Specificaties 300W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 300W Review

tHe_BiNk 14 april 2012, laatste update op 14 april 2012, 11.684 views

be quiet! Pure Power L7 300W

Pluspunten

• Stil, goedkoop en efficiŽnt
  • Korte kabels

Minpunten

• Weinig voedingsplugs SATA (3) & Molex (2)
  • Geen GPU PCI-e voedingsplug
  • Korte kabels
  • Niet modulair
  • Geen cable sleeves

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Bestaande Situatie

Ik had een efficiŽnte voeding nodig voor mijn nieuwe Server/HTPC, om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen, omdat het de bedoeling is dat deze server bijna altijd aanstaat. Het is uiteindelijk de Be Quiet Pure Power L7 300 watt geworden. Veel voor weinig! Ik had tijdelijk in de server mijn 5 jaar oude voeding (Cooler Master Real Power RS-450 watt) ingebouwd. Deze oude PSU heb ik eerder al eens vergeleken met de OCZ StealthXStream 400W (http://tweakers.net/produ...-stealthxstream-400w.html). Gegeven deze resultaten verwacht ik weer dat deze PSU 10 watt minder verbruikt dan de oude Cooler Master.

De PSU (Be Quiet Pure Power L7 300 watt)

Mat zwart, een soort industriŽle 'spikkel' coating. Het ziet er netjes uit, maar trek wel wat vingerafdrukken aan, maar gelukkig lang niet zo veel als painolak zwart.

De fan zit aan de onderkant en is 120mm. De achterkant van de PSU is bijna geheel open, wat voor een goede luchtstroom moet zorgen. Er zit ook een fysieke aan en uit knop op.

Specs PSU

"A healthy heart for your PC. Our power supply units provide your PC with maximum power for every application from standard to multi-GPU applications - and you don't have to compromise on brand, quality, security and you are helping the environment, because in developing the Pure Power L7 we place great value on the efficient use of energy with high level of energy efficiency of up to 87%. Perfect for all cost-conscious PC owners who do not wish to cut back on power."

Main Specifications

Specification Compliance ATX12V 2.3
ENERGY STAR Qualified Yes
Frequency Required 50/60 Hz
Input Voltage Range AC 100 - 240 V
Features Overheat protection, 120mm fan, over current protection, over voltage protection, overpower protection, undervoltage protection, dual 12V rails, short-circuit protection
Compliant Standards CE, CB, FCC, RoHS, WEEE, 80 PLUS
MTBF 100,000 hour(s)
Device Type Power supply - active Power Factor Correction (PFC) - internal
Specification Compliance ATX12V 2.3

De voeding kan dus 252 watt (21 AmpŤre) leveren op de 12V lijnen, wat voor de meeste PC's (PC's zonder big-ass GPU) ruim voldoende is.

1x ATX 24/20 pin, 2x Molex, 3x SATA, 1x 12V CPU 4pin, 1x Floppy

De kabels zijn wat aan de korte kant, zit de voeding onderin een bigtower en moeten de kabels naar boven voorin, dan kunnen ze tekort zijn. Ook zitten er geen cable sleeves om de kabels heen. De PSU zit bovenin mijn oude Aopen bigtower en heeft dus geen probleem om de HD's bovenin of het moederbord onderin te bereiken.

Inhoud doos

In de doos zit de voeding zelf, wat kleine tyrips, 2 klittenband kabelbinders, 2 setjes schroeven, stroomkabel en de handleiding.

Geluid & Warmte

De grote fan draait op een laag aantal toeren en is zeer stil te noemen. Minder geluid dan een Intel/AMD box cooler. De voeding voelt nooit warm, laat staan heet, aan.

EfficiŽntie Voeding

Hier boven zie je de resultaten van het 80plus instituut. Het gehele rapport vindt je hier (http://80plus.org/manu/ps...OS%201484_300W_Report.pdf). Bij een normale belasting van tussen de 20 en 100 procent mag je een efficiŽntie van 82 tot 87 procent verwachten.

Ik heb de volgende computer gebruikt om het energieverbruik van deze PSU te testen.

Computer/Server/HTPC

- AMD X4 620 2.6Ghz Quad (CnQ aan)
- Thermaltake Contac 29 CPU koeler, verder geen enkele case fan.
- 4GB DDR2 (Kingston ValueRam DDR2 PC6400 4GB KIT CL5)
- ASUS M4A785-M (AMD 785G chipset (Radeon HD 4200 GPU))
- Windows/download schijf 1.5TB Seagate 3.5" 7200 RPM
- Areca ARC-1220 RAID5 met 5x Samsung 1.5TB 3.5" 5400 RPM
- Windows 7 Ultimate 32-bit
- Geen Bios of OS tweaks mbt voltages of underclocking.

