1 review

Sony SBH24 (Blauw, Zwart)

€ 20,98
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony SBH24 (Blauw, Zwart) Review

ocf81 12 januari 2019, laatste update op 15 januari 2019, 390 views Product gekocht

Sony SBH24 (Blauw, Zwart)

Fijne kleine BT dongle voor bij je telefoon of ander apparaat. Door de 3.5mm mini-jack kan je er desgewenst ook andere koptelefoons op aansluiten.

Pluspunten

• Compact
  • USB C
  • Losse koptelefoon/oortjes mogelijk
  • Klipje voor bevestiging aan kleding
  • NFC pairing

Minpunten

• Slechts één knop om de muziek te bedienen
  • Meegeleverde oortjes passen slecht
  • prijs

Ik heb deze oortjes gekocht omdat mijn Skullcandy Ink'd 2.0 Wireless helaas een noodlottig ongeval heeft meegemaakt, en er dus een vervanger moest komen.
Omdat ik goede ervaringen had met een voorganger van dit ding, de Sony SBH20, heb ik besloten om weer voor een vergelijkbaar product te gaan.

Bediening

De bediening werkt redelijk goed. De aan/uit knop is een tuimelschakelaar. Daarnaast zit een status-LED die, door middel van de kleurtjes en knipperfrequentie, aangeeft of het ding leeft, of er een verbinding is, dan wel of er een verbinding gezocht wordt, of het ding aanstaat of dat ie bezig is om zichzelf uit te zetten. Bij pairen en en uitzetten wordt er tevens een toonladdertje op de lijn gezet om deze gebeurtenis te signaleren.
De bediening van de muziek heeft wel wat voeten in de aarde. Waar bij de SBH20 nog een forward en een backward knop aanwezig waren, is dat bij de SBH24 niet langer het geval. Bij dit model is het starten en stoppen van de muziek een hele eenvoudige single press. Voorwaarts is een nog wel te behappen double press en reverse is een tripple press. En met dat laatste heb ik een probleem. Omdat de meeste smartphones nu eenmaal eerst terugspoelen naar het begin van het liedje en dan in 2e instantie pas het vorige nummer starten, zit je te hannesen met de timing en het aantal keer drukken voordat je daadwerkelijk het vorige liedje te pakken hebt. Één keer misklikken en je mag het nog eens proberen. Iets te lang wachten, en je mag het nog eens proberen. Als je dat tijdens het sporten moet doen kan dat soms wat veel geklooi zijn.
Qua pairing werkt de SBH24 net zo als zijn andere Sony soortgenoten. Je kan een 7-second long press doen om de BT pairing te starten of je kan je unit op de NFC spot van de telefoon leggen om de pairing te initiëren. Dit werkt alleen op hele kleine afstanden, dus je zal de eerste keer even moeten uitvinden waar de NFC zender van je telefoon verborgen zit.

Batterij

Ik heb de batterij nog niet leeggekregen. Maar hij houdt het zeker een uurtje of 5 uit. De 6 uur uit de specs lijken mij daarmee realistisch.

Bereik

Het bereik van de zender is in combinatie met mijn groot genoeg om ca. 10 meter mee te overbruggen.

Oortjes

Ik ben geen audiofiel, dus ik ben al snel tevreden. ik ga dan ook geen heel lang verhaal over de audiokwaliteit houden. De geluidskwaliteit van de oortjes is oké voor tijdens het sporten. Er komt geluid uit en het is niet tenenkrommend slecht. Mijn Sony MDR-1000X doet het wel beter, dat dan weer wel.
Als ik kijk naar de gebruikservaring van de oortjes, dan ben ik niet helemaal gelukkig mee. Ze gaan makkelijk uit en door de asymmetrische verdeling tussen de linker- en rechterhelft kan de unit niet overal even makkelijk plaatsen omdat je dan makkelijk per ongeluk de kortere linker zijde uit je oor trekt. Gelukkig is dit heel makkelijk op te lossen met een ander soort oortjes. Dat is wel het voordeel van een dongle met 3.5mm jack boven een nekband model of losse oorknoppen. Eerlijk gezegd is dat voor mij uiteindelijk geen onoverkomelijk probleem, omdat ik dit model nu juist voor de 3.5mm jack gekocht heb, aangezien bij mij de oortjes sneller stuk gaan dan de bediening.

Het is in veel opzichten gewoon de SBH20, behalve dan dat de forward en reverse knoppen ontbreken. Dat is voor mij dan ook het enige nadeel. De kwaliteit van de oortjes kan voor sommigen een struikelblok vormen, voor mij is het feit dat je ze kan vervangen dan wel weer een plus die dat neutraliseert. Het is een handzaam ding zonder al te veel poespas, welke je goed kan gebruiken tijdens het sporten of een rit in de trein. Als ik naar de prijs kijk lijkt me da ca €40 een redelijker bedrag is dan de ca. €60 waar hij nu voor te koop is.

Foto's

omdat er niet heel veel plaatjes van dit handzame dingetje zijn, heb ik er maar 2 bijgestoken

Heb jij ook een Sony SBH24 (Blauw, Zwart)?