Rome - Total War, PC Review

macdam11 20 april 2010, 1.063 views

Rome - Total War, PC

Pluspunten

• De game is zeer stabiel, ik heb vaak genoeg mijn laptop naar standby of in de slaapstand gezet en dan weer op gestart waarbij het programma niet crashed of raar gaat doen. Ook als je tijdens de game naar je bureaublad gaat en vervolgens weer terug naar de game, dan laadt hij gewoon zonder te crashed (dit gebeurt wel bij bijvoorbeeld age of empires games of schietspellen zoals call of duty)
  • Ook kan je met dit spel inmense battles simuleren (tenminste als je een redelijke computer hebt, anders gaat deze een beetje stotteren (na het gevecht meestal niet meer)) met meer dan 5000! soldaten.
  • Tenslotte krijg je vooraf aan het gevecht van die legendarische woorden te horen zoals in films (Arthur, Gladiator etc.). Dit kan je natuurlijk ook skippen als je er op een gegeven moment zat bent.

Minpunten

• De soldaten zijn wel net clonen, de soldaten van een troep zien er allemaal hetzelfde uit. Aan de ene kant zorgt dat ervoor dat het georganiseerd en gediciplineerd eruit ziet maar aan de andere kant ziet het natuurlijk raar eruit. De oplossing: zoom niet te ver in.
  • Een ander punt heeft te maken met maps waarbij hoge bergen, muren of gebouwen in voor komen. Deze zijn soms zo hoog dat je met je camera haast niet kan zien, behalve van ver af. Dit kan soms tot frustaties leiden als je niet kan zien of je troepen aan het winnen zijn of niet.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Dit is een van mijn favoriete games die ik ooit gespeeld heb. De campaign is vrij groot en je kan zelf kiezen hoe je de campaign uit gaat spelen. Verder zit er een battlesimulatie in waarbij je kan kiezen of je een beroemde slag in de geschiedenis probeert na te spelen (of niet ;)) of jij zelf kiest met welke troepen je tegen/mee wilt vechten. Ten slotte zit er een multiplayer in, waar je haast niet aan toe komt (ik i.i.g. niet).

De campaign is opgedeeld in een turn-based gedeelte, waarbij jij en je mede/tegenpartijen elke ronden je troepen acties laat doen en je steden gebouwen of troepen laat maken, en een real time gedeelte, waarbij je je troepen aanvoert op het slagveld en je de vijand probeert te vernietigen of te voorkomen dat jou troepen verslagen wordt. Er zijn ook verschillende facties met hun eigen troepen en gebouwen.
Bij het turn-based gedeelte kan je verschillende strategiŽn gebruiken. Zo kan je ervoor kiezen om de financiŽle kant op te gaan en proberen om de vijandige troepen of steden om te kopen of de diplomatieke kant op gaan om zo veel mogelijk alies te krijgen die voor jou het vuile werk opknapt (en jij ook voor hen) of de militaire kant op richten en proberen via meer advanced troepen de vijand te vernietigen.
Bij het real time gedeelte bestuur je je troepen die je in de tun-based gedeelte hebt geproduceerd. Er zijn hoofdzakelijk 4 verschillende scenario`s bij dit gedeelte, namelijk: een stad veroveren / verdedigen, in een hinderlaag lopen/ zelf een hinderlaag neerzetten, een mislukte hinderlaag en een normaal gevecht. Tijdens het gevecht kan je gebruik maken van verschillende strategiŽn, zoals flanken of de frontale aanval maken, je kan gebruik maken van de omgeving, bijvoorbeeld van een hogere positie met boogschutters vuren, zodat deze verder kunnen vuren of schuilen in de bossen zodat de vijand jou niet ziet, en je kan gebruik maken van speciale mogelijkheden van specifieke troepen, zoals de testudovorm van de romeinse troepen.

De battlesimulatie en de multiplayer is het zelfde als het real time gedeelte in de campaign, behalve dat je je troepen zelf kiest.

Heb jij ook een Rome - Total War, PC?

Ik sluit me aan bij plankton, zowat de meest abominabele review ooit van dit spel, om maar niets te zeggen over het feit "8 jaar te laat" en "plaats het dan ook in zijn tijdsgeest".

In die tijd was het een enorme vooruitgang om met zoveel units te kunnen vechten, de meeste RTS games van toen waren allemaal getuned op starcraft en hadden bijgevolg een unitcap van 200... rome deed daar een 0 bij.

Mijn inziens is janken over het feit dat de units er hetzelfde uitzien gewoon lachwekkend op zich, het is pas sinds de allerlaatste total war series dat je effectief voor elke unit een ander poppetje hebt. Ik hoef je niets te vertellen over de vooruitgang die gfxkaarten gemaakt hebben de laatste 8jaar.

Daar komt bij dat je het spel verkeerd speelt als _jij_ in de bergen moet gaan om de vijand aan te vallen. Het was dan ook de idioot Hannibal die met zijn olifanten door de Alpen moest trekken... ik denk dat je deze verhaallijn voor jezelf door kan trekken.

Als je in de bergen zit, zorg er dan voor dat je zelf aangevallen wordt, niet omgekeerd, staat trouwens in een van de vele romeinse boeken die over strategie handelen.

Waar ik eerder over zou janken is dat ze zelfs met de warband expansion nog niet in staat zijn om paarden deftig te laten chargeren door een unit grondtroepen.

Je general op deze wijze verliezen omdat hij een groep routende troepen aanvalt of dergelijke meer kan ik ook aanzien als een minpunt en iets dat tot ťchte frustraties zal leiden.

In zijn tijdsgeest is dit spel een absolute kaskraker en dat was het ook. 8 jaar na datum komen vitten op idioteriŽn ... sorry maar heb je niets beter te doen?
vandaar dat Hannibal in de po vlaktes eindelijk tot staan kwam

In ItaliŽ behaalde hij veel overwinningen, maar kon of wilde Rome zelf niet belegeren

dus niet zo een idioot lijkt me
Geweldig spel nonetheless --en fantastisch met mods, ik speel het nog regelmatig.
Dark Ages? never happend! Ik zat al op de maan in 1450 AD! :)

edit; en nee, je review doet dit spel helaas geen eer aan.

[Reactie gewijzigd door toxicunderGroov op 20 april 2010 12:35]

laat ze lekker zeuren ;) wie de titel leest en door leest heeft zeker interesse in je review... het is mischien geen goede review maar toch een leuke poging;).
Het is eerder een vervuiling van de database. Ik denk niet dat iemand op zo'n review zit te wachten. Het is niet moeilijk om een paar reviews als voorbeeld te bekijken, en op basis daarvan zelf een review te schrijven.

Positieve / Negatieve eigenschappen: Dat hoort beknopt te zijn, dat weet iedereen.

Voor de rest: Gebrek aan typografie en punctuatie. Zelden heb ik zulke lange zinnen gezien.. Het lijkt wel geschreven door iemand uit groep 5.

en

Het spijt me van mijn uitbarsting, ik ben gewoon chagrijnig door prive omstandigheden :Y)

[Reactie gewijzigd door R-Duin op 20 april 2010 20:36]