Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB Review

lredev 15 maart 2011, 5.055 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB

Pluspunten

• Vlot, responsief

Minpunten

• nog steeds aardig prijzig
  • trim + raid niet mogelijk (dan had ik 2x een 40GB genomen.)

Algemene Ervaring en Installatie

Ik heb gisteren dan toch ook de overstap gemaakt en een Intel X25-M 80GB aangeschaft om de bootpartitie van mijn Samsung F3 1TB te vervangen (de eerste 250GB). Als kleine minireview zal ik dan ook mijn ervaringen en enkekel vergelijkende benches plaatsen.

Allereerst heb ik Windows 7 (HP, eindelijk maar eens eentje gekocht :P ) geinstalleerd. Hiervoor nog wel even de 80GB aan Sata0 gehangen van mijn GA-EP45-UD3LR gehangen en de 1TB op sata2 en de dvd op sata 5. In de bios AHCI aangezet, aangezien dat in sommige gevallen nog een snelheidsvoordeel zou kunnen opleveren. Ik heb overigens ook de Intel een kleine 10% ondergepartitioneerd, wellicht overbdig, maar mocht ik de ruimte nodig hebben, dan is die zo toe te voegen natuurlijk.

De installatie kwam tergend traag opgang en die heb ik geannulleerd. In de bios toen floppy drive op "none"gezet en de 1TB voor de zekerheid losgekoppeld (over beide dingen heb ik iets voorbij zien komen in deze topicreeks). Hierna liep de installatie als een zonnetje en met 15 minuutjes stond windows 7 geinstalleerd. Erg snel voor mijn gevoel! (eergisteren bij mijn pa windows XP opnieuw geinstalleerd, en dat heeft een klein uurtje geduurd ;) )

Hierna wat programma's geinstalleerd (google chrome, adobe reader, µTorrent, BF2 en HDtune daarnaast ook CrystalDiskMark gedownload)

Benchmarks

De CrystalDiskMark van de Intel X25-M 80GB

De CrystalDiskMark van de Samsung F3 1 TB (eerste 250GB)

De CrystalDiskMark van de Seagate 250GB
seagte cdmark

HDtune van de Intel X25-M 80GB

HDtune van de Samsung F3 1 TB

HDtune van de Seagate 250GB

Al met al resultaten die duidelijk ervaarbare verschillen in snelheid verklaren! Het was een flinke investering, maar ik merk duidelijk een verschil. Tevreden! Ook vond ik het interessant om tussendoor ook te zien want een ontwikkeling de gewoon HDD heeft meegemaakt. De samsung is alweer beduidend sneller dan de Seagate, dat terwijl die seagate toen (april 2008) als een van de snellere schijven te boek stond.

- - - - Update, na 11 maanden in gebruik - - - -

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Over stabiliteit en betrouwbaarheid had ik niets gezegd, aangezien ik met 2 gebruiksdagen daar geen zinnige beoordeling over kon geven. Nu een kleine elf maanden later kan ik dat wel! Ik heb tijdens het gebruik van deze SSD TRIM wekelijks even laten draaien. het laatste half jaar was hij eigenlijk continu bijna vol (op 4-8 GB na).

Na een upgrade van mijn PC afgelopen weekend (+ 2500K + MSI P67A-GD65 (B3) + RAID0/1 F3 1TB) is de schijf opnieuw geinstalleerd en was het na installatie ook wel weer tijd voor een benchmark!

De CrystalDiskMark van de Intel X25-M 80GB - na 11 maanden gebruik:

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB?

- trim + raid niet mogelijk (dan had ik 2x een 40GB genomen.)
Dat laatste had je niet heel veel opgeleverd.

De controller van de 40GB versie kan maar half zoveel geheugencellen tegelijk aansturen als de 80GB versie. In feite zou je de 80GB Postville al als een 2x 40GB RAID0 in één behuizing kunnen zien qua prestaties.

2x 80GB in RAID0 heeft wel weer voordeel ten opzichte van 1x 160GB, omdat de 80GB en 160GB Postville wel dezelfde controller hebben.
Gizz, dat is erg fijn om te weten! Mooi dat ik met deze drive dan een stap heb genomen op een aantrekkelijk upgrade path ;)

@het algemeen:
Trouwens, wil je echt snel sequentieel lezen (laden van een spel bijv) Dan is een raid0 of raid1 wel aan te raden. Heel veel sneller (dan de samsung) ervaar ik de schijf niet hierin, maar het is vooral de touch en feel in windows die rockt!
Hij zei: trim + raid niet mogelijk. En dat klopt ook, dat ondersteunt geen enkele SSD tot nu toe. Verder: prima review! Inclusief vergelijkingen met anders HD's, dat is altijd fijn om te zien. Misschien is het mierenneukerij, maar een aantal tussenkopjes en een duidelijke conclusie maken iedere review beter.

Ik ben zelf ook de trotse bezitter van een 80GB Postville, en ik zou hem echt voor geen goud in de wereld willen ruilen :P
Trim + raid is wel mogelijk, zie hier maar :) .

Verder best een leuke beknopte review die to the point komt met diverse benchmarktesten :).

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 24 april 2010 19:14]

Damn, zo zie je maar weer dat je niet alles kan weten in de pc-wereld. Ach ja, ik heb toch geen geld voor een 2e Postville :P
Helaasch een hardnekkig misverstand...

Deze nieuwe driver ondersteunt nog steeds alleen TRIM bij een enkele SSD, alleen mag er nu een RAID config naast draaien...
Thanks, ik was al bang dat ik nu toch spijt ging krijgen van deze aankoop haha :P

Ach, als er binnenkort toch ondersteuning komt is een 2de 80gb ook leuk natuurlijk :P
Het is niet de SSD die trim + raid moet ondersteunen, het is de SSD die trim moet ondersteunen, en de RAID-controller die ook trim moet ondersteunen. Vooral dat laatste is (mits een enkele uitzondering van een Intel fakeraid driver als ik het goed voorheb) vooral het probleem tegenwoordig. Dit probleem kan dus enkel opgelost worden door een update van de RAID-firmware, niet door een update van de SSD-firmware.
Wat de stabiliteit en betrouwbaarheid betreft: ik heb de 80GB Postville nu dik 6 maanden in gebruik als opstartschijf voor Win 7 x64 en de prestaties liggen nog steeds op het niveau van destijds. Maak je dus geen zorgen daarover!
Hoezo is TRIM niet moglijk? Je hebt Windows 7 en een Postville, beide ondersteunen TRIM hoor :)
Ik haal deze snelheden met CrystalDiskMark 3.0:

Mijn configuratie bevat een Gigabyte P35-DS4, 4 gig DDR2 667 CL3 en een Q6600. Waarom zou mijn sequential read speed 30MB/s lager uitvallen dan in de review?
Door je P35 chipset,,, das niet het nieuwste :)
Heb je een verse install gedaan? Ondergepartitoneerd?