Apple iPad Wi-Fi 64GB Zwart Review

Nico de Vries 20 april 2010, laatste update op 5 mei 2010, 11.401 views

Apple iPad Wi-Fi 64GB Zwart

Pluspunten

• zeer snel
  • batterij gaat erg lang mee
  • zeer geschikt als eReader ook voor comics (kleur)
  • prima om over het web te surfen
  • prima om video te bekijken

Minpunten

• opladen via de PC met USB meestal niet mogelijk
  • erg gesloten (o.a. erg lastig om er bestanden op te zetten)
  • minder geschikt voor applicaties die intensief toetsenbordgebruik vereisten (e-mail)
  • geen Flash ondersteuning binnen de Web browser

Ik heb recent via http://gsmnation.com een iPad 64 GB aangeschaft ($951 USD inclusief verzendkosten exclusief eventuele import heffing). Ik ben geen primaire Apple gebruiker, mijn laatste Apple was een Apple Newton. Ik gebruik met name Windows, Linux en Android (Nexus One) dus mijn review is ook geschreven vanuit die ervaring.

Wat is het
Er is uitgebreide documentatie beschikbaar op Internet maar simpel gezegd is de iPad een groot uitgevallen iPod Touch. Als je wat dieper graaft gaat het echter veel verder. Apple heeft zaken veranderd en verbeterd aan de software om deze volledig te optimaliseren voor een groter touch scherm.

Verpakking & inhoud
E.e.a. zit in een nette doos. Naast de iPad is er een mini handleiding, een voeding en een kabel om de iPad met USB te verbinden met een computer of de oplader. Je kunt de iPad niet opladen met de meeste PCs of een oude Mac, je hebt er een nieuwe Mac of de losse bijgeleverde voeding voor nodig. Aangezien ik mijn iPad in de USA besteld heb zat er een "verkeerde" stekker bij maar dit is eenvoudig op te lossen door er een andere stekker op aan te sluiten. De voeding werkt verder prima op 230 Volt.

Technische specificaties
Omvang: 24,3 cm x 19,0 cm x 1,3 cm
Gewicht: 680 gram
Beeld: 9.7 inch, LED LCD, 1024x768 (glossy)
Opslag: 64GB (effectief zie je 59 GB)
CPU: 1GHz Apple A4
Versie Operating System: 3.2
Zie ook: http://www.apple.com/ipad/specs/

Algemene indruk
Alles is zeer snel, gelikt en soepel. Het OS en alle applicaties starten vrijwel instantaan. Ook in vergelijking met Android (Nexus One) is alles merkbaar sneller. Ook koud rebooten kost maar een paar seconden. Het beeld is prima hoewel het OLED scherm van een Nexus One wel iets meer contrast heeft. Het glimmen van het scherm kan vervelend zijn als er veel omgevingslicht is. De levensduur van de batterij is indrukwekkend. Ook na 16 uur achter elkaar gebruiken was de batterij nog steeds niet leeg. Er zijn geen ventilatoren o.i.d. dus de iPad is volledig geruisloos. Hij wordt ook niet warm. Het geluid van de ingebouwde speaker is vrij netjes voor een apparaat van deze omvang. Wat erg handig is voor het zijwaarts in bed lezen e.d. is dat er een knopje op de iPad zit om het automatisch roteren aan en uit te zetten.

Applicaties: startscherm
Het startscherm is adequaat maar, als je Android gewend bent, wel wat beperkt. Je kunt applicaties en web links plaatsen en dat is het wel zo'n beetje. Geen gadgets e.d. Het indelen is ook beperkt, je bent niet volledig vrij in wat je nu waar zet, eigenlijk kun je alleen maar sorteren. Maar goed, het doet wat het moet doen, zorgen dat je applicaties kunt starten.

Nieuwe applicaties installeren
De App Store werkt helaas nog niet in Nederland. Hier is echter eenvoudig omheen te werken door applicaties aan te schaffen met iTunes en deze dan vervolgens naar de iPad te synchroniseren. Op deze manier zijn de meeste iPad applicaties wel aan het werk te krijgen. Niet allemaal helaas, de applicaties van Apple zelf, zoals iBook, krijg je op deze manier niet.

Applicaties: de web browser
De browser is erg snel, sneller dan bijvoorbeeld die op de Nexus One, en werkt perfect. Ik ben geen fan van flash, heb het op de PC altijd uit staan, dus ik mis het niet echt maar ik kan me voorstellen dat Flash fans het jammer vinden dat deze browser geen Flash ondersteunt.

