sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Logitech Craft (US)

Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Craft (US) Review

Sebben 13 januari 2019, laatste update op 14 januari 2019, 341 views Product gekocht

Logitech Craft (US)

Visueel niks mis mee, straalt kwaliteit uit en typt fijn. Het idee van de crown is goed, voor designwerk kan die zeker praktisch zijn. Dat je hem niet wired kunt gebruiken (alleen om batterij te laden) en bluetooth problemen, is niet acceptabel voor deze prijs. Ik heb twee verschillende geprobeerd.

Pluspunten

• Robuust
  • Mooie afwerking

Minpunten

• Bluetooth problemen
  • Kan niet wired
  • Plaatsing van crown

Ik had dit toetsenbord gekocht voor mijn werkplek in combinatie met de MS Surface Book 2. Het leek mij een prettig en mooi toetsenbord en de crown (draaiknop) een praktische toevoeging om te gebruiken bij designwerk.

Helaas bleek dit toetsenbord voor mij vrij ellendig, zelfs al voor ik hem in huis had.
Bestelproces
Ik had hem in eerste instantie besteld bij Bol.com. Meestal bestel ik liever bij Coolblue, maar daar was hij € 20,- duurder (€ 179,-). Met dat verschil vond ik het toch wel de moeite waard om Bol.com weer eens een kans te geven. Na het plaatsen van de bestelling bleek dat de bezorging een dag later zou zijn dan geadverteerd en dat was voor mij te laat. Dus die heb ik direct geannuleerd en toch maar bij Coolblue besteld. Uiteindelijk kreeg ik alsnog die van Bol.com dus die kon, ongeopend, retour. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en heb ik mijn geld nog niet terug. Dus dat was een beetje een tegenvaller.
Visueel
Het toetsenbord is fraai vormgegeven. De metalen bovenbalk, de toetsen en de crown stralen klasse uit. Het voelt ook als een solide product.
Gebruik
In het gebruik valt het toetsenbord helaas door de mand. De crown zit erg dicht op de escape toets en omdat hij een stuk groter/hoger is, is de kans groot dat je perongeluk op de crown drukt. Voor mij is dit een punt van irritatie maar ik besef me dat ik de escape toets wellicht vaker nodig heb dan de gemiddelde gebruiker.

De crown is ondanks de matige plaatsing wel een toevoeging, het is prettig om volume mee aan te passen, brush sizes of tekst groottes te veranderen en in- of uit te zoomen. Ik heb wel gergeld de verkeerde functie op het verkeerde moment gehad, maar ik ga ervan uit dat het mijn gebrek aan ervaring lag.

Vervelender is dat de bluetooth verbinding zomaar wegvalt. Daar hebben meerdere mensen over geklaagd op het Logitech forum, zoals hier en hier. Het oudste topic van de twee is ruim een jaar ouder dan het toetsenbord dat ik gekocht had. Ik heb het toetsenbord nog geruild voor een ander exemplaar in de hoop dat het een uitzondering was, maar het andere toetsenbord had hetzelfde probleem. Ik heb wel gelezen dat de bijgeleverde bluetooth dongle uitkomst zou kunnen bieden maar voor een toetsenbord van deze prijs, verwacht ik dat alle functionaliteit naar behoren werkt. Ik heb daar de moeite niet meer voor genomen. Ik kan die potentiele oplossing dus helaas niet bevestigen.

Ik had het toetsenbord graag bekabeld via de usb aansluiting gebruikt, maar die is blijkbaar enkel bedoeld om de accu op te laden. Het ligt misschien aan mij, maar ik vind het onbegrijpelijk dat je perse bluetooth moet gebruiken ondanks de aanwezigheid van een usb port.

Het toetsenbord is retour gegaan en geruild voor een MS Natural 4000. Ik wilde na ruim 10 jaar meerdere exemplaren ervan te verslijten eens wat anders, maar het blijft voor mij toch nogsteeds het fijnste toetsenbord. Ouderwets met kabel, zonder gezeik. Als de Freestyle Edge iets goedkoper wordt, probeer ik die graag eens uit. Dat lijkt me wel wat.

Heb jij ook een Logitech Craft (US)?