Acer ED347CKR Zwart

Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Acer ED347CKR Zwart Review

AnotherFruitcake 18 februari 2019, 1.173 views Product gekocht

Acer ED347CKR Zwart

De beste grote ultrawide voor je geld?

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Stabiliteit
  • Verstelbaarheid

Minpunten

• Speakers, als ik dan toch iets moet zeggen

Algemeen :

Dit is een prachtig scherm, waar ik nog vele jaren plezier van zal hebben. Ik ben geen professioneel monitor-reviewer en heb geen tools om het scherm te testen op technische zaken, maar herken wel een goed van een slecht scherm en heb in huis wat vergelijkingsmateriaal.

Levering :

Het scherm is GROOT en het formaat van de doos waarin hij geleverd werd grenst aan het absurde, maar Acer doet heel veel moeite om het scherm in goede conditie bij de consument af te leveren. Dit is mijn allereerste Acer product ooit (altijd gezien als 2e-rangs producent en voor de 'betere' fabrikanten gegaan, maar dit is, zeker gezien de prijs, een absoluut top-product. Bol.com heeft de levering ook keurig afgehandeld (van belang omdat dit op het moment van schrijven de enige NL leverancier van dit scherm is).

Montage en installatie :

Als man lees je uiteraard geen instructieboekjes en dat hoeft ook niet. De montage is een fluitje van een cent en kan gebeuren terwijl het scherm nog in het piepschuim ligt en je zo geen schade kunt veroorzaken en het scherm direct neer kunt zetten. Aansluiten is een eitje en het scherm is op vele manieren instelbaar en kantelbaar. Hier in huis is iedereen wel 1,80m of langer, dus kan ik me niet vinden in het commentaar van andere reviewers die zeggen dat het scherm te hoog op de poot staat in de laagste stand. Voor ons is het scherm goed instelbaar en staat het zelfs wat hoger dan de laagste stand.

Prestaties :

De helderheid is goed. Het scherm staat tegen een muur in een ietwat donkerder hoekje van de woonkamer, met een grote schuifpui er recht tegenover en dat was geen enkel probleem met de zon dit weekend, terwijl de brightness maar op 35 van de 100 staat.

De kleuren zijn heel mooi, al heb ik wel wat met de instellingen zitten spelen, want die waren af fabriek niet naar mijn zin. Ik hou van levendige, volle kleuren en het scherm stelt daarin niet teleur. De kleurweergave is zeker zo goed als die op het OLED scherm van mijn Samsung S9+.

De prestaties van de ingebouwde speakers kan ik niet op eerlijke wijze vergelijken. Ik zie het maar als een handige extra indien mijn speakerset er de brui aan geeft.

Gamen is een geweldige ervaring op dit scherm. Ik speel regelmatig een potje Civilization 5 of 6 met zoonlief, waar de monitor uiteraard zelfs geen problemen zou kunnen veroorzaken als het zijn best zou doen, maar ook Skyrim, the Witcher 3, Prey, Wolfenstein II en Mortal Kombat leveren geen visuele problemen op.

Ik ben echter geen professioneel gamer, dus als jij dat wel bent moet je even wat professionele recensies over dit scherm opzoeken voor je een eventuele teleurstelling te verwerken krijgt.

Vergelijkingsmateriaal :

Vergeleken met mijn laptops is dit scherm van een heel andere categorie, maar uiteraard zijn laptopschermen (zelfs in dure laptops) niet altijd van geweldige kwaliteit. Ik heb een HP ProBook, HP Omen en Asus RoG laptop in huis en de Acer heeft een veel hogere helderheid en breder kleurbereik. Ook de kijkhoeken zijn veel beter.

We hebben ook een Dell 2515, Samsung C24 en Samsung C27 in huis en ook deze schermen verbleken naast de Acer. Ik heb voor aanschaf een uurtje met een Dell 3418 mogen stoeien en nu heb ik deze uiteraard niet naast mijn scherm staan, maar zo op het blote oog is de Acer net zo goed (dat scherm is 2x zo duur, ruim). Met 3 kinderen in huis kon ik de aanschaf van dat veel duurdere scherm echter niet verantwoorden voor mezelf en ik heb de Acer 'blind' aangeschaft, afgaande op de recensies hier en op Bol.com.

Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn, deze is ruim afdoende en het scherm staat als een huis op het bureau.

Conclusie :

Voor het geld een absoluut topscherm (vergeleken met andere UW's, het blijft uiteraard een flinke uitgave, die niet iedereen zomaar kan maken).

Koop wel een flinke videokaart, want de resolutie is hoog en dat vraagt nogal wat van de GPU (ik heb een MSI RTX 2070).

Heb jij ook een Acer ED347CKR Zwart?

Heb je ook Freesync gebruikt met je RTX2070 en hoe was de performance daarmee?
Niet bewust nog. Ik heb de pc net nieuw gebouwd en zit nog in de ontdekkingsfase. Ik heb nu een flinke griep, maar ga er naar kijken voor je, tenzij je niet kunt wachten en liever een online recensie opzoekt die dit aspect behandeld.
Ik ben van plan deze binnen een paar maanden aan te schaffen dus is niet per direct nodig ;)

Veel beterschap nog!
Ik heb even wat recencies opgezocht via Newegg en Amazon en blijkbaar werkt Freesync goed tot 100Hz, maar niet goed meer als het scherm wordt overklokt. Als ik daar zo wat rond lees zijn de recencies overwegend goed tot zeer goed, met een enkele wanklank wanneer een defectief scherm is geleverd. Ik raad je aan op beide websites de verschillende gebruikerservaringen te lezen.
Ik ben ook wel erg benieuwd of g-sync goed werkt. En zo te zien heeft deze monitor dunne bezels, toch?
Aan de zij- en bovenkant zelfs heel erg dunne, maar die zijn bedrieglijk, want het scherm heeft aan de zij- en bovenkant een 0,5 cm dikke zwarte rand van het werkelijke beeld naar de bezel. Mij stoort het niet, maar een ander wellicht wel. Onder zit die speling er niet, maar daar is de bezel standaard al dikker, uiteraard.
Ik denk dat de review aan waarde zou winnen als je de resolutie zou vermelden (en bijvoorbeeld USB aansluitingen op zitten).
Maar dat soort zaken staan in de kenmerken. Kijken mensen daar niet eerst? De resolutie is volgens mij ook wel voor alle grote uw monitors hetzelfde. Toch is het een goede tip voor als ik eens een volgende recensie zou schrijven, dus dank je wel.