1 review

HP Chromebook x360 14-da0300nd

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

HP Chromebook x360 14-da0300nd Review

chielmi 10 maart 2019, 1.030 views Product gekocht

HP Chromebook x360 14-da0300nd

Dit is een uitstekend Chromebook. Qua configuratie de lichtste CPU, maar dit merk je nergens. Fijne hardware, goede materialen

Pluspunten

• Materialen en bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Performance
  • Scherm

Minpunten

• Glimmend scherm
  • Lompe USB-C lader

Mooie combinatie met wit plastic deksel en aluminium body. Het plastic doet zeker niet goedkoop aan. Op foto’s lijkt het wat een vreemde combinatie, maar in de praktijk heeft dit Chromebook een sjieke uitstraling.
Het scharnier is erg stevig. Sowieso is het hele Chromebook heel stevig, tordeert niet, behuizing veert nergens in.
Snel, ook met Linux apps zoals Libreoffice en fotobewerking in Darktable. Nergens heb ik tot nu toe het gevoel gehad dat ik een snellere cpu nodig zou hebben.

De accuduur is één van de sterkste punten. Bij licht gebruik met gemak >10 uur.
Behoorlijk goed geluid uit boxjes bovenaan het toetsenbord.
Fijn toetsenbord met redelijke travel, goed en accuraat touchpad met gestures en toetsenbordverlichting.

Het scherm is gewoon goed. Minimale en maximale helderheid zijn goed geregeld, kijkhoeken zijn goed. De afstelling lijkt goed. Kleuren worden correct weergegeven. Het touchscherm werkt ook goed maar gebruik ik nauwelijks in de praktijk.

Ik heb een tijd getwijfeld of ik wel een Chromebook met actieve koeling wilde hebben. In veel laptops irriteert het hoge geluid van de fan me mateloos. De fan slaat echter zelden aan in Chrome, wel bij zwaardere bewerkingen in Linux apps. Zonder hinderlijk te zijn. Je hoort meer de luchtverplaatsing dan geluid van de fan.

Dit is zeker niet het goedkoopste Chromebook, maar de prijs/kwaliteit is simpelweg goed. De hardware en snelheid komt voor mij overeen met het hogere middensegment Windows laptops.

+/-
Het Chrome OS ecosysteem blijft af en toe wennen. Het overgrote deel van de tijd werkt het gewoon goed binnen Chrome en de aanverwante extensies. Zodra je uitstapt naar een Android app of Linux wordt het af en toe verwarrend. Vooral bij Linux apps de bestandslocaties waar je toegang toe hebt. Het lijkt erop dat komende Chrome OS versies dit deels(?) op gaan lossen.
Ook de integratie met een share (NAS) is matig. Kopieeracties tussen folders op de share werken niet. Documenten kunnen niet met Libreoffice worden geopend, maar moeten eerst naar lokaal worden verplaatst.

Dit Chromebook is relatief zwaar. 1,7 kg vs 1,2 kg voor mijn vorige laptop (Asus Zenbook). Dit is niet direct een onoverkomelijk nadeel maar er zijn absoluut lichtere Chromebooks en laptops.

Het glimmende scherm. Ook geen onoverkomelijk nadeel, maar ik vind een mat scherm zonder reflecties prettiger.

Gebruik als tablet is puur een gimmick. Hiervoor is het Chromebook veel te zwaar.

Er wordt door HP een onhandige ouderwetse lader meegeleverd. Wel USB-C, maar een adapterblok met losse voedingskabel. Je mag bij USB-C wel een wat elegantere oplossing verwachten vind ik.

Heb jij ook een HP Chromebook x360 14-da0300nd?