Dell USB 3.0 Ultra HD Triple Video Docking D3100 Review

r_AllocStarByte 21 januari 2019, laatste update op 25 januari 2019, 713 views Product gekocht

Dell USB 3.0 Ultra HD Triple Video Docking D3100

Jammer van de drivers en de enorm slechte performance, je koopt tevens een docking station om productiever van te worden en niet meer telkens al de kabels los te hoeven koppelen. Nu koppel je iets minder kabels los maar lever je wel zo'n 20 a 30% CPU tijd in....

Pluspunten

• Bouwkwaliteit (en dat was alles)

Minpunten

• Slechte performance
  • Drivers gebruikt veel CPU, 20 a 30%
  • Reactietijd vertraging is mij nét iets te veel
  • Verlies van productiviteit
  • Heeft eigen voeding nodig, laptop ook weer een aparte ...

DisplayLink driver veroorzaakt Memory Access Violations bij software (die een USB 3.0 poort gebruikt) die perfect werkte.
Zonder de driver werkt de docking station ook wel, wacht even.. Nu komt de maar: je hele pc is zo langzaam en alles heeft artefacten wat het gebruik van je pc bijna onmogelijk maakt! (heel fijn).

We hebben het hier over Windows 7 Pro x64 (laatste versie op moment van schrijven).
Getest op een Dell Latitude 3570 laptop

Vervolgens heb ik de drivers van de Dell website gedownload en geïnstalleerd, en tot mijn verbazing werd de reactietijd vertraging slechter, alhoewel de artefacten nu weg waren en ik de pc kon gebruiken stond ik even te kijken toen ik mijn laptop cooling hoorde aanspringen na enkele minuten nadat de driver erop zat.

Dus ik open taakbeheer en ja hoor. DisplayLink is lekker zo'n 20 a 30% cpu aan het opsnoepen. Tijdens de test was ik alleen een YouTube filmpje aan het bekijken.

Dit was nadat de laatste driver op het moment van het plaatsen van de review geïnstalleerd was en het systeem opnieuw was gestart uiteraard.

Waardeloos product dus, ik snap zeker dat alles wat over USB gaat CPU tijd kost maar dit is niet meer acceptabel naar mijn mening, de enorme vertraging en de enorme hoeveelheid extra CPU tijd die verloren gaat.

Dan nog bovenop het feit dat de docking station een aparte voeding nodig heeft, en je dus in totaal 3 adapters nodig hebt wil je de laptop op kantoor en op externe locatie gaan gebruiken.

TLDR;
Het probleem zit dus of wel bij de docking station versie van de hardware(HW MFD 2016), bij de laptop (Dell 3570, i5 6200u) of Windows 7 Pro x64 (laatste versie 25/1/2019).

Persoonlijk ben ik helemaal klaar met Dell, heb een business laptop met de docking station erbij en het werkt al met al allemaal maar zeer slecht. Heb het hier alleen over de docking station. De laptop zelf zit ook vol met problemen (zie mijn review). Driver ondersteuning is waardeloos het touchpad werkt niet fatsoenlijk en Windows 8.1 en 10 werken er wel op maar dan heb je letterlijk niets aan je touchpad (je kunt de Windows 7 drivers niet gebruiken hier), omdat nogmaals de drivers zo brak zijn als een aan elkaar gelijmd stukje rotzooi.

Heb jij ook een Dell USB 3.0 Ultra HD Triple Video Docking D3100?

Ik heb reeds 2.5 jaar twee van deze docks in gebruik en ik kan me helemaal niet vinden in jouw review van dit dock. Ik heb alleen ervaring met dit product i.c.m. Windows 10, dus wellicht dat daar een deel van de verklaring zit. Dat je niet kunt laden met deze dock is vooraf bekend. Daarvoor is de WD15 in het programma opgenomen.
Ik heb een 2016 model (docking station) tevens niet erbij vermeld in de review omdat ik er niet naar had gekeken. Misschien zit in deze eerste versie nog een probleem waardoor hij op mijn laptop met Windows 7 zo slecht loopt? Heb de docking station aan een vriend gegeven, hij heeft ook een Dell laptop en bij hem werkt het prima. Hij mag hem van me hebben.

