Plugwise Anna Review

rhendriks 23 januari 2019, laatste update op 24 januari 2019, 3.026 views Product gekocht

Plugwise Anna

Prima design. Doe-het-zelf installatie is even wat werk, enige elektrotechnische kennis vereist. Maar maakt de verwachtingen van geofencing niet waar

Pluspunten

• Design
  • Overzichtelijk display met voldoende info
  • Klokschema aanpassen zeer intuïtief
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• Geen 5Ghz wifi
  • extra stopcontact nodig bij ketel voor gateway (Smile)
  • geofencing feature verwijderd na firmware update
  • Web interface werkt niet over https
  • Display springt pas aan als je er met de neus bovenop staat
  • Webinterface grootte op PC óók formaat van smartphone

Kwaliteit Score: 4

Overweging

Al een tijdje was ik op zoek naar een slimme oplossing voor mijn thermostaat, maar wilde per sé géén abonnementsconstructie, en wél geofencing.
Heb ook nog gekeken naar andere alternatieven, maar het ding moet wel blijven werken als mijn internetverbinding eruit ligt, hoe onwaarschijnlijk ook.

Hierdoor kwam ik uit bij de Anna. Die bestaat uit twee apparaatjes: De Anna zelf, die de plek inneemt van je oude thermostaat, en de Smile, een controller van de CV ketel en gateway naar het Internet.
Ik had al uitgezocht dat de Smile draadtechnisch wordt aangesloten op de Anna thermostaat met de bestaande thermostaatdraden, en van de Smile uit moet er een kabeltje naar de CV Ketel.

Plaatsing

De plaats van de Smile is nog wel een dingetje. Die Smile heeft 4 dingen nodig: Een kabel verbinding naar de Anna thermostaat, een kabel naar de CV, een stopcontact, en internetverbinding.
Dit betekent dus dat de Smile ergens moet hangen waar:
Ethernet of betrouwbaar Wifi (minimaal 2 streepjes op de telefoon op een 2,4 Ghz wifi-netwerk, 5Ghz wordt niet gesupport) aanwezig is,
Een stopcontact beschikbaar is,
En waar de huidige thermostaatverbindingsdraad langs komt.
Hiervoor heb ik nog het enkele stopcontact van de CV ketel moeten vervangen voor een dubbel. Daarna de twee backplates voor de twee devices aan de muur gehangen (boren, pluggen, schroeven.. ) en de Smile erop geklikt

Configuratie

E.e.a. was gelukt en geïnstalleerd, wifi geconfigureerd (gaat vrij eenvoudig als je je aan de handleiding houdt), anna aan de muur gehangen en verbonden. In eerste instantie begint de Anna met zichzelf te updaten, dit duurt even.
Meteen de Anna 2017 app geïnstalleerd uit de Google Play store volgens de gebruikersinstructie, verbinding gemaakt. E.e.a. werkte prima. Tevens de instellingen voor de geofencing aangepast (aangezet en radius aangepast van de geofence)

Probleem met opslaan

Via de webinterface kun je vervolgens de locatie en karakteristieken van het huis (vrijstaand, half-vrijstaand, bouwjaar, gezinssamenstelling etc.) configureren zodat er een weerstation in de buurt geselecteerd kan worden om bij het moduleren en voorverwarmen rekening gehouden kan worden met weer- en wind omstandigheden. Ik dacht in eerste instantie dat dit van belang zou zijn bij het geofencing, maar daarover later meer.
Hierbij krijg je twee keuzes: middels een postcode, of via geografische coördinaten, die automatisch opgehaald kunnen worden. Dit laatste werkte echter niet, volgens de melding omdat ik niet via een beveiligde verbinding (https) met de Smile verbonden was.
Dus ik mijn browser voorzien van het https adres van de Smile, maar hierbij kreeg ik de foutmelding dat er een SSL of Cipher fout was opgetreden. Met andere woorden, de https webserver van de Smile ondersteunt slechte oude, in de moderne browsers niet meer aanwezige encryptiemethodes ☹
Nu heb ik dat probleem op kunnen lossen middels een reverse proxy instelling in mijn eigen Apache webserver, waardoor het ophalen van de coördinaten wél werkte. Dit is alleen niet iets dat je van een gemiddelde consument kunt verwachten.
Helaas kreeg ik telkens als ik de gegevens op de webinterface had ingevuld en ze wilde opslaan de melding dat er iets fout was gegaan, en dat ik het opnieuw moest proberen. Dit heb ik verdeeld over twee dagen (zondag en maandag) diverse malen geprobeerd zonder resultaat.

