardware niet te proberen om hem naar beneden "ff"te slepen. Als je buitenshuis gaat met de laptop zou ik een rugzak willen adviseren, dan is het gewicht goed te doen. in een normale (schouder)laptoptas is het net te zwaar om comfortabel te vervoeren. Deze laptop is net als een Tesla, bloedsnel, mooi maar de actieradius oftewel accuduur is niet je van het. Een uurtje gamen op de batterij en de laptop is leeg, ergens logisch natuurlijk maar het is wel een domper. Ook als mobiel kladblok voor de student/buitendienst is het niet alles, bij mij was de pret na 3/4 uur wel over. Je zal altijd in je achterhoofd moeten houden dat je een stroompunt gedurende een dag nodig dient te hebben.

Asus Applicaties

Asus levert bij deze laptop voor geïnstalleerd een aantal apps. Op de laptop zit een toets met het welbekende ROG logo die (als je hem indrukt natuurlijk) regelrecht naar de Armoury Crate van Asus brengt. Dit is een applicatie waar in je tal van informatie over je laptop kunt zien zoals temperatuur, spanning, geheugen belasting etc. Tevens kan je hier een modus kiezen zoals Stil, gebalanceerd, Turbo & Handmatig. Hiermee gaan de fans harder of zachter draaien. Overigens zodra de laptop warmer wordt gaan de fans harder draaien welke instelling je ook geselecteerd hebt. Het RGB lightning van het toetenbord kan je hier instellen. Hier zijn een aantal standaard modi (Breathing, knipperen etc) in opgenomen. Mocht je verder willen mee experimenteren, je kan ook een Aura SDK kit downloaden waarmee je zelf een script kan programmeren.
Ook interessant is de mee geleverde app Game Visual. Hierin kan je de "screen colour" mode kiezen. Variërend van Racing, FPS, Cinema etc. Leuke toevoeging, maar in de praktijk zie ik niet of nauwelijks verschil of toegevoegde waarde. Ik heb hem op vivid gezet.

Die is hoog maar Asus rechtvaardigt elke euro die je er voor neertelt.

Asus laat zien dat het in staat is om zeer hoogwaardige, kwalitatief goede gaming laptops te maken. Alles klopt aan deze laptop, elke detail van knopje tot RGB Rog logo`s en zelfs de meegeleverde software doet het goed. Desalniettemin mikt Asus wel op een nichemarkt, dat komt mede door de hoge prijs en de daar bijhorende concessie. Wie voor mobiel gamen gaat, is gebonden aan niet upgradeable componenten (MOBO, GPU/CPU), korte accuduur en lawaaierige fans onder load. En dat vind ik voor 2600 euro toch wel een behoorlijke concessie. Had Asus een headset mee geleverd dan had ik er 5 sterren gegeven nu kom ik op 4.

Aan het begin van deze review heb je kunnen lezen dat ik er achter probeerde te komen voor wie deze laptop geschikt is. Dat antwoord is vrij simpel, als je weinig ruimte in huis hebt, vaak onderweg bent en wil gamen dan is deze laptop meer dan geschikt. Voor 2600 euro haal je een beest van een laptop in huis die qua prestaties niet snel zal teleurstellen. Tel daar bij dat je relatief eenvoudig de hardware naar wens kan upgraden (geheugen, SSD/HDD) en je hebt de komende jaren er veel plezier van.

Nawoord

Rest mij niets anders dan Tweakers & Asus hartelijk te danken voor het goed georganiseerde evenement en het beschikbaar stellen van de testlaptop!

Heb jij ook een Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T?

Legit!!! +3 Dat nog niemand een reactie heeft achtergelaten. :) Met in-game screenshots, goed bezig!