Applicaties: e-mail
Simpel opgezet, links een lijst met E-mails en rechts een e-mail. On screen toetsenbord werkt goed, met name omdat het scherm lekker groot is. Wat mij betreft geschikt voor af en toe iets met e-mail doen en sowieso prettiger dan een mobiele telefoon maar voor het echte e-mail werk wil je toch een echt toetsenbord hebben en een uitgebreide e-mail applicatie als Outlook met alle toeters en bellen.

Applicaties: eBooks en comics
iBook heb ik nog niet aan het werk gekregen. De Kindle applicatie van Amazon voor de iPad wel. Werkt op zich prima. Voor comics heb ik twee applicaties gekocht die CBR/CBZ ondersteunen waarvan ik Comic Zeal4 het beste vindt werken Het uploaden van de comics via iTunes is extreem traag maar als het eenmaal in de iPad zit werkt het verder prima. De iPad is echt perfect geschikt als full color eReader. Een volledig bladzijde past prima leesbaar volledig op het scherm. Er is ook een applicatie voor comics van Marvel beschikbaar. Deze is gratis en werkt prima maar er zijn nog weinig comics voor.

Applicaties: Video
Ik heb de standaard video applicatie nog niet geprobeerd, mede omdat iTunes erg lastig is om eigen video's te uploaden en veel formaten als MKV en FLV niet ondersteund worden. Ik heb hiervoor de AirVideo applicatie aangeschaft en deze werkt echt perfect. Er zit een server bij die video's vanaf de PC of Mac naar de iPad kan streamen. Beeld en geluid zijn hierbij prima. Het werkt zelfs over Internet maar dan ben je wel afhankelijk van de beschikbare bandbreedte. Voor thuisgebruik kun je dus bij je volledige video collectie, alle video formaten, vanaf je iPad.

Applicaties: Overig
Qua games zijn Asphalt 5 (3D race game) en Air Hockey w.m.b. aanraders. Goed speelbaar, leuk, en prima om te zien waar de iPad toe in staat is. Verder zijn er al 2500 applicaties specifiek voor de iPad beschikbaar en zit alles wat je kunt bedenken er wel tussen. Voor RDP heb ik iTap RDP aangeschaft en dit werkt uitstekend met slimme manieren om alles met multi-touch te kunnen bedienen.

Ik ben erg tevreden. Snel apparaat. Batterij gaat zeer lang mee. Zowel software als hardware tot in de puntjes uitgewerkt en prima gechikt als eReader voor comics, voor het kijken naar films en voor surfen over het web. Minder geschikt voor toepassingen waar je veel voor moet typen als tekstverwerken en e-mail. Ik verwacht dat er steeds meer van dit soort apparaten gaan komen en ik hoop dat veel papier (kranten tijdschriften) nu eindelijk eens het loodje gaat leggen.

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi 64GB Zwart?

Even een kleine aanvulling, een select groepje mobo's kan de Ipad wel opladen.
Door middel van bepaalde drivers heeft Gigabyte een paar moederborden de functionaliteit gegeven om een verhoogd voltage te geven via USB als een apparaat dat vraagt.

Klik
Een verhoogd voltage lijkt me niet zo'n goed plan ;) Amperage bedoel je :)
Hoewel ik het woord ook graag gebruik en voor invoering ben in de Nederlandse taal, bedoel je de stroom. Amperage is helaas geen woord.
@bert.banaan de oplader die er bij zit werkt ook in Nederland, je hoeft er alleen maar een andere stekker aan te doen.
Zo'n "duckhead" stekker kost een paar euro. Overigens kan je als je echt in nood zit ook zo'n 8-snoer gebruiken (ook wel varkenssnuitje genoemd, het ziet er als een 8 uit iig)
Ben net overigens niet helemaal eens met je opmerking over veel toetsenbordgebruik:
Het onscreen toetsenbordje bevalt me akelig goed voor een keyboard met beperkte feedback, wel heb ik de keyboard-sounds aangelaten zodat ik hoor dat de aanslag is gelukt.

Oh en je kan in theorie wl een iTunes/Appstore account regelen voor je iPad: koop of regel een US giftcard voor iTunes/Appstore en maak een US account aan op een US adres met een US nummer. (Adres van een macstore of een Burger King, of wat je grappig lijkt ;))
Ik heb het zo gedaan en inmiddels de nodige apps draaien; als de Appstore voor de iPad in NL opengaat, dan kan je beide blijven syncen, zoals ik ook met m'n iPhone doe :)

[Reactie gewijzigd door Floor-is op 21 april 2010 08:28]

Je hebt niet eens een gift card nodig. Je sign out gaat naar de store, kiest een gratis product en zegt dan nieuwe account aanmaken met een amerikaans adres. Kan gewoon naast je Nederlandse account. Dan heb je via itunes toegang tot alle gratis iPad content in de store. Kun je ook iBooks mee installeren.
Ik snap niet waarom het een slecht punt is dat je hem niet kan opladen via de PC.
Een netbook kun je toch ook niet opladen via je PC?
Een netbook kan je ook niet dmv USB aansluiten op je PC om bestanden uit te wisselen.. Dit is meestal wel het geval bij apparaten die afhankelijk zijn van je thuiscomputer (zoals ook dit het geval is bij reviewer aangezien hij via iTunes zijn applicaties moet installeren).
Voorop gesteld: Het zijt iedereen gegund om zo een apparaat te bezitten.

