Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)

Specificaties 13,5" • 2256x1504 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD) Review

happy killer 18 februari 2019, laatste update op 23 februari 2019, 2.029 views Product geleend

Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)

De Surface Laptop 2. Kwalitatief een goede laptop vooral gericht op de zakelijke markt. Lekker vlot en in elke omgeving te gebruiken. De lange accuduur maakt hem zeer geschikt om te gebruiken tijdens het reizen. Helaas wel een laptop die aan de prijs is.

Pluspunten

• Accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Mobiliteit
  • Scherm Resolutie

Minpunten

• Windows 10 Home

Voorwoord

Natuurlijk doe ik net als bijna iedere tweaker wel is mee aan een poll en denk je ik win toch niet. Dit keer had ik geluk mocht ik meedoen aan de Microsoft Road Race. Na een superleuke en gezellige dag ging de winst helaas aan de neus voorbij. Maar hierdoor mocht ik met veel plezier een Surface Laptop 2 testen.

Mocht je de Microsoft Road Race gemist hebben, hier een samenvatting: plan: Tweakers strijden om een Surface Pro 6 in de Surface Road Race, win en ...

Algemene beoordeling

Na al bekend te zijn met de Surface familie doormiddel van een Surface Pro 5 was ik benieuwd na de Surface Laptop. Persoonlijk was ik heel benieuwd naar de zwarte kleur van de machines. De eerste indruk was ook direct dit staat veel mooier dan de standaard zilveren versies. De laptop oogt strak en Microsoft heeft goed gekeken naar zijn concullega's. Wel blijven het prijzige laptops.

Feature set

De getest Surface Laptop 2 is intern uitgerust met de volgende specificaties.

• Intel Core i7-8650U 4c\8t (8ste generatie)
• 16 GB ram
• 512GB NVMe SSD
• Intel UHD Graphics 620
• Wi-Fi IEEE 802.11 a/b/g/n/ac
• Bluetooth 4.1

Naast de interne specificaties zijn de volgende punten te vinden aan de buitenkant.

• 13,5 inch PixelSense scherm in de resolutie: 2256 x 1504 (204PPI)
• Touchscreen met 10-punts aanraak mogelijkheden
• 1 USB 3.0 poort
• Mini Display Port
• 3,5 mm hoofdtelefoonaansluiting
• 1 Surface Connect-poort
• 720p HD-webcam met Windows Hello
• Aluminium behuizing

Waar ik het later ga hebben over de scherm zelf vind ik het touchscreen wel onder features vallen. Zoals al aangegeven bevat de Surface Laptop 2 een Multi Touch touchscreen. Persoonlijk vind ik het een nice to have maar ik verwacht dat je het weinig tot niet gaat gebruiken. Omdat het scherm niet volledig plat kan liggen en niet kan draaien zie ik weinig extra toevoeging in het touchscreen. Als ik het gebruik zou vergelijken met mijn eigen Surface Pro 5 dan gebruik ik het alleen in tablet modus of op de bank als hij op schoot staat.

Aan de linkerkant van de laptop vinden we de USB, Mini Display Port en 3,5 mm aansluiting.

Helaas zit er maar één usb aansluiting op de laptop. Dit maakt het gebruik van meerdere usb apparaten tegelijk niet mogelijk. Dit is dus een nadeel als je bijvoorbeeld nog een muis gebruikt die geen bluetooth bevat en dus de receiver moet plaatsen in de usb poort. De aansluiting zit op het dikste punt van de laptop. Dit is dik genoeg voor een standaard usb kabel of receiver, heb je enkel wat dikke usb sticks of kabels dan zal hij al snel de laptop gaan optillen. Hierdoor gaat de laptop wat wiebelen. Persoonlijk had ik graag nog een extra usb aansluiting gezien op de laptop. Dit zou evt. Een usb-c aansluiting kunnen zijn om future proof te worden.

Naast de usb aansluiting vind je de Mini Display Port. Dit is de enigste video aansluiting op de laptop. Mocht je andere aansluitingen zoeken dan heb je een converter nodig hebben.

De laatste aansluiting aan de linkerkant van de laptop is de 3,5mm jackplug. Zodra je deze vult schakelt hij automatisch over naar je koptelefoon en visa versa. Tevens kan je ook je microfoon gebruiken via deze aansluiting. Verder valt er weinig over te zeggen aangezien de jackplug al jaren mee gaat.

