Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)

Specificaties 13,5" • 2256x1504 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD) Review

aaaronnn 20 februari 2019, laatste update op 21 februari 2019, 398 views

Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)

Zeer degelijke laptop met een erg goede bouwkwaliteit, een ontzettend mooi scherm en een prima accuduur. Het toetsenbord typt heerlijk weg, er zit een goed touchpad op en het touchscreen is een fijne aanvulling. Helaas zijn de poorten wat schaars waarvan het grootste gemis het ontbreken van USB-C is.

Pluspunten

• Fantastisch touchscreen
  • Primma accuduur
  • Bouwkwaliteit en design
  • Top toetsenbord

Minpunten

• Slechts één USB-A
  • mini-displayport had USB-C mogen zijn
  • Prijzig

Intro
Tijdens de Microsoft Surface Road Race had ik samen met team blauw hard gestreden, maar helaas hebben we het nipt niet kunnen winnen. Natuurlijk was het wel een ontzettend toffe dag, en kreeg ik de Microsoft Surface Laptop 2 thuisgestuurd om (helaas maar tijdelijk) eens flink aan de tand te voelen. Dus bij deze; mijn bevindingen over de nieuwste laptop van Microsoft.

Om te beginnen wat informatie over het model dat Microsoft me te leen heeft gegeven. De laptop bevat een i7-8650U CPU, 16GB ram en een 512GB ssd (wat in de praktijk neerkomt op 474GB beschikbare opslag). In mijn geval behoorlijk wat overkill, wat op papier behoorlijk wat meer power biedt dan mijn Macbook Air uit 2014. Daarnaast heb ik zakelijk nog een HP Probook 650 G3 in gebruik, met een i5-7200U en 8GB ram.

Persoonlijk ben ik niet zo van de benchmarks en specificaties, het gaat me er meer om hoe een laptop in de praktijk presteert. Daarbij ben ik ook niet de meest veeleisende gebruiker. Tegenwoordig vindt waarschijnlijk zo’n 90% van mijn gebruik plaats in de browser. Ik kwam er dan ook al snel achter dat ik niet het maximale uit de specs haal. Vrijwel nergens merk ik een significante snelheidsverbetering ten opzichte van mijn andere laptops.

Featureset
De specificaties kun je natuurlijk allemaal rustig nalezen in de Pricewatch. Persoonlijk vind ik de laptop 2 qua features niet echt uitblinken. Qua poorten valt het zelfs behoorlijk tegen. Zoals iedere reviewer al heeft aangekaart; het ontbreken van een USB-C poort is een groot gemis. In plaats daarvan heeft de laptop één USB-A poort (ja je leest het goed, maar één USB-A poort), een mini displayport een Aux aansluiting en de Surface connector. Hiermee liep ik al direct tegen 2 pijnpunten aan. Mijn Logitech MX Master 2S werkt veel prettiger met USB dan met Bluetooth, dus de USB-A poort is standaard al in gebruik. Een extra usb-poort zou handig zijn geweest. De mini displayport leek me in eerste instantie niet echt een probleem, een verloopstukje heb ik tenslotte al liggen van mijn Macbook. Helaas bleek dit niet hoger dan 1080p te ondersteunen en had ik geen Surface-dock ter beschikking. Dus wanneer je de regelmatig wil aansluiten op een of meerdere grote schermen, dan zal je waarschijnlijk ook de prijzige Surface dock erbij moeten aanschaffen.

Waar de Surface Laptop 2 wél in uitblinkt is een prachtig PixelSense touchscreen van 13,5 inch met een resolutie van 2256 x 1504. Ook is de beeldverhouding van 3:2 erg prettig werken! Een genot voor het oog in vergelijking met mijn Macbook Air en HP laptop. Al had het scherm van mij best volledig mogen omklappen zodat het touchscreen beter tot zijn recht komt. Dit is overigens ook voor het eerst dat ik laptop gebruik met Windows Hello, en wat is dat een top uitvinding zeg! Uit slaapstand gaat het ontgrendelen zeer snel, volgens mij ben ik na het openklappen van de laptop binnen 2 tellen al aan het werk. Wanneer de laptop volledig uit staat is deze ook weer snel opgestart, gemiddeld was ik binnen 25 seconden weer ingelogd (wanneer je natuurlijk niet op een Windows update hoeft te wachten).
Prestaties
Zoals ik al aangaf presteert de laptop meer dan goed genoeg voor mij, maar met een 7e generatie i5 kon ik ook al goed uit de voeten. Zo heb ik wel eens 2 verschillende Chrome browsers met ieder meer dan 10 tabbladen open staan, Firefox nog erbij, Slack en WhatsApp op de achtergrond. Ook nog maar even PowerPoint, Excel en Word erbij geopend, niks is teveel. Hiernaast ook nog maar even Netflix erbij aangezet, en de ventilator laat zich nog steeds niet horen en Windows toont ook nergens een teken van vertraging. Dikke prima voor mij dus!
Gamen
Wat kan ik dan wel doen om de laptop wat harder te laten werken? Gamen. De laptop is hier natuurlijk niet voor gemaakt en heeft dan ook geen losse GPU. Toch zou de Intel 620 goed genoeg moeten zijn voor een simpel spelletje. In de Microsoft Store zag ik een demo voor Forza 4 staan, dat leek me wel een mooie test. Al tijdens het opstarten van Forza werd de Surface Laptop goed wakker, de ventilator begon al snel te blazen en zelfs het menu was niet soepel te bedienen. Binnen een minuut was ik er al klaar mee; dit is geen game-laptop.

Een wat simpeler spel is gelukkig wel prima te draaien. Counter Strike Go draaide goed en ook heb ik een prima potje Apex Legends kunnen spelen. Tijdens gamen wordt de laptop natuurlijk ook wel wat warmer, al is dit voornamelijk aan de onderkant te merken. Zolang je de laptop niet op schoot hebt heb je hier dus ook geen last van. Ook tijdens normaal gebruik voel je wel wat warmte, maar je brand hier zeker je vingers niet aan.
Bouwkwaliteit en robuustheid
Hier scoort de Microsoft Surface Laptop 2 dikke pluspunten! Sinds ik een Macbook Air in gebruik heb voelen de meeste andere laptops goedkoop en fragiel aan (uitzonderingen daargelaten). Persoonlijk vind ik het dan ook erg prettig om een robuust apparaat vast te hebben, en dat is de Surface Laptop 2 zeker! De magnesium behuizing voelt erg stevig aan, en de alcantara afwerking geeft het een chique uitstraling en geeft het een fijne touch. Wil je de bouwkwaliteit van een Macbook, maar heb je liever Windows dan Mac OS, dan is dit een uitstekende keuze!

Wat me overigens wel tegenvalt in de designkeuze, is het gemis van een uitsparing om het scherm makkelijk te openen. Er zit geen randje, waardoor je de laptop niet altijd even handig opent. In de meeste gevallen open ik het scherm met twee handen. De laptop staat overigens wel stabiel genoeg op tafel zodat deze met een hand te openen is zonder dat deze meebeweegt.

De speakers sluiten ook goed aan op de rest van de bouwkwaliteit. De speakers zitten onder het toetsenbord verstop aan de linker en rechterkant. Het geeft dus een soort van stereo geluid en het geluid is ook naar de gebruiker gericht wat ik zeker een pluspunt vind.
Toetsenbord en Touchpad
Het toetsenbord typt echt heerlijk. De Macbook Air was voor mij altijd al een heel erg fijn toetsenbord, maar deze overtreft het type comfort zeker. Het was dan ook geen probleem om deze review te typen :) De toetsen hebben genoeg travel en voelen erg goed aan. Het is moeilijk te beschrijven, maar voor een laptop is dit toetsenbord perfect! De Alcantara afwerking rondom het toetsenbord voelt erg fijn aan, zodat je handen een prettige plek hebben om op te rusten.

De touchpad werkt ook prima, al merk ik dat ik steeds vaker het touchscreen gebruik wanneer ik mijn muis niet in de buurt heb. De touchpadsvan Macbooks blijven voor mij nog steeds de beste, maar met aanvulling van het touchscreen is het zeker fijn werken op de Laptop 2.
Mobiliteit en accuduur
Ook hier weer dikke bonuspunten, al had ik wel iets meer van de accu verwacht. Een volle werkdag was net vol te houden, de helderheid rond 75% en de accu-settings op aanbevolen. Ik verwacht dat de i5 versie het iets langer kan volhouden op de accu. Al met al ben ik niet ontevreden. Microsoft belooft op haar website een accuduur tot 14,5 uur bij het afspelen van video. Bij normaal gebruik kom ik hier dus bij lange na niet bij in de buurt.
Prijs en conclusie
Wanneer je het vergelijkt met een Macbook dan valt de prijs nog wel mee, maar er zijn genoeg laptops te vinden met vergelijkbare specs en een zachter prijsje. Je betaalt dan ook echt voor de premium look and feel. Ben je op zoek naar een erg goed gebouwde laptop, lichtgewicht, prima accuduur en een prachtig scherm, dan is het de prijs waard. Al zou ik persoonlijk wel voor de variant gaan met i5, 8gb ram en 256gb ssd. Meer dan genoeg specs voor de gemiddelde gebruiker!

Heb jij ook een Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)?