Mijn Dell 3570, is met Windows 8.1 en Windows 10 getest en heeft problemen met beide besturingssystemen en de drivers. Het touchpad werkt niet fatsoenlijk naar behoren en ik heb deze sowieso nodig in geval van nood of als ik bij klanten naast robots zit in een cell.. Daar is geen plek voor een muis en muismat :9 dus het touchpad MOET fatsoenlijk werken anders belemmert het mijn werk goh.. Dit probleem met Synaptics HW en drivers hebben niet alleen Dell laptops en het probleem zit volgens enkele websites op Internet bij Microsoft. Dit kan ik niet bevestigen, ik weet alleen dat de hele onzin niet naar behoren functioneert, en dat in feite mijn oude Dell D620 dit soort problemen nooit had. Docking station werkte ook fatsoenlijk (zonder performance verlies, en zonder 3 adapters nodig te hebben 8)7 ). Het touchpad werkt in feite zelfs beter dan de drivers van Windows 10 bij mijn nieuwe Dell laptop |:(

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 25 januari 2019 10:04]

Ik gebruik mijn laptop (max-spec Precision 5510) en die gebruik ik alleen maar docked. Mijn touch-pad is nog nooit gebruikt. ook een beetje jammer van het 4K scherm :) De accu is zo dood als een pier, maar mijn beide D3100 docks werken prima. Mijn TB16 dock vind ik juist een stuk minder. Maar waarom heb jij 3 adapters nodig? Ik heb alleen een adapter voor mijn laptop en eentje van de dock (die altijd op locatie ligt).
Vreemd, welk besturingssysteem gebruik je op die laptop?
Bij mijn docking station zat een adapter (deze heeft de docking station zelf nodig) dan nog een adapter die achter het bureau ligt en natuurlijk de adapter die ik in mijn werktas heb voor klant bezoeken et cetera.
Ik heb een 240W voeding bij de TB16 en ik sluit alleen de (te korte) Thunderbolt 3 kabel aan op mijn laptop en dan is dat voldoende.
In mijn geval gaat dat dus niet.
Heb jij wel de juiste voeding er bij? Volgens mij kun je de TB16 met een 180W en een 240W voeding krijgen. Met een 180W voeding kom je inderdaad te kort voor een aantal (zwaardere) laptops. Met de 240W voeding zou het volgens de specificaties moeten werken.
Gaat de review nu over je laptop of de docking station?
Nog al vrij logisch toch? Zonder juiste drivers is de ondersteuning verre van optimaal.
YouTube is ook een zware applicatie, die nu over USB getransporteerd moet worden. Ik vind het dan niet zo raar dat je een 20-30% CPU belasting hebt. Is dit trouwens met of zonder de juiste drivers?

Je verteld trouwens ook niets over het aantal monitoren of de resolutie van je beeldschermen. Allemaal punten die grote impact hebben.
Nog afzien Windows 7 nu niet meer echt state of the art techniek is.

Ik heb mijn twijfels of al je problemen nu werkelijk door Dell of de docking station komen.
Windows 7 Pro x64 laatste versie (bedrijfslaptop).
Laatste docking station drivers geïnstalleerd.
Standaard 60hz 1080p HP beeldscherm.
Ja de CPU belasting was ook hoog bij RDP, en de applicaties waarmee ik werk (waaronder vision applicatie die alleen een 8 bit grayscale en wat simple geometrie doet renderen..) wat op mijn interene Intel HD graphics gewoon smooth loopt, lol..

Het probleem zit hem wellicht in Windows 7.

De review gaat zeker over de docking station. Maar het verdomde irritante eraan is dat de spullen van Dell gewoon niet goed samen werken, terwijl ze wel ondersteund zijn.

Dat de CPU usage omhoog gaat was verwacht(omdat de usb hub en controller in de cpu is gebakken), maar zoveel. Beetje zonde. De processor die in mijn laptop zit is al niet te snel.

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 25 januari 2019 09:53]

Ik denk inderdaad dat het de combinatie van hardware/software is. Ik heb zojuist even YouTube geprobeerd en ik zit op een totaal CPU belasting van 7%. Dat is dus inclusief Chrome en allerlei andere achtergrondzaken.
Wat ik nu zelf al vermoed is dus dat Windows 7 gewoon al qua ondersteuning kapot is gemaakt, terwijl het lachwekkend genoeg in de meeste gevallen toch nog het meest stabiele is en loopt goed en doet gewoon wat het moet doen. De ondersteuning loopt officieel ook nog ongeveer iets minder dan één jaar.
Maar nee het moet allemaal Windows 10 zijn, die je ssd sloopt en om niet te vergeten al standaard geleverd komt met allemaal onzinnige onzin (ja lekker dubbel) zoals Candy crush saga, Minecraft. Heb met Windows 10 ook al staan kijken dat er geen default image viewer was geïnstalleerd. Nou dan sta je mooi voor lul bij de klant. Bedankt Microsoft, en nee het gaat in dat geval over een offline systeem met vers besturingssysteem.. Als mijn Windows 8 "PRO" laptop al ruk loopt met Windows 8, en 10 (zelf getest). Nou simpel, dan ga ik terug naar 7. Heb helemaal geen problemen met veranderingen maar ik merk zoveel achteruitgang in de meeste gevallen 8)7

Komt er dus op neem dat ik voor mijn docking station Windows 8 of 10 moet hebben en voor mijn touchpad en andere zaken Windows 7 nodig heb. Lekker dan dual boot installeren omdat de meuk maar half werkt.

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 1 februari 2019 13:57]