Aan de rechterkant van de laptop vinden we enkel nog de Surface connect-poort. Deze poort wordt gebruikt om de laptop te laden en om de Surface Dock te koppelen. De connector is magnetisch waardoor hij makkelijk en snel aan de laptop bevestigd kan worden. Ook maakt het niet uit in welke richting deze geplaatst wordt. Door de magnetische connectie valt deze snel los als je bijvoorbeeld struikelt over de kabel of wegloopt met de laptop zonder de kabel eerst te verwijderen.

Aan de bovenkant van het scherm vinden we natuurlijk de 720p HD-camera met Windows Hello functie. Nadat je Windows Hello hebt ingesteld werkt dit bijzonder goed vind ik. Zodra je de laptop al openklapt en naar de camera kijkt is hij eigenlijk al geunlocked. Dit is een leuke feature, helaas zie je vaak dat bedrijven deze functie niet ondersteunen of uitschakelen.

[img=620]v53I4HR1[/img]

Prestaties

De prestaties van de laptop zijn goed te noemen. Alles werkt lekker snel en soepel en je hoeft niet extreem lang te wachten om programma's te starten. Normaliter zou je dus tijdens het browsen en tekstverwerken geen problemen moeten verwachten. Nu heeft helaas Intel wel een minder krachtige GPU ingebouwd dan in de Surface Laptop 1. Hierdoor zou je wat minder grafische capaciteit hebben.

Microsoft geeft ook aan dat de Surface Laptop 2 ongeveer 80% sneller moet zijn. Dit hebben we natuurlijk even getest. Hiervoor heb ik Geekbench 4.3.3 Tryout gebruikt en vergelijk ik hem met een Surface Laptop 1 die reeds getest was.

Statistieken Surface Laptop 2:

Single-Core Score: 4962 punten.
Multi-Core Score: 13619 punten.

Statistieken Surface Laptop (1):

Single-Core Score: 4582 punten.
Multi-Core Score: 9248 punten.

Nu geeft dit de volgende percentages winst voor de Surface Laptop 2

Single-Core: 8,2 procent.
Multi-Core: 47,2 procent.

Hierin valt dus goed te zien dat Microsoft van i7 met 2c/4t naar een 4c/8t processor is gegaan. Enkel zie ik de beweerde 80% niet terug in de waardes. Het blijven natuurlijk wel moment opnames.

Beeldkwaliteit

Over beeldkwaliteit heeft iedereen zijn eigen meening. Persoonlijk vind ik het een prettig scherm om op te werken. Standaard staat Windows ingesteld op een vergroting van 150%. Dit vind ik net te veel waardoor ik heb hem teruggezet naar 125%.

Het scherm heeft rondom een rand van ongeveer 1,2cm. Dit is niet storend maar het kan altijd kleiner als je het vergelijkt met de Dell XPS series. Het scherm is verder glimmend afgewerkt. Hierdoor spiegelt hij wel snel in donkere gedeeltes. Met een ratio van 3:2 werkt de laptop wel fijn in documenten en voor het browsen. Zo kan je bijvoorbeeld 2 documenten naast elkaar plaatsen zonder te zoomen. Helaas tijdens films kijken in full HD merk je al gauw dat er aardig dikke zwarte balken verschijnen.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Over de bouwkwaliteit valt eigenlijk niks op te merken. De laptop voelt stevig aan als hij open geklapt is en wanneer hij gesloten is. Hij veert niet extreem door op plekken. Het enigste wat ik zou kunnen adviseren aan Microsoft om ook een rubberdopje te plaatsen in het midden aan de touchpad zijde. Dit is maar mijn mening de zwakste plek.

Ik heb de laptop getest in de nieuwe matzwarte kleur. Dit is een erg strakke kleur voor de machine. Helaas is het niet vlekkeloos te houden. Ook zul je waarschijnlijk krassen sneller zien op de laptop dan wanneer hij in de zilveren kleur is uitgevoerd.

Ergonomie

De ergonomie van de laptop is redelijk tot goed te benoemen. Hij typt fijn en de toetsen geven een fatsoenlijke feedback bij het typen. Wat ik normaliter vaak bij verscheidende laptops heb is dat mijn handen het touchpad raken tijdens het typen, dit heb eigenlijk nog niet mee gemaakt met de Surface Laptop 2.