Mijn Test

Mijn eigen tests geven het volgende weer. Het verbruik van de 5 jaar oude voeding (Cooler Master Real Power RS-450 watt) was als volgt onder de volgende 4 scenario's.

73-74 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer)
91-92 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running
99-100 watt idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array
169-170 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array + OCCT die alle 4 cores maximaal belast

Het verbruik van de nieuwe Be Quiet PSU is als volgt.

66-67 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer)
83-84 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running
90-91 watt idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array
159-160 watt, idle (alleen windows/download schijf actief en usenet/torrent verkeer) + Areca RAID5 array up en running + HDTune measuring acces times on the Areca RAID5 array + OCCT die alle 4 cores maximaal belast

De Be Quiet verbruikt ongeveer 7 tot 10 watt minder dan de oude Cooler Master. Een zelfde soort daling zagen we eerder toen ik deze voeding (Cooler Master Real Power RS-450) verving in mijn workstation door een OCZ StealthXStream 400W (http://tweakers.net/produ...-stealthxstream-400w.html).

Bij gewoon windows gebruik met video encoding (DVD -> x264, 4 cores) op de achtergrond, verbruikt de server 148watt.

Dus is het idle verbruik 66-67 watt met de nieuwe 80plus voeding. Niet al te zuinig (tov Atom zonder RAID) maar dan heb ik wel altijd 4 cores en 7TB tot mijn beschikking, en dan neem ik die 30 watt extra verbruik per jaar voor lief.

Energieverbruik gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000.

Mijn Test 2 (update 2012-April)

Hier nog wat nieuwe metingen.

1Intel Core i5 2500K Boxed§ 186,-§ 186,-
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10§ 49,50§ 99,-
1Asrock H61M-ITX§ 59,50§ 59,50
Totaal§ 379,50

23.1 watt Idle
24.8 watt Idle + kb/mouse/utp
46.5 watt kb/mouse/utp + SuperPI (1core)
98-102 watt prime95 (4cores)

1Intel Celeron G530 Boxed§ 36,10§ 36,10
2Corsair CMV4GX3M2A1333C9§ 20,80§ 41,60
1Asrock H61M-ITX§ 59,50§ 59,50
Totaal§ 172,20

Je bespaart 3 a 4 watt idle, als je teruggaat van een quadcore met 16GB, naar een dualcore met 4GB.

19.6 watt Idle
21.7 watt Idle + kb/mouse/utp
35.0 watt kb/mouse/utp + SuperPI (1core)
50-52 watt prime95 (2 cores)

1Intel Core i5 2500K Boxed§ 186,-§ 186,-
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10§ 49,50§ 99,-
1Intel Desktop Board DH61DLB3§ 70,75§ 70,75
Totaal§ 389,50

Het Intel moederbord is idle een paar watt zuiniger, maar er zit heel wat minder op.

18.6 watt Idle
21.3 watt Idle + kb/mouse/utp
45.3 watt kb/mouse/utp + SuperPI (1core)
96-102 watt prime95 (4cores)

Als ik het geheugen en CPU vervang op dit Intel bord door de G530 en 2x2GB, dan is het idle verbruik 18.2, idle + kb/mouse/utp 20.0. Je gaat dus echt tegen de beperkingen van de voeding aanlopen.

Een MSI Z77A-G45 ATX moederbord met een 2500k geeft de volgende resultaten.

22.3 watt Idle
23.8 watt Idle + kb/mouse/utp
29.1 watt Idle + kb/mouse/utp + 2500k@4.5GHz
125-130 watt prime95@4.5, cores 51 a 60 graden.

Dit ziet er erg zuinig uit. Het bord is vrij kaal, en MSI moederborden hebben vaak een laag stroomverbruik. Dit bord geeft je 3 hele PCIe-16 sloten (8x(Gen3),8x(Gen3),4x(Gen2)). Lijkt mij een erg mooie basis voor een zeer zuinige maar krachtige server/workstation/etc.

Voltcraft energy check 3000

Allemaal onder Windows 7 U 64bit SP1

Voltcraft energy check 3000

Areca ARC-1261 (2GB+BBU) voegt 18 watt extra toe (idle).

Als ik een OCZ StealthXStream 400W voeding gebruik, zijn de watt verbruikscijfers bijna hetzelfde.

