Silverstone Milo ML02B-MXR Review

Volture 25 april 2010, laatste update op 25 april 2010, 2.140 views

Silverstone Milo ML02B-MXR

Pluspunten

• Compleet
  • Mooi design
  • Compact

Minpunten

• Installatie van de hardware kost enige moeite
  • Beperkte hoogte van 55 mm lever een uitdaging op voor het vinden van een geschikte CPU koeler
  • Duurdere componenten vanwege de beperkte ruimte (o.a. slimline optische speler)

Kwaliteit voeding Score: 4
In januari heb ik de knoop doorgehakt. Er moest een vervanger komen voor de Popcornhour A-100 en de Dreambox DM7000s satellietreceiver. Mijn gedachte ging daarbij uit naar een HTPC waarmee ik zowel streamingmedia als TV mee kon kijken. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en heb ik het een en ander naar tevredenheid werkend. Het begon allemaal met de keuze van een behuizing. Net als velen met mij zijn er bepaalde factoren waarmee je rekening dient te houden. De belangrijkste is mijn vriendin die niet gecharmeerd is van een lelijke PC behuizing pontificaal in de woonkamer. Ik starte mijn zoektocht zoals altijd hier in de pricewatch. Al snel viel mijn oog op de Silverstone SST-ML02B-MXR. Een strak vormgegeven kast, klein (plat) en een uitgebreid accessoires pakket erbij. Maar toen ik de prijs zag was mijn liefde al snel bekoeld. Totdat ik bij het lezen van de productpagina zag dat het product ook door een medetweaker tweedehands aangeboden werd. Na een korte onderhandeling heb ik deze behuizing uiteindelijk weten te bemachtigen.

De inhoud van de doos...
De behuizing werd in goede orde ontvangen. Wat wordt er allemaal meegeleverd?De vorige eigenaar had alles netjes bewaard, tot op de zakjes en het doosje van de afstandsbediening toe. Wat wordt er bij de behuizing meegeleverd? Het volgende:
  • de behuizing, inclusief VBF display
  • een 120 watt voeding
  • een mediacenter afstandbediening
  • een 3,5" cardreader bracket
  • een doosje met schroefjes (incl. MoDT schoefjes), installatiehandleiding, driver cd en PCI en PCI-e risercards
Zover ik weet wijkt de inhoud van de door mij ontvangen behuizing niet af van een nieuw exemplaar. In ieder geval een zeer compleet product.

De buitenkant van de behuizing
Het product oogt aan de buitenkant zeer elegant. Het is een zwart gespoten behuizing met aan de voor en de achterkant twee geborstelde aluminium strips die rondom de behuizing zitten. Deze strips vormen tevens de iets verhoogde voet waarop de behuizing staat. Aan de voorkant hoogglans/ plexieglas frontje, waarachter het display van Soundgraph (iMON) aan de rechterkant weggewerkt zit. De linkerkant van het frontje is een klep dat met een eenvoudige druk aan de onderkant "geremd" open gaat. Achter dit klepje bevind zich de kaartlezer (incl. firewire en usb poorten), de optische drive, de reset knop en de front audio poorten. De bovenkant van de behuizing is voor het grootste gedeelte geperforeerd. Daardoor kan er heel gemakkelijk warme lucht uit de behuizing opstijgen. De externe maten van het apparaat zijn 40 mm (B) x 82 mm (H) x 38 mm (D).

