Acer Aspire 5672WLMi Review

Canaria 6 februari 2006, 7.667 views

Acer Aspire 5672WLMi

Pluspunten

• Aansluitingsmogelijkheden
  • Specificaties

Minpunten

• Behuizing
  • Geen recovery-dvd aanwezig
  • Matige softwarebundel

De komst van het Intel Centrino Core Duo platform (Yonah) heeft ervoor gezorgd dat verschillende fabrikanten nieuwe producten hebben geïntroduceerd. Acer was één van de eerste fabrikanten die een laptop op de markt bracht met de Core Duo processor. De Aspire 5672WLMi is sinds half januari verkrijgbaar.

De laptop is goed uitgerust met een T2300 Core Duo processor op 1,66GHz, 1024MB DDR2 RAM, een ATI Radeon Mobility X1400, een 80GB harddisk met 5400rpm en een 15,4" CrystalBrite scherm.

Aan aansluitingen is geen gebrek; er zijn 4 USB poorten, infrarood, S-Video, VGA, FireWire en DVI-D, modem en Gigabit ethernet beschikbaar. Daarnaast is het apparaat voorzien van een geïntegreerde 5-in-1 kaartlezer, een S/PDIF audio uitgang, een PC-card en ExpressCard slot en een 1,3 megapixel camera.

Aan het uiterlijk van de laptop is ten opzichte van andere Aspire modellen niet veel veranderd. Er zijn multimedia- en sneltoetsen aanwezig en ook de euro- en dollarteken toets zijn naast de pijltjestoets terug te vinden.

Het scherm is sterk spiegelend, in sterk verlichte omgevingen valt dit duidelijk op, maar ik vind het een prettig scherm. De rand van de behuizing eromheen is van hoogglans zwart plastic, waar ik in het begin nog even aan moest wennen, na verloop van tijd viel de rand me al minder op.

De laptop wordt met Windows XP Home Edition geleverd. Opvallend is dat er geen enkele cd in de verpakking aanwezig is. Nadat de computer voor de eerste keer is opgestart wordt de mogelijkheid geboden om een recovery dvd of cd-set (4 cd's) te branden. De recoverydata zijn ook aanwezig op een verborgen partitie op de harde schijf.
De softwarebundel bestaat uit diverse Acer tools, Norton Antivirus, Cyberlink PowerProducer en NTI DVD-Maker. Alle Acer tools en drivers zijn ook te downloaden van de Acer support site.

Ik heb een licentie voor Windows XP Professional, dus heb de drivers en tools gedownload en daarna Windows opnieuw geïnstalleerd. Belangrijk om te weten is dat de recoverytool (Acer eRecovery) daarna niet meer werkt. Dit geldt ook als je de C- of D partitie converteert naar NTFS, aangezien recovery alleen werkt met het FAT bestandssysteem. Daarom heb ik de verborgen partitie verwijderd, deze nam bijna 3GB in beslag. Mocht het noodzakelijk zijn om de fabrieksinstellingen te herstellen, dan kan ik de zelfgebrande recoverydvd hiervoor gebruiken, die herstelt dan ook weer de recovery partitie.

In het gebruik valt op hoe prettig de Core Duo processor is. Alle taken verlopen snel, de twee cores doen hun werk uitstekend. De grafische kaart heeft 128MB dedicated geheugen en gebruikt daarnaast maximaal 384MB systeemgeheugen. De Mobility X1400 is van de nieuwste generatie ATI notebook grafische kaarten en is qua prestaties te plaatsen tussen de X600 en X700. Een moderne game spelen lukt prima. Ook een 23" scherm met een resolutie van 1920x1200 aansturen gaat zonder problemen. De DVI-aansluiting is ideaal hiervoor.
In 3DMark '05 heb ik een score van ongeveer 1600 gehaald.

Helaas blinkt de laptop niet uit in degelijkheid. De behuizing is ook weer geen kaartenhuis, maar in vergelijking met andere merken voelt de behuizing goedkoop aan. Het beschermklepje van de kaartlezer sluit bijvoorbeeld niet helemaal aan, en de schuifjes voor het aan- en uitzetten van Bluetooth en de wireless adapter voelen verre van solide. Bluetooth is in dit model standaard ook niet eens aanwezig.

De geïntegreerde camera kan naar beneden gekanteld worden, maar het is niet voelbaar tot hoever dat mogelijk is. Tever doordraaien is zo gebeurd.

Het uiterlijk is vooral een kwestie van smaak, vergeleken met andere laptops valt deze naar mijn mening wel mee. Het design is niet zo uitgesproken of opvallend.

Over het algemeen ben ik tevreden over de laptop. Vooral de combinatie van de uitgebreide specificaties en de prijs. Vergelijkbare laptops met een gewone Centrino processor zijn niet veel goedkoper, maar met de 5672WLMi haal je wel het nieuwste mobiele platform in huis.

Heb jij ook een Acer Aspire 5672WLMi?

Mijn zusje had niet eens een installatie (XP Home) op haar Acer en moest anderhalve week druk bellen, mailen en faxen met Acer om uiteindelijk de vervangende software te ontvangen. Het bleek dat Acer Nederland deze in eerste instantie niet eens in haar bezit had. Daarnaast werden we (ik belde ook voor haar) maar matig geholpen. De eerste melding werd zelfs per ongeluk afgesloten terwijl er beloofd was dat de installatie CD's onderweg waren. Niet dus.

Featureset was ook de reden dat ik deze laptop aan mijn zus aanbeveelde, ze heeft haar eigen communicatiebureau en dit is een ideale media-maak-machine.

Lekker met Adobe software op die dual coretjes werken en met AVIVO encoden.