Bedieningsgemak

Het is een verademing om te zien hoe Plugwise het programmeren van de verwarmingsschema's heeft vormgegeven. Een weekschema programmeren is zeer intuïtief, en de weergave ervan zeer duidelijk. Wel viel me op dat de webinterface vóór de update gebruikersvriendelijker was op de PC. Na de firmware update is de pagina beperkt tot de afmetingen en schermverhouding van een smartphone, daar waar vóór de update nog de hele (PC-) broser werd uitgevuld. Zeker bij het aanpassen van de tijdschema's moet je nu veel horizontaal scrollen.
Overigens mis ik bij de meeste schermen in de browser het schuifbalkje aan de rechterkant om mee te scrollen. Hierdoor is het in de browser niet altijd even duidelijk dat je ook nog naar beneden moet/kan scrollen voor meer instellingen dan standaard in dat kleine smartphoneformaat zichtbaar zijn.

Support

Toen dacht ik, hey, ik heb een support telefoonnummer zien staan in de handleiding, dus ik maandag aan het bellen geslagen. Via een keuze menu krijg je verschillende opties, maar als je eerlijk bent en via het menu de keuze 4 voor de plugwise helpdesk kiest, wordt je doodleuk verwezen naar de support webpagina’s en verteld dat je een email kan sturen, waarna de verbinding wordt verbroken.

Dus nog maar eens gebeld, en optie 1 gekozen (“Toets 1 als u installateur bent”, ik had hem immers zelf geïnstalleerd 😉). Kreeg ik een uiterst behulpzame medewerker aan de lijn, die nadat ik de support verbinding van de Smile had opengezet (6 keer op de resetknop drukken achter mekaar, dan kunnen ze 48 uur lang meekijken) vertelde dat ik niet op de laatste firmware zat, en dat hij dat ging upgraden. Dit zou een kwartier tot 20 minuten duren, waarna ik de “plugwise home” app moest gaan gebruiken i.p.v. de “anna 2017” app.
Inderdaad kon ik na een minuut of 15 weer inloggen op de webinterface. Overigens nog steeds niet via rechtstreeks middels https, het cipher probleem was ook in de laatste firmware niet opgelost, en mijn reverse proxy workaround was ook om zeep geholpen.
Ik kon wél inmiddels mijn woninggegevens (type en locatie) en gezinssamenstelling opslaan. Dát was dus opgelost.

Geofencing verdwenen

En tot mijn verbazing kon ik in de Plugwise Home app géén instellingen meer vinden voor de geofencing. Omdat dit een minder dringend probleem was, heb ik netjes een mailtje gestuurd naar Plugwise hoe ik dat dan weer moest doen. Het antwoord was redelijk ontluisterend: In de nieuwe app was de mogelijkheid tot geofencing verwijderd:
“In de nieuwste Anna firmware zit geen geofence-functie. het werd zo weinig
gebruikt dat besloten is deze functie weg te laten. Mogelijk komt er in de loop
van dit jaar een verbeterde versie voor terug.”

Homey ondersteuning

Omdat ik thuis ook een Homey heb staan, én er een Anna app is voor de Homey, kan ik waarschijnlijk met de Homey wel een aantal flows met geofencing instellen om de functionaliteit er toch weer in te krijgen, maar hét sterke sellingpoint van de Anna thermostaat voor míj was na een update met de nieuwste firmware dus verdwenen.

Géén Google Home ondersteuning

Hier kan ik kort over zijn, Ik heb een google home, maar deze kan met de anna niets. Wel kan ik de Google Home vertellen wat de Homey moet doen, dus via via kan het weer wel, maar wie heeft nou alleibei die apparaten in huis ;-)
Overigens moet je dan uitkijken dat je in Google Home je routines zorgvuldig kiest. Zodra je iets met temperatuur of thermostaat tegen de Google Assistent roept, reageert hij dáár eerst op. Kennelijk hebben zijn eigen "hot keywords" voorrang boven mijn eigen gedefinieerde routines, maar ik moet daarbij aantekenen dat mijn ervaring met de Google Home i.c.m. routines ook nog niet heel uitgebreid is, dus dat kan aan mij liggen.

