Samsung 970 Evo Plus 500GB

Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Samsung 970 Evo Plus 500GB Review

MeMoRy 1 februari 2019, laatste update op 3 februari 2019, 1.311 views Product gekocht

Samsung 970 Evo Plus 500GB

Hij razendsnel, precies wat ik wilde. Windows booten en afsluiten gebeurd bijna instantaan, terwijl dat vroeger bijna een minuut duurde. Ik vind het m'n geld zeker waard!

Pluspunten

• Razendsnel
  • Future proof
  • klein (M.2)
  • (Blijkbaar) goed leverbaar: nieuw product en ik had het binnen een dag binnen

Minpunten

• Je hebt een M.2 slot nodig (of een PCIe adapter)
  • Je bios moet het ondersteunen, of je moet (kunnen) modden.

Motivatie

Ik begon me steeds meer te ergeren aan de snelheid van mijn WD HDD, en besloot een SSD te kopen. Ik had bijna de 970 Evo 500GB gekocht, toen de Tweakers.net Evo PLUS review uitkwam. Aangezien de Evo Plus op dat moment maar 10 meer kostte en de Evo, was mijn keuze snel gemaakt.

Bestelling en Levering

Ik heb via Tweakers pricewatch naar de goedkoopste leverancier gezocht (was SiComputers). Levering was 1-2 dagen en hij werd ook na 1 dag al bezorgd.

Installatie

Aangezien ik een oudere computer heb met een Asus P8Z77-V moederbord, heb ik een PCIe naar M.2 adapter kaart nodig. Ik ben voor de Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter gegaan, gezien de goede reviews. Overigens denk ik dat de alternatieve adapters ook goed zullen zijn.
Installatie is heel makkelijk: schuif de M.2 drive in de adapterkaart (onder een hoek en dan naar beneden duwen, zoals hier bijvoorbeeld beschreven. Dan vastzetten met een enkel schroefje. Dan de PCIe kaart in het moederbord installeren zoals gebruikelijk.

...Helaas kwam ik er achter dat de nieuwste bios voor mijn Z77 moederbord geen NVMe ondersteunde, dus ik bleek in eerste instantie niet te kunnen booten van de 970. Gelukkig blijk je via een hoop gedoe zelf drivers aan je bios te kunnen toevoegen en de gemodde bios kan je dan via een trucje flashen(let op dat je een USB-2 drive gebruikt, USB-3 werkte niet), dus na 2-3 uur prutsen kon ik toch booten van de SSD!

Installatie van Windows ging snel en Windows 10 doet verder alles zelf. Geen gedoe met drivers (ook al staan er wel drivers op de site van Samsung).

Benchmark

Ik merk dat de drive op mijn PC niet zijn maximale throughput haalt.
UserBench score:
AS SSD Benchmark score:

Ik haal qua sequentieel lezen ~2500 MB/s, waar de Tweakers review is ~2900 vermeldt.
Ik vermoed dat mijn mijn systeem net te oud is.

(testsysteem I7-3770, 16GB 1600MHz DDR3, Asus P8Z77-V MOBO, AMD HD7870GHz. 970 Evo Plus in een PCIe 3.0 8x sleuf met een StarTech.com PCIe naar M.2 adapter.)

Hij is echter razendsnel, precies wat ik wilde. Windows booten en afsluiten gebeurd bijna instantaan, terwijl dat vroeger bijna een minuut duurde. Ik vind het m'n geld zeker waard!

Heb jij ook een Samsung 970 Evo Plus 500GB?

Meer advertenties

Ik snap niet hoe je de M.2 interface als minpunt kunt zien. Als je dat niet wil, dan koop je toch het PCIe- of het (tragere) SATA-alternatief?

[Reactie gewijzigd door Proxi op 1 februari 2019 10:18]

Als je goed leest, zie je dat ik M.2 niet als minpunt schrijf. Ik schrijf alleen dat je een M.2 slot nodig hebt. Die had ik namelijk niet. Dus heb ik een adapter moeten kopen.
Als je hier en hier kijkt, zie je dan NVMe drives duidelijk hoger scoren dan SATA drives. En hier zijn de sores van de 970 evo plus.
Ik wil niet nu iets kopen wat al verouderd is. Vandaar het pluspunt "future proof". Maar ja, net als veel anderen heb ik nu geen M.2 op mijn mobo en de nieuwste bios kon niet eens booten van NVMe. Vandaar dat ik het een licht minpunt vind. Er is geen PCIe insteek versie uitgebracht: je moet zelf de adapter kopen.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 1 februari 2019 10:28]

Ik geef @Proxi gelijk...
Je gaat toch geen auto kopen om achteraf te klagen dat deze 4 wielen heeft en je liever 2 wielen had? Dan had je meteen een Motor moeten kopen ipv een auto. Je koopt de auto omdat je droog & warm wilt blijven want op de motor lukt dat niet.
Dan maar een minpunt toevoegen dat de auto 4 wielen heeft.
Ik vind dat een heel andere situatie.
Ik zou een betere vergelijking vinden: een Ferrari kopen en als minpunt opschrijven dat je een garage nodig hebt, omdat hij andere snel gestolen of vies wordt.
Maar ik heb toch liever die Ferrari. Die is namelijk sneller dan mijn Ford focus. En straks heb ik misschien een huis met garage. C.q. een mobo upgrade.
Ik heb m.2 dus ook als pluspunt staan.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 1 februari 2019 11:40]

Zou je trouwens kunnen vertellen waarom de throughput niet geheel tot zijn recht komt? Dat vind ik wel interessant:)
Ik vermoed dat m'n mobo net te oud is. Het is marginaal. 10% max. bij sequentieel lezen. Andere zaken zullen in realistisch gebruik te bottleneck zijn.
Kort maar krachtige review. Zou het verschil de moeite waard zijn, om van een 950 naar deze over te stappen?
Ja, ik kon eigenlijk niet verzinnen wat er nog meer over te vertellen is. Sommige andere reviews vind ik persoonlijk veels te lang.
Of de upgrade het waard is ligt heel erg aan je toepassing. De maximum sequentiële lees- en schrijfsnelheid haal je bij normale toepassingen niet. Bij 4k transfers ligt de snelheid van opslagmedia dicht bij elkaar (zie Tweakers review). Toch zie ik bij userbench wel wat verschillen.
Als je de Tweakers review bekijkt, zie je vooral verschillen tussen 250GB, 500GB en 1 TB, waarschijnlijk door meer of minder parallelle geheugenchips.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite