ASRock ION 330Pro Zwart Review

DePoe 20 april 2010, laatste update op 22 april 2010, 3.876 views

ASRock ION 330Pro Zwart

Pluspunten

• Start lekker snel op
  • Zeer compacte behuizing
  • Voldoende USB aansluitingen
  • Extra harddisk te monteren

Minpunten

• Geeft hoge toon af die hinderlijk kan zijn, dus isolatie is wenselijk.
  • Glimmende pianolak
  • Geen USB aan de voorkant

Features Score: 4
Even een korte mening / ervaring. Ik heb de ASRock ION 330 Pro in gebruik als HTPC en draai er Windows XP op. Als je dit bakkie met een SSD uitrust wordt het volgens mij helemaal mooi. Er komt redelijk wat geluid vanaf, volgens Tweaker Calcifer (bedankt!) is dit de processorfan die de bewuste hoge toon produceert. Het hangt er wel van af hoe/waar je de behuizing plaatst. Ik kan 'm in mijn opstelling niet goed isoleren, dus dat zal ook meespelen.

Sterke punten:
- Start lekker snel op :-)
- Zeer compacte behuizing
- Voldoende USB aansluitingen
- Extra harddisk te monteren

Zwakke punten:
- Maakt meer geluid dan je zou denken. Geen enorme herrie, maar wel een hoge toon die bij stille fragmenten kan irriteren. Dit is waarschijnlijk de processorfan, maar ik heb 'm nog niet open gehad.
- Glimmende pianolak, je bent er voor of je bent er tegen. Ik neig meer naar tegen, maar erg veel boeit het niet.
- Geen USB aan de voorkant (als je dat belangrijk vindt)

Heb jij ook een ASRock ION 330Pro Zwart?

Klopt, ik heb 'm ook al eventjes. Er was nog geen enkele review, dus vandaar dat ik in ieder geval de belangrijkste dingen die mij zijn opgevallen beschikbaar wilde maken voor andere tweakers. Vooral het geluidsaspect leek mij handig om te weten voordat iemand 'm koopt.
Allereerst: Goed dat je een review plaatst. Daarvoor dank.

Ik heb dit kistje zelf al een tijdje staan. De hoge toon wordt niet veroorzaakt door de case fan maar door de CPU fan. Dit is een 20mm fan.
Ik heb daar zelf een mail over gestuurd en ze hebben mij een andere fan toegezonden. Voor een beetje tweaker is het installeren van een heatsink+fan natuurlijk geen probleem.
Over je advies de fan uit te zetten kan ik kort zijn. Doe het niet. Heb je wel naar de temps gekeken in de bios? Zet de fan in elk geval op Low of Medium. Dan scheelt het enorm in geluid en blijft de cpu temp aanvaardbaar.

De zwarte pianolak vind ik persoonlijk wel mooi. Maar er komen wel snel krassen op als je er mee over de grond schuift. Dat dus niet doen, gebruik het bijgeleverde matje.

Dan nog even over de films (op Windows 7). Dit kastje kan 1080p prima aan, maar hardware acceleration (DIVXA) moet aan staan. Kies dus wel de juiste software en settings.

Verder heeft het kastje ook een eSATA aansluiting. Als je USB niet snel genoeg vind.

@D-Tech
Fotos? http://www.asrock.com/nettop/overview.asp?Model=ION%20330Pro
Nadat ik contact heb opgenomen met ASRock hebben ze ook mij een nieuwe CPU fan opgestuurd. Erg netjes en snel geregeld moet ik zeggen. Ik kreeg de keus om zelf de nieuwe fan te monteren of om mijn htpc op te sturen en dit via een servicecenter te laten doen. Uiteraard zelf even gedaan. De nieuwe fan geeft geluid in een gebruikelijke en prettigere fequentie. Niet meer die hoge toon, maar gewoon "ventilatorgeluid" zoals je gewend bent. Dit stoort aanmerkelijk minder dan de originele fan die je van veel grotere afstand kon horen.
Ik heb de Asrock nu een paar weken. Ben er erg tevreden over. Het geluid van CPU fan kan inderdaad irritant zijn. Wie weet wat de aanvaardbare temperaturen zijn voor dit kastje.

Alle aansluitingen aan de achterkant staat wel heel netjes. Ik heb een USB verlenkable gekocht bij de Action voor een paar euro en dat werkt perfect. Kan m'n usb stick dus makkelijk aansluiten waar ik maar wil binnen 3 meter.
Wel erg kort he, foto's? :)