De binnenkant van de behuizing
Aan de binnenkant is er ruimte voor een mATX moederbord of een kleiner formaat. De behuizing beschikt over 4 ventilatorgaten met een maat van 50x50 mm. Standaard wordt er 1 fan meegeleverd. Deze meegeleverde silverstone ventilator zou volgens specificaties +/- 20 db aan geluid produceren bij 2200 toeren. Dat lijkt weinig, maar bij het testen van de fan was deze voor mij overduidelijk hoorbaar en is dan ook niet meer in de behuizing terecht gekomen.
In de behuizing zit aan de voorkant (achter het display) de meegeleverde 120w fanless voeding. Het betreft een DC voeding die d.m.v. een standaard laptop transformator aan de buitenkant zijn werk doet. De meegeleverde kabels voorzien in 20+4 pins ATX kabel, 1x 4 pins P4, 2x molex, 1x floppy-power en 2x sata-power. Dit is meer dan voldoende, aangezien er maar plek is voor 1 HDD en 1 slimline optische drive. Op de plek waar de HDD gemonteerd wordt bevinden zich over de lengte van de HDD twee foamstrips die trillingen van de HDD moeten dempen. Tevens is aan de binnenkant de draagbalk te vinden waaraan de PCI of PCIe riserkaart aan vastgemonteeerd kan worden. Deze balk geeft tevens extra stevigheid aan de behuizing. De behuizing biedt aan de binnenkant ruimte aan componenten die niet hoger zijn dan 55 mm.
De slimline optische drive en de kaartlezer ziten in een bracket aan de binnenkant dat voor installatie losgeschroeft kan worden.

De installatie
Met drie schoefjes aan de achterkant losgedraaid, kan de bovenkant gemakkelijk verwijderd worden. Voordat je componenten gaat plaatsen is het erg belangrijk de juiste volgorde te bepalen. Ik heb ervoor gekozen om een mATX moederbord (Asus M4A785-G HTPC) te gebruiken. Hiervoor moest eerst het bracket voor de optische drive en de kaartlezer verwijderd worden. De 20+4p ATX kabel is lang genoeg om ook te gebruiken voor ITX bordjes, maar niet te lang om vervelend in de weg te zitten.
Het plaatsen van de CPU cooler was een ware uitdaging. De behuizing is maar 55 mm hoog wat de keuze in CPU coolers zeer beperkt. Ik heb bij de bestelling van mijn hardware een Jetway low-profile CPU cooler besteld. Bij de bestelde processer werd ook een stockcooler geleverd. Als eerste maar meteen de Jetway installeren. Hiervoor moest het AM2 bracket van het moederbord verwijderd worden. Dat leverde een minder stabiele situatie op voor het in positeie houden van de CPU cooler. Ik was daar niet zo'n voorstander van dus ging toch maar eens kijken of de stock CPU cooler paste. Dit bleek echter niet te passen. Deze was 5 mm te groot. Bij het verwijderen van deze cooler merkte ik op dat de nodigde 5mm met wat "tweaking" te winnen was tussen de fan en het koelblok. Met een verhit stanley-mes en wat brute kracht lukte het de poortjes van ventilator af te halen. En daarmee paste de stockcooler van AMD gewoon in de behuizing, al had ik wel een viertal nieuwe (kleinere) schoefjes nodig om de ventilator weer vast te kunnen zetten.
HDD plaatsen gaat iets lastiger aangezien deze via de onderkant vastgeschoefd moet worden. De behuizing biedt ruimte voor één 3,5" of één 2,5" HDD. Omdat ik een zo stil mogelijk systeem wilde hebben, heb ik gekozen voor een Western Digital Scorpio Black 2,5" HDD. Ik heb voor de Black gekozen om niet tegen een snelheidsbelemmering aan te lopen tijdens afspelen van HD content of het kopieren over het netwerk. Daarnaast zijn deze schijven zuiniger dan een 3,5" exemplaar.
Voor het afspelen van optische media heb ik gekozen voor een Sony Optiarc DVD+/-RW drive. Het was wel even zoeken naar de geschikte converter. De slimline optische drives zijn voorzien van een slimline aansluiting voor stroom en data. In mijn geval een compacte SATA aansluiting voor stroom en data. Bij MNM computers kon ik gelukkig de benodigde convertor direct mee bestellen bij de drive. Het plaatsen van de drive ging eenvouding met de (bij de behuizing) bijgeleverde MoDT schoefjes. Na het plaatsen van de drive en de kaartlezer kon het bracket terug in de behuizing. Dit ging moeilijker dan gedacht, mede doordat ik graag het moederbord vrij wilde houden van overliggende kabels. Uiteindelijk zat alles op z'n plaats. Het bevestigen van het bracket moet ook vanaf de onderkant met 4 schoefjes gebeuren, wat niet echt handig was. "Voordeel" is wel dat er niks aan de onderkant uitsteekt, maar hoe vaak zie je de onderkant van de behuizing? Na het aansluiten van de USB, Firewire en audio kabels kon de TV tunerkaart geplaatst worden. De PCIe 1x TBS6980 kaart paste moeiteloos in de riserkaart. Al met al een uurtje of 2 aan de slag geweest met de installatie van de hardware.