Omdat ik als tweaker technisch genoeg ben aangelegd om de aangetroffen hindernissen te tacklen, heeft de thermostaat zeker toegevoegde waarde. Al was het maar dat hij modulerend is i.t.t. mijn oude klokthermostaat.
Daarnaast is de bedienbaarheid op afstand via Internet ook een plus.
Na het verdwijnen van de geofencing functionaliteit is dat dan ook het enige slimme aan deze thermostaat.

/edit: Op aanraden van mmniet headers toegevoegd, en Google Home hoofdstukje
en conclusie toegevoegd.

Heb jij ook een Plugwise Anna?

wat bedoel je precies met je neus erop tot het display aan gaat? Is dat een afstand van 20 cm? Letterlijk het display aanraken of een halve meter afstand?

Ik heb een display van honeywell welke op zijn donkerste stand nog steeds genoeg licht geeft om een boek te lezen. Had ik maar zo een functie :)
Minder dan een halve meter schat ik zo
Ik heb het even proefondervindelijk nagemeten, en kom uit op een maximale afstand van een centimeter of 60.
Ga maar eens met je gezicht naar een muur staan op 60 centimeter, dan zul je merken dat je normaal gesproken verder van de thermostaat staat als je even wilt checken op welke temperatuur hij is ingesteld. Maar ja, je kunt natuurlijk ook op de bank blijven zitten en op je telefoon kijken met de app :+
/edit: nagemeten

[Reactie gewijzigd door rhendriks op 24 januari 2019 08:42]

hm, op een beeldscherm is 60cm niet zo veel, maar kan je het scherm ook triggeren door het aan te raken? Dan zou ik zeggen dat het niet zo een issue is. Als ik kijk naar mijn huis en vele rijtjeshuizen dan hangt de thermostaat naast de deur, wordt hij dan niet te snel getriggerd om aan te gaan? Lijkt me dan namelijk ook irritant als je er gewoon langs loopt.

TIP nog voor je review: Voeg wat titels toe en licht je negatieve punten sowieso in je review even toe.

[Reactie gewijzigd door mmniet op 24 januari 2019 10:35]

Ja natuurlijk. Er zitten geen knoppen op, maar een metalen rand eromheen, die is verdeeld in 3 gedeeltes, elke 1/3e van de omtrek. Met het aanraken van één van die metalen vlakken licht sowieso het scherm om. Met de bovenste rand switch je verder tussen de verschillende scenario's (thuis, 's nachts, weg, op vakantue, of vorstbescherming, allemaal met hun eigen, aanpasbare temperatuursinstelling).
Met de knoppen linksonder en rechstonder pas je de gewenste temperatuur aan naar resp. beneden en boven, telkens met een halve graad.
Aardig effect hierbij is dat als je de temperatuur naar boven bijstelt er kort een rood soort ambilight rondom de thermostaat verschijnt, waar dat blauw is als je de temperatuur naar beneden bijstelt.

En hier hangt hij ook naast de deur, en springt de display idd af en toe aan als je naar de gang loopt. Maar dat is in het geheel niet storend, aangezien het licht dat er vanaf komt prettig en mooi gedoseerd is. Overigens zit er ook een helderheidssensor op als ik me niet vergis. dus dat zal e.e.a. wel in toom houden.

/edit: Laatste paragraaf toegevoegd

[Reactie gewijzigd door rhendriks op 24 januari 2019 11:44]

Na firmware update v d Adam kan de locatie voor een weerstation opgeslagen worden. Nu afwachten of dit invloed heeft.
Wat is uw ervaring m.b.t. het verwarmen van het huis? Ik heb de indruk dat het bij mij een stuk langzamer gaat dan toen ik de standaard simpele Honeywell round modulation had hangen. Daar heb ik echter geen data van dus is lastig vergelijken.

Volgens de Anna statistieken verwarmt hij nu met 0.97 graad per uur. Dat lijkt me toch wat langzaam. Zeker ook omdat ik het huis vrij langzaam weer zie afkoelen, dus het lijkt me dat de isolatie wel goed is.
Die van mij doet volgens de statistieken 2,34 graad per uur. Maar je moet dan eens bij de (geavanceerde) instellingen kijken. Daar kun je wat instellingen tweaken, met name de max. voorverwarmtijd, de max aanvoer temperatuur en de max temperatuur bij slimme verwarming ad hoc.