TP-Link Deco P7 (2-pack)

Specificaties WiFi-ac • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link Deco P7 (2-pack) Review

MartijnMartijn 28 januari 2019, laatste update op 28 januari 2019, 5.018 views Product gekocht

TP-Link Deco P7 (2-pack)

Afgelopen weekend deze TP-Link router gekocht. Dit review is de eerste indruk. Ik was al een tijdje op zoek naar een Mesh netwerk. Aangezien ik in een huurhuis woon en dus geen internet kabels kan trekken, is deze Deco P7 ideaal. Via het stroomnet is er een backhaul.

Pluspunten

• Goede dekking + snelheden
  • Makkelijk in te stellen
  • App

Minpunten

• registratie

WLAN-bereik Score: 5
Mijn 'oude' UniFi dekte niet het gehele huis en voor mij was deze te uitgebreid qua functionaliteit: Ik hoef namelijk niet mijn hele netwerk te 'tweaken'.
Waar het mij voornamelijk om gaat is een stabiel en makkelijk in te stelen netwerk.

Ik was al een tijdje op zoek naar een Mesh netwerk. Aangezien ik in een huurhuis woon en dus geen internet kabels kan trekken, is deze Deco P7 ideaal. Via het stroomnet is er een backhaul, waardoor ik geen kabels aan hoefte te leggen (wat wel mogelijk is).

De installatie was super snel: je download de Deco app en via bluetooth maak je contact met de unit. Vervolgens moet je een paar korte stappen volgen en binnen 5 minuten is het netwerk aangemaakt.

Mijn appartement is ongeveer 80m2 (1 verdieping) en de dekking in huis is overal perfect.
Ik heb een glasvezelverbinding van 200Mbit en in de woonkamer, waar de hoofd Deco P7 staat haal ik deze snelheden gemakkelijk.
Een kamer verder, waar de tweede deco zich bevind, haal ik nog ongeveer 140Mbit.
ter vergelijking; met de oude UniFi haalde ik hier nog 40Mbit.

De app zelf is ook heel gebruiksvriendelijk. Je kunt zien welke devices zich op het netwerk bevinden en daarmee profielen aanmaken. Hiermee kun je eventueel tijden instellen, zodat gebruikers beperkt worden in het verbruik. Ook kun je inzien welke diensten het meeste door de gebruiker worden gemaakt. Iets wat mij meteen opviel toen ik bij mijn eigen profiel keek: Ik had nog ruim 1 uur gebruik gemaakt van Facebook. Dit terwijl ik al heel lang geen Facebook meer heb. Deze 'dienst' kun je dan ook blokkeren.

Ook krijg je drie jaar lang antivirus cadeau van TP-Link.
Het enige nadeel is dat je, je moet registreren voordat je begint.

Note: ik heb de set nog niet zo lang, mocht er in de toekomst nog wat veranderen, dan zal ik dit hier achter laten.

Edit: Leesbaarder gemaakt, aangevuld.

Heb jij ook een TP-Link Deco P7 (2-pack)?

Ben benieuwd naar je ervaringen nu enkele weken later............
Ben er erg blij mee. De dekking is echt enorm goed en de snelheden blijven heel constant. Het Mesh netwerk is echt uitstekend te noemen.

Een nadeel is dat de Sonos speakers sinds het nieuwe netwerk af en toe uitvallen. Het is na een herinstallatie wel beter, maar ik ben nog aan het kijken naar een Sonos Boost om dit probleem op te lossen.
hoe is dat nu? nog steeds last van? Bedankt voor je berichtje. ik wil deze ook aanschaffen icm sonos maar bovenstaande bericht doet me twijfelen. een update zou mooi zijn :)
Het probleem met de Sonos is opgelost.
Wel was een herinstallatie nodig. Daarnaast heb ik een deel bekabelt aangelegd.
Maar het werkt weer na behoren!
top, tnx voor de supersnelle respons! ik heb nog een paar vragen waar je me eventueel mee zou kunnen helpen.
- is bekabeld aansluiten sneller als via het stroomnetwerk
- of kan dit eventueel gecombineerd?

alvast bedankt,

groetjes
Bekabeld is wel sneller, maar heb ik niet gedaan. Het snelheidsverlies is natuurlijk wel meer dan wel bij bekabeld; maar bij mij is de snelheid prima.
Ik durf niet te zeggen of dit gecombineerd zou kunnen. Lijkt me wel.
Ja heb de mijne ook aan een switch hangen. Dit werkt prima.
Bedoel je niet "ik heb aan de mijne ook een switch hangen"? Want dat is wat ik nodig heb als ik meerdere apparaten bedraad wil koppelen aan een schoteltje...
Nee, ik heb router > switch > schotel :)
Oké, maar dan heb je zijn vraag niet beantwoord: hij vraagt nl. "- ik wil een schoteltje voorzien van een switch voor mijn pc en ps4 is dat mogelijk?". Een switch ná z'n schoteltje dus. Werkt dat? Kun je dat evt testen?
Hi,
Ben benieuwd naar welke UniFi je had.
Ik twijfel momenteel tussen een AP van UniFi of de TP-LINK Deco P7.
Ik heb deze Deco set nu 2 maanden maar ben niet tevreden.
De wifi is goed, heb op elke verdieping een deco geplaatst. In de keuken blijft het behelpen maar daar is nu dekking, blijkbaar zit er teveel gewapend beton in het huis.
Het probleem is dat ik vanuit de wifi geen apparatuur in mijn netwerk meer kan benaderen, printer is bedraad kan ik niet gebruiken via de wifi. Hetzelfde met de zonnepanelen en de Nas.
Volgens mij zijn er 2 opties Router(standaard) waarbij de Deco zijn eigen DHCP heeft dat zou dus niet handig zijn om de de apparatuur die met een draadje aangesloten zit te benaderen.
Daarom de Deco op Access point ingesteld maar ook dat helpt niet.
Ben er inmiddels wel klaar mee en ga de Unifi aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Reynt op 7 januari 2020 10:51]

In het begin heb ik deze problemen ook gehad (met de Sonos). Heb het opgelost door de volgende opstelling: Router KPN -> Switch -> Deco. Daarna heb ik geen problemen meer gehad.