Ik heb er 38 euro incl. verzendkosten voor betaald wat zeker niet al te veel is voor een goede efficiŽnte voeding. Je betaald al snel 30 euro voor een flop voeding van 300 watt, voor 10 euro meer heb je gelijk een goede, waar veel tweakers erg over zijn te spreken (zie het forum). Een Pico-voeding vond ik te duur, te beperk en kan de 160 watt piek toch niet aan.

Eindconclusie

Een buitengewone goede voeding voor weinig geld heb je een computer die nooit meer dan 200 watt trekt is dit een buitengewoon leuke voeding.

Positieve punten

+ Stil, goedkoop en efficiŽnt
+ Korte kabels

Negatieve punten

- Weinig voedingsplugs SATA (3) & Molex (2)
- Geen GPU PCI-e voedingsplug
- Korte kabels
- Niet modulair
- Geen cable sleeves

Links

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 300W?

Prima review, enige commentaar is de negatieve eigenschappen. Je krijgt voor 30 euro heel veel waar voor je geld, deze voeding is duidelijk van goede kwaliteit. (ik heb 'm zelf ook)
De kabels zijn wat kort ja en heeft niet al te veel aansluitingen, maar deze voeding is waarschijnlijk ontworpen voor een mATX systeempje met een DVD-brander, harddiskje en dan kom je prima uit met de lengte van de kabels. Dat wij Tweakers het ding toevallig gebruiken voor onze zuinige NAS-systeempjes is leuk, maar dat zal een heel minimaal deel van de omzet zijn bij BeQuiet. Dat geldt ook voor het ontbreken van een PCIe-plug, welke high-end videokaart (met bijpassende performance-moederbord en CPU) denk jij te kunnen voeden met een 300 watt voeding? En waarom zou een voeding met twee kabelstrengen in hemelsnaam modulair moeten zijn? Enige valide minpunt is mijns inziens het ontbreken van sleeving, maar dan nog ben ik blij dat de fabrikant daarop bespaard heeft ipv de kwaliteit van de elektronica :Y)
Daarom: 4 sterren voor deze review en 5 sterren voor de voeding :P
Je hoeft inderdaad niet te proberen om hier een videokaart in te hangen. Ik heb zelf een mini-itx bordje met een 2100t en 3 2TB 5400rpm HDDs aan dit ding hangen. Heb eek keer geprobeerd om mijn 4850 eraan te hangen maar toen ging het booten niet helemaal goed meer :P
Je hoeft inderdaad niet te proberen om hier een videokaart in te hangen.
Pardon?
7770 zou gewoon moeten kunnen. Zelfs 6850 en misschien zelfs 7850 moet kunnen als je een wat zuinigere CPU hebt.
Je moet de negatieve eigenschappen, dan meer zien als beperkingen. Dingen die je niet met de PSU kunt doen. :)

Maar, het is IDD een zeer goede voeding voor weinig geld. Maar dat staat ook in de review ;)
Ik ben benieuwd hoe je het verbruikte vermogen hebt gemeten, omdat het netjes staat bij een test en omdat ik gewoon nieuwsgierig ben :)
Quote "Energieverbruik gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000." O+
Mooie review ik heb hem zelf ook alleen 1 nadeel inderdaad te korte kabels :S
Voor een kleine kast is dit natuurlijk weer een voordeel. Dan hoef je weinig weg te werken, en heb je een betere airflow. ;) Gezien het wattage en aantal aansluitingen is dit duidelijk een voeding voor in een kleine kast. Daarom zit deze PSU natuurlijk bij mij in een bigtower. :+

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 26 april 2010 02:46]

Hallo, tHe_BiNK.

Dank voor je mooie review.
Graag wil ik, be quiet! BNL, in contact met je komen aangaande meerdere reviews te doen voor be quiet!.

Mvg,

Paul Gerarts
Account Manager be quiet! BeNeLux
paul.gerarts@listan.de
06 150 33 867
Duidelijke review. 5 sterren
Ik heb dezelfde voeding en vroeg me af hoe je de 5 schijven die erin zitten van stroom hebt voorzien, aangezien er geen 5 sata power aansluitingen op de voeding zitten?
Zit er over te denken deze voeding in mijn antec fusion remote (htpc) toe te passen. Echter is het dan niet bezwaarlijk dat de fan aan de onderzijde zit? Heb niet echt veel luchtgaten & ruimte onder en boven zitten namelijk. Kan ik dan beter gaan voor bijv. Earthwatts EA-380D Green?
Je afbeeldingen doen hetniet allemaal meer, maar verder topreview! Zeker ook vanwege alle metingen met componentenlijst!