Warmte en geluidsproductie

Geluidsproductie van fans en de Surface Laptop 2 gaan goed samen. Bij normaal werk blijft hij passief koelen en heb je totaal geen geluid. Onder zware omstandigheden zal de fan gaan draaien. Mocht het muisstil zijn in je omgeving zodra de fans gaan draaien dan zul je ze gaan horen. Zodra er al iets van een achtergrondgeluidje is ga je dit waarschijnlijk eerder horen dan de fans. Mocht je ze wel horen dan vind ik ze persoonlijk niet storend.

Daarna heb je natuurlijk nog warmte. Bij normale omstandigheden zoals browsen, streamen en tekstverwerking blijft de laptop lekker koel. Onder zware omstandigheden zal hij natuurlijk wat warmer worden. De plekken die warmer aanvoelen liggen vooral onder het toetsenbord. Het gedeelte waar je polsen liggen blijft redelijk koel.

Mobiliteit en accuduur

Met een gewicht van ongeveer 1,25kg is de laptop lekker licht en makkelijk mee te nemen. Tevens is het gewicht goed uitgebalanceerd in de laptop. Hierdoor valt hij niet snel achterover bij het werken op schoot. Wel vind ik dat de kabel die Microsoft bij de laptop geeft aardig kort is. Het netsnoer is ongeveer 40 cm tot de adapter zelf. Hierna komt een snoertje van ongeveer 170cm naar de laptop zelf. Omdat het netsnoer zo kort is vind ik de dat de ingebouwde usb lader haast niet tot zijn recht komt als je bijvoorbeeld graag je telefoon wilt opladen naast je laptop en je stopcontact een eindje verder op zit.

De accuduur van de machine is prima. Persoonlijk heb ik hem niet getest met allerlei games of dergelijke. Hiervoor is deze machine niet gemaakt. Daardoor heb ik de volgende accu test gesimuleerd.

Powermodes (on battery): Recommended.
Brightness: Suggested.
Wifi: Enabled

De test is natuurlijk begonnen 100%.
Hierna heb ik Netflix opgestart, deze heeft 8,5 uur een serie afgespeeld op bovenstaande settings met een setje in-ear oordopjes op vermogen 20%
Na deze 8,5 uur had de laptop nog 41% aan capaciteit.

Hierna had de laptop nog capaciteit genoeg om nog 3,5 uur rustig te kunnen browsen en tekst te verwerken.

Prijs en garantie

Met een adviesprijs van €2349,00 is de Surface laptop 2 aardig stevig geprijsd. Hiervoor krijg je wel een uitstekende afgewerkte laptop. In mijn ogen is dit product dat ook echt gericht is op de zakelijke markt en vind ik het persoonlijk wel jammer dat er standaard een versie van Windows 10 Home is geïnstalleerd. Nu is de laptop voor bedrijven wel direct te verkrijgen met Windows 10 Pro. Wil je zelf als IT ‘er graag de laptop upgraden kost dit je direct een €145,- extra via de Microsoft Store.

Standaard zit er op Surface laptop 2 een garantieperiode van 12 maanden. Voor de prijs vind ik dit best kort. Zeker als je dit vergelijkt met een Dell of HP die standaard 24 maanden garantie geven op hun producten. Wel is er voor de zakelijke gebruiker een zogenoemde “Uitgebreid hardwareserviceplan” te verkrijgen dat het garantietermijn verhoogd.

Mijn conclusie over de Surface Laptop 2 is dat dit vooral een zakelijke laptop is. Voor thuis gebruikers zou ik eerder de Surface Pro aanraden. Verder is het erg fijne laptop om mee te werken. Hij is lekker licht en heeft een lange accuduur.

Heb jij ook een Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)?

Toppie! :)

Wel wat grammatica/type vautjes hier en daar. In de eerste paragraaf bijvoorbeeld mist een 'ik' in de eerste zin, en comma en punt gebruik. Foto's kunnen beter belicht worden de volgende keer, of een camera die beter geschikt is voor het donker ;)

Kwa beeldkwaliteit de volgende keer gewoon de i1 Displaypro lenen volgende keer O-).

[Reactie gewijzigd door Mobzy op 22 februari 2019 12:51]

Prima review. Ik heb nu de Surface laptop 1 en ik weet nu, dat ik niet perse hoef over te stappen naar de Surface laptop 2.

@Mobzy Ik denk dat je het beter bij Toppie! had kunnen houden. Je maakt zelf ook typefouten: kwa=qua