Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB Review

lredev 19 mei 2009, laatste update op 19 mei 2009, 765 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB

Pluspunten

• Stil
  • compact
  • zeer prettige retourafhandeling

Minpunten

• 1 schijfe is helaas overleden na iets meer dan een jaar gebruik.

Een jaar geleden kocht ik 2 van deze schijven om in RAID te laten draaien. Toen i.c.m. de volgende setup:

- GA P35C-DS3R
- E6300
- HD3850
- Antec P182
- Antec Neopower 650W
- Corsair 2x 1Gb

Keuze en Levering
Ongeduldig als ik was wilde ik de schijven eigenlijk direct ophalen nadat ik besloten had een simpele Raid 0 config te gaan draaien. Deze twee schijven leken me aantrekkelijk, op dat moment verhielden ze zich gunstig t.o.v. mijn budget en gewenste prestaties. Primair was snelheid en stilte. Single platter was dus een vereiste. Ik had op dat moment al een 3 platter HD501HJ van samsung welke je flink kon horen ratelen. Ik keek ook uit naar de samsubg F1 320Gb schijfjes, maar die waren op dat moment niet / zeer slecht beschikbaar.

De schijven zaten zoals gebruikelijk nowadays in een plastic clamshell met 4 schroefjes bijgevoegd. Verder niets op aan te merken.

Snelheid en Stilte
Ik heb helaas geen HDtune's meer van de RAID 0 setup, maar ik weet nog dat het een factor 1,5 tegenover singledisk. Met name over de geluidsproductie van de schijven ben ik echt uitermate goed te spreken. Simpel gezegd, je hoort ze gewoon niet. In contrast tot mijn 501 samsung welke echt zeer storend aanwezig kon zijn.

Een objectieve meting wat betreft het geluid heb ik niet kunnen doen, maar zelf in een relatief slecht geisoleerde kast als de CM590, welke ik nu gebruik is de schijf onhoorbaar. Ik heb 3 120MM casefans, eveneens van coolermaster en deze draaien op 5 volt. Als processorcooler gebruik ik een Hyper TX2 welke op lage snelheid ook geen hoorbaar geluid produceert, verder is de voeding eveneens stil (corsair HX520). Al met al zit ik dus echt in stilte, waarbij de kast onder mijn bureau staat en ik met de rechter er 5 cm vandaan zit. De 500gb data schijf is inmiddels verhuist naar een netwerkhub en gaat alleen aan als hij nodig is. Stilte kan een kleine obsessie worden!

Betrouwbaarheid en Service

Ik heb 2 van deze schijfjes zo ongeveer 4 a 5 uur per dag in gebruik gehad, waarbij de schijven regelmatig in en uitgebouwd zijn geweest, een er van ook in een externe behuizing. Ik vermoed dat het deze laatste is die op een gegeven moment, een maand terug, problemen ging geven.

Bij gebruik van de "eerste' partitie geen enkel probleem, maar bij gebruik van het 2de gedeelte van de schijf was er regelmatig een goed hoorbaar getik waarneembaar, erg anders dan het zachtjes kraken / ratelen wat schijven nog weleens willen doen, maar zoals gezegd was ik zelfs dat niet gewend van deze schijfjes.

Na wat testjes en gedoe geconcludeerd dat de schijf maar gewoon terug moest en vervangen, ik had immers 5 jaar garantie. Na die conclusie kwam ik in een kleine omgekeerde wereld terecht: Vooropgesteld dat ik de factuur kwijt was, viel mij wel wat te verwijten, bleek het onmogelijk met verkoper Gistron wat te regelen. Het bleek dat zij bij afhaaltverkopen nooit (...) kopieen van facturen koppelden aan accounts of anderszins bewaarden. Teleurgesteld in Gistron zocht ik wat rond op de Seagate website en ontdekte daar gelukkig nieuwe mogelijkheden. Seagate biedt eindgebruikers de mogelijkheid de schijf ter retour aan te bieden.

Seagate
Na de heldere procedure op hun website gevolgd te hebben en de schijf keurig verpakt en voorzien van de door seagate aangedragen pakbon verzonden naar seagate. Nu is het daar kennelijk zo geregeld dat direct na ontvangst je een vervangend exemplaar toegezonden krijgt. Afgelopen vrijdag (15 mei '09) verzond ik de schijven en vandaag, 19 mei '09, (1 volle werkdag later) krijg ik een verzendbericht in mijn mail van Seagate. Kennelijk is het vervangende schijfe alweer onderweg. Echt een dikke plus, zeker nu ik wat andere ervaringen heb opgezocht is hier een dikke plus voor Seagate op zijn plek!

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB?

(ik zal nog even goed zoeken naar HDtune screens van de raid 0 en van diegene die ik nu nog in gebruik heb een hdtune draaien)