Synology DiskStation DS415+ Review

dashorst248 2 januari 2019, laatste update op 8 januari 2019, 2.985 views Product gekocht

Synology DiskStation DS415+

3 jaar lang dienst gedaan zonder problemen, helaas overleden door een Intel CPU bug. Deze is onder uitgebreide garantie door Synology vervangen. Zou deze unit zeker aanbevelen voor thuisgebruik: mediaserver, etc.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Goede software
  • Betrouwbaar
  • Goed voor 1080p Plex server
  • Perfect voor 720p Plex server
  • Prima download station

Minpunten

• CPU bug van Intel
  • Geen 4k streaming
  • Voeding is extern

Kwaliteit voeding Score: 4
3 jaar lang heeft deze DS415+ trouw dienst gedaan als download server, file server, backup server en plex server.
Hardware
De hardware is eenvoudig: een zwarte kubus met sledes aan de voorkant, wat poorten aan de achterkant en (helaas) een externe voeding.

Installatie van de harde schijven is kinderlijk eenvoudig door de bijgeleverde sledes. Je hoeft niets te schroeven (behalve als je harde schijven nog ergens in zitten en daar uit geschroefd moeten worden). Klikken, schuiven en klaar.

De poorten aan de achterkant zijn prima: de dubbele 1GB ethernet aansluiting is erg fijn, al ik daar in mijn thuissetting geen gebruik van heb gemaakt (wel beide poorten aangesloten, maar geen hogere netwerk throughput gerealiseerd).

De CPU en het geheugen zijn ruim en krachtig genoeg om de server diensten te draaien die ik nodig had:

- plex server
- wat download software
- backups vanaf Apple hardware

De CPU kon het allemaal netjes bijbenen in de admin interface en je hoeft niet te wachten om web pagina's geserveerd te krijgen over het lokale netwerk.
Software
De Diskstation software van Synology is geweldig, uitgebreid en standaard al vol features om dit een waardevolle uitbreiding van je netwerk te maken. Als bedrijfsserver zou het zeker niet misstaan, en alle beschikbare software is waarschijnlijk overkill in een thuisnetwerk.

Je kan tegenwoordig ook Docker draaien op de machine, maar als je dat serieus wil gaan gebruiken is een geheugenuitbreiding waarschijnlijk wel noodzakelijk.

Plex mediaserver draait ook als een zonnetje op deze machine. Alleen wil een 1080p rip soms nog iets te zwaar zijn om snel genoeg uitgeserveerd te worden naar een plex client. Het haperen/bufferen kan ook te maken hebben gehad met het netwerk thuis (liep via een Power over Ethernet naar de plex client). Het kwam zo weinig voor dat ik dit niet wilde uitzoeken.

Voor het streamen van 4K video naar een 4K plex client is deze NAS te licht.
CPU overlijden en Support
Na 3 jaar verdween de DS-415+ van het netwerk en bleek overleden dankzij een bekende CPU bug in de C25xx Atom serie van Intel. Synology had de garantie nog met een jaar verlengd, maar daar viel mijn NAS net 2 maanden buiten. Toch contact gezocht met Synology en zij hebben kosteloos (op mijn verzendkosten na) de NAS vervangen door een nieuw exemplaar van de DS-415+. Ze hebben mij bevestigd dat de vervangende DS-415+ een nieuwe revisie heeft waardoor het voortijdig overlijden niet meer zou voorkomen (een nieuwe CPU lijkt onwaarschijnlijk, beste kans is dat ze de probleemgevende CPU-verbinding met een weerstand uitgeschakeld hebben).

De ondersteuning en het gebruik van Synology hardware gedurende de afgelopen 5 jaar heeft ons in elk geval doen besluiten de DS-918+ aan te schaffen om zo 4K streaming (en betere Docker support) mogelijk te maken.

Al met al een geweldige nas die helaas door problemen van Intel een smetje heeft.

NB: review tekst aangepast met up-to-date informatie (mijn nieuwe is een DS-418+, en de CPU is niet vervangen maar de aansluiting aangepast), link toegevoegd naar een foto van een DS-415+ reparatie m.b.v. weerstand.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS415+?

Nette support! Support is altijd maar een vraag als je iets koopt.

Waar heb je ergens die DS-418+ gehaald? Die staat nergens in de pricewatch / op Google vind ik hem ook niet. Dus denk de gewone 418?

Is de 415+ vs 418 dan een vooruitgang? Ik weet dat er in de plus versies aardig leuke hardware zit tegenover de normale versie.

Je Plex schokken heeft echt aan de nas gelegen. Hier gigabit liggen kreeg telkens ook buffer en nas was 100% belast. En met 2 streams kijken was al helemaal onmogelijk.

Edit: Dank voor de update welke nas de opvolger is :)

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 5 januari 2019 18:59]

Klopt. Het 4-bay + model is nu de DS918+ , met optie om een 5-bay uitbreidingsmodule te koppelen.
Dat snap ik maar ben benieuwd wat hij nu heeft 918+ of 418 behoorlijk verschil met prijs en specs ;).
Klopt: ik had in mijn hoofd de DS-418+, maar net gecontroleerd: DS918+ is het geworden. Betere CPU en IIRC 2GB meer intern geheugen. We wilden voor de komende paar jaar weer vooruit kunnen.
buiten garantie en dan toch een hele nieuwe krijgen.

dat is pas service.....
Niet echt: de bug was al meer dan een jaar bekend en treed op. Kun je niets aan doen: het is electronica slijtage (een zeldzame bug). Alle andere fabrikanten met deze CPUs hebben een recall gedaan (oa. Cisco). Alleen Synology laat zijn klanten in de kou staan: ik mocht hem niet preventief omruilen (heb een DS1515+) maar pas na het overlijden. Dat zuigt en toont slechte service aan. Uiteraard ging mijn NAS ten onder, ongveer 3 maanden na het contact met Synology. Gelukkig geen grote schade en ik had al een 2e NAS klaarstaan om de tijd die deze NAS er niet was te overbruggen.

[Reactie gewijzigd door latka op 7 januari 2019 00:13]

Electronica slijtage noemen we geen bug, dat noemen we gewoon "slecht ontwerp"
;-) Te lang in de software rondgedwaald. Idd. dit is gewoon een fout in het ontwerp.
toen ik er twee had moeten laten repareren was het geen enkel probleem om nr 3 preventief op te sturen bij mij... Ook 1515+. Ben nog steeds blij met Synology.... :)
Je schrijft:
Ze hebben mij bevestigd dat de CPU een nieuwe revisie heeft waardoor het voortijdig overlijden niet meer zou voorkomen.
Van de CPU is geen nieuwe revisie beschikbaar. De oplossing die Synology toe past is een extra weerstandje op het moederbord.

Zie bijvoorbeeld hier: https://www.synology-foru...alen/msg241253/#msg241253
Van de CPU is wel een nieuwe stepping C0 wat ik gevonden heb, maar die is denk ik niet in de vervangende unit terechtgekomen. Het serienummer begint met 1511, wat zo ongeveer betekent dat 'ie in november 2015 gemaakt is.

Dat die CPU lijn met een weerstandje gefixt is lijkt dan de meest logische oplossing (wat ook volgens Intel een goede manier is om het probleem te verhelpen). Helaas kan je niet zien (zonder de lijnen op het moederbord te volgen) of het opgelost is.
De weerstand is duidelijk te zien op de print van een ds1515+ met deze revisie. Zit op de achterkant (dus niet de component zijde).
Ja ziet er redelijk duidelijk uit. Hier is de link naar de fix van de DS415+ (van een andere gebruiker, ik kan het niet meer zelf controleren).

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games