KPN Digitenne Starterskit Review

bashul 22 april 2010, laatste update op 22 april 2010, 5.780 views

KPN Digitenne Starterskit

Pluspunten

• Makkelijk aan te sluitenGeen extra kastje nodigEigen afstandsbediening gebruikenGoedkoop abonnement

Minpunten

• Traag zappenHeel af en toe haperingen in beeldKabel van de voeding is aan de korte kant

Features Score: 4
Intro
Aangezien ik pas geleden een nieuwe tv heb gekocht leek het me wel toepasselijk om er digitale tv bij te nemen aangezien ik hiervoor nog kabel tv had van Tele2 en dit nou niet bepaald geweldige kwaliteit was.
Omdat ik maar een arme student ben vond ik digitale tv van upc toch net iets te duur dus kwam ik bij digitenne van KPN terecht.

Abbonement
Digitenne van KPN is met 8,50 de goedkoopste onder alle aanbieders van digitale tv. Voor deze DBV-T kaart betaal je 1-malig 50,- en kan je voor de eerste 3 maanden eerst gratis uitproberen. Hierna betaal je per maand 8,50.

Aankoop
Ik had de kaart via de site van KPN besteld, en na 2 dagen werd het pakketje bezorgd door iemand van TNT post. Het was helaas niet mogelijk om de kaart met IDEAL te betalen, de enige 2 mogelijkheden waren om via rembours of creditcard te betalen. Aangezien ik geen creditcard heb moest ik via rembours 50,- aan de bezorger afrekenen.

Aansluiting en Activatie
Het aansluiten ging heel gemakkelijk, in de verpakking zaten een aantal onderdelen die met elkaar verbonden moesten worden, in de handleiding stond goed met plaatjes beschreven hoe alles aangesloten moest worden. Alleen de insteekkaart in de tv stoppen was nog even goed kijken omdat de kaart voor meer dan helft nog uitsteekt uit de opening van de tv. Dit is schijnbaar gewoon normaal..

Maargoed, nadat alles aangesloten was moest er naar een 0900 nummer gebeld worden om te activeren, dit was binnen 5 minuten gedaan hierna moest er ongeveer 15 minuten gewacht worden tot de tv alle kanalen had gevonden. Nadat alle kanalen gevonden waren moest er volgens een medewerker van KPN de tv 1 uur lang op RTL 4 blijven staan om het signaal te optimaliseren.

Kwaliteit en Prestaties
Voor de prijs die je hiervoor betaald is de kwaliteit/prijsverhouding meer als goed. Het is natuurlijk geen topkwaliteit maar wel stukken beter als televisie via de kabel. Omdat er ook geen extra kastje tussen de tv en de ontvanger zit, is de kwaliteit ook een stuk beter. Dit heb ik vergeleken met de kwaliteit bij een kennis die ook Digitenne heeft en mezelf. En bij mij was de kwaliteit toch een stuk beter.

Verder is de smartcard ook een stuk fijner omdat je je eigen afstandsbediening kunt gebruiken. Het enige minpunt is het zappen.. Het schakelen naar andere zenders gaat wel snel, alleen voordat het beeld overspringt naar het andere kanaal ben je alweer 2 seconden verder (voor mij is dit traag aangezien ik altijd heel snel tussen alle netten zap om te kijken wat er op is)

TV Zenders
20. National Geographic Channel
21. CNN
22. Regio TV
23. Private Spice :+

24. Eredivisie Live Voetbal 1 (voor meerprijs)
25. Eredvisie Live Voetbal 2 (voor meerprijs)

Radiozenders

16. SLAM FM!
17. Regio Radio
18. FunX
19. Concertzender Classic

Als je graag wilt overschakelen naar digitale tv, geen extra kastje erbij wilt en niet teveel wilt betalen voor redelijk kwaliteit televisie dan is de Digitenne DVB-T kaart van KPN echt ideaal. Alle kabels zijn makkelijk weg te werken dus heel gemakkelijk als je b.v de tv aan de muur wilt hangen.

• LG SL9500

Heb jij ook een KPN Digitenne Starterskit?

Duidelijk review, ook goed dat je hiermee andere tweakers (lees: mij) op het bestaan van dit systeem wijst. Veel beter dan zo'n kastje waarbij je ook weer een andere afstandsbediening hebt (:
Ik zie nog een adapter, die wordt op de antenne aangesloten? En heb je je antenne achter je tv of ergens bij het raam?
Ik ben benieuwd hoe de kwaliteit over een half jaar is, want m'n ervaring met de kastjes is dat hij steeds vaker gaat haperen, alsof het kastje verslijt

[Reactie gewijzigd door tostyijzer op 22 april 2010 15:00]

De aansluiting gaat als volgt:
Steek de smartcard in de insteekkaart
Steek de insteekkaart in de tv
Sluit de adapter aan de ontvanger
Verbind de ontvanger met de tv

De haperingen heb ik tot nu toe nog vrij weinig last van, ik denk dat de haperingen die ik tot nu toe heb gehad door het weer kwam. Verder duurt de hapering maar 1 seconden en heb het pas een stuk of 3x gehad in 1 maand tijd. De adapter heb ik langs het raam achter een gordijn staan.
Ik denk dat je met "kabel" je oude Tele2 verbinding bedoelt. Dat is IPTV over een koperen lijntje als ik me niet vergis en niet de traditionele kabel zoals je die kent bij UPC/Ziggo. Natuurlijk begrijp je dat verschil wel, je haalt immers in je verhaal ook (het duurdere) UPC aan. Maar dit is een beetje misleidend.
ik heb al een aantal jaar digitenne, maar mijn tv kan 5 volt uitspugen zodat die power insert niet nodig is. verder ligt het zap snelheid aan je tv en niet aan digitenne, net als de epg, op sommige tv toestellen zijn deze erg beperkt terwijl je met het kasje wel volledig werkt. het enige wat soms jammer is als je een week niet tv kijk dat het even duurt voor het werkt, dat komt omdat het externe kastje altijd aan staat en altijd wel de subscribe ontvangt. wat ik raar vondt waren de 2 telefoon nummers, ik heb het 0800 gebeld en kon zo mijn kaartje activeren, verder nooit wat van gehoord en werkt nogsteed goed
Met een 7805 op de 12V van de SCART kan elke tv de 5 volt leveren.
Digitenne is echt ideaal. Straks met het WK helemaal, geen getrek met kabels, gewoon digitenne naar buiten slepen en het werkt. (voor campinggasten is het btw ook een perfect systeem)