Ik begrijp echter n ding niet:
Waarom koop je een apparaat, dat geen telefoon/handheld is, maar ook geen echte notebook is voor een prijs waarmee je ook een redelijke laptop of in ieder geval een netbook kan kopen?

Op een laptop/netbook heb je geen beperkingen van de toepassingen die je erop kan doen. Een telefoon heeft een kleiner scherm (is dus mobieler dan dit), maar daar kan je mee bellen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen applebasher of wat dan ook. Zelf heb ik een iphone 3g, waar ik zeer blij mee ben. Vorig jaar kreeg ik het apparaat bij het regelen van mijn abbo, die ik toch moet hebben. Ik moet er echter niet aan denken dat ik voor het apparaat de werkelijke prijs zou moeten betalen.
Voor dat geld had ik toch liever een echte notebook gekocht met een simpel telefoontje.

Sinds ik over de ipad heb gelezen, probeer ik uit te vinden wat de logica is om zo een apparaat met beperkingen aan te schaffen.
Ik heb tig (letterlijk) laptops en netbooks in huis en toch zag ik direct het nut van de ipad voor mij.

het heeft namelijk niet de beperkingen van laptop/netbooks.
Het is licht (mijn lichtste laptop is nog steeds 1kg),
het heeft een mooi scherm in een goede resolutie (mijn laptops met een groot scherm zijn te zwaar, mijn netbooks hebben een te lage resolutie en grootte).
Het heeft de garantie dat het razendsnel is (de iphone is al snel. Gooi de OS op een overpowered machine...)

De ipad zal je nooit uitzetten, net als een iphone. Maar dan wel met een enorme standby tijd (1 maand volgens steve jobs)
Oftewel, instant on. Oftewel, je wilt wat checken, pak je ipad en 1 seconde later heb je het gevonden.
Mijn snelste laptop met SSD (zelf moeten upgraden) heeft toch echt 20s nodig om uit hybernate te komen. Dat is 20x trager. Sleep is geen optie, trekt de accu niet.

Dat opent gewoon een enorme hoeveelheid mogelijkheden voor me. Want leesvoer welke niet lekker te lezen zijn op laptops/netbooks/eink-readers, zijn wel uitstekend te lezen op een ipad.
Mooie review! Leuk dat je er al een hebt, je zal wel veel jaloerse vrienden hebben ;)
misschien kan je iets meer vertellen over de bouwkwaliteit en dergelijke, en iets minder over de apps.

Veel plezier, en van mij krijg je 4 sterretjes.

[Reactie gewijzigd door marijni12 op 20 april 2010 16:22]

Een paar plaatjes tussendoor is misschien ook wel leuk. Maar verder mooie review :)
Een paar plaatjes zou het idd mooier maken.
Nette review ook leuk dat je veel verteld over de applicaties
4sterren van mij 5 als je foto's had geplaatst
Ik vind `m ook goed en compleet.
Misschien nog wel even zinvol om bij je prijs de BTW heffing erbij op te tellen.
Ook van mij 4 sterretjes
Mooie compacte review, waarin je de belangrijkste punten goed belicht. Vier sterren van mij :)

Ik raad aan om in je review naast een inleiding ook een voorlopige conclusie op te nemen. Hierbij kun je uiteraard toelichten of je het apparaat aan zou raden aan anderen, met behulp van de eigenschappen die jou wel en niet zijn bevallen.

En zoals anderen ook al hebben gezegd, zouden een paar foto's je review nog verder op kunnen fleuren ;)

[Reactie gewijzigd door AdnanKananda op 20 april 2010 17:44]

@Tooooony ik heb geen heffing betaald (had geluk met de post denk ik) dus ik weet niet wat dat bedrag zou zijn. Heb nu wel toegevoegd "exclusief eventuele heffingen" om dat te verduidelijken.

@tuk217 ander vergelijkingsmeteriaal heb ik niet. En een touch telefoon komt denk ik relatief het dichtst in de buurt. Maar in feite kun je de iPad nergens echt mee vergelijken.

@AdnanKananda inmiddels een conlcusie toegevoegd.

@all inmiddels ook enige plaatjes toegevoegd.
Die heffing komt nog wel binnen ;)