De prestaties
Ik beschik helaas niet over meetapparatuur voor spanning- en geluidswaardes. Toch zal ik aan de hand van gebruikervaringen iets proberen te vertellen hierover.
Zoals ik hierboven al vermelde heb ik de meegeleverde chassis ventilator niet aangesloten. Het geluid van deze ventilator was storend hoorbaar. De gebruikte CPU produceert dusdanig weinig warmte (max TDP 45 watt) dat het niets zou verbazen als deze gewoon fanless gekoeld kan worden. Wat wel warm wordt, is de 785G chipset op het moederbord. Met name voor HD films kijken zorgt voor veel warmte productie. Ik zit nog te overwegen of ik daar wat aan ga doen. Met wat tweaking zou ik aan de draagbalk een ventilator kunnen bevestigen die dan recht boven de chipset hangt. Gelukkig kan de warmte direct de behuizing verlaten aan de bovenkant en heb ik tot op heden geen performance problemen gehad die te herleiden waren naar een te warme chipset.

Voor wie een goedkope alles in een oplossing wil hebben, is deze behuizing niet geschikt. De behuizing zelf kost in de pricewatch rond de ¤ 200,-. Wie blu-ray wil gaan kijken moet zich echt niet focussen op deze behuizing. Een slimline Blu-ray speler kost al gauw ¤ 100,- meer dan een standaard formaat speler. Voor mij was een DVD brander al voldoende, al koste deze ook meer dan het dubbele van een normale formaat. Maar voor 50 euro was de schade te overzien. Voor het afspelen van HD content kan ik voorlopig uit de voeten met het Internet of data op het netwerk.
Wie iets meer uit wil geven voor een design HTPC behuizing kan ik eenieder deze behuizing echt aanraden. Met name de vrouwelijke wederhelft is zeer te spreken over het design en het formaat van de behuizing. Bedankt voor het lezen en succes met de productkeuze voor een HTPC. Heb je additionele vragen of ben ik iets vergeten in de review, laat het me dan weten in de comments.

Heb jij ook een Silverstone Milo ML02B-MXR?

Leuke review.
Ik ben ook een HTPC aan het bouwen(al 5 maanden) die hetzelfde moet kunnen. Wat gebruik je voor het sateliet gedeelte?
Ik heb voor het satellietgedeelte een TBS6980 in het systeem zitten. Mocht je een soortgelijke kaart willen gaan gebruiken, zorg dan wel dat je genoeg vrije molex aansluitingen (3 stuks) hebt. Achter deze kaart heb ik een Visiosat schotel met 4 multi-LNB voor ontvangst van Astra 1,2, 3 en Hotbird. FTA heb ik werkend, maar ik zit nog te klooien met softcams. Als dat niet lukt kan ik nog altijd naar een Smargo cardreader.

Als je nog vragen hebt, stel je ze maar.
Heb je ook het probleem dat als je de pc uitzet of in standby/sleep of hibernate, dat je dan een hoge piep/zingende piep hoort? Afkomstig uit de kast (interne deel van de voeding) of van het externe deel van de voeding?

Ik werd er knettergek van dus moet echt mijn stekkerdoos uitzetten. Heb uiteindelijk een nieuwe interne kabel gehad van SIlverstone met een hogere weerstand, hierdoor is de piep niet meer in de kast maar in de externe voeding...

Erg jammer want ff op de bank en dan dat ding aan is dus niet mogelijk, moet dan eerst via de stekkerdoos alles aanzetten.