TP-Link TL-PA201 Starter Kit Review

dreku88000 12 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 4.232 views

TP-Link TL-PA201 Starter Kit

Pluspunten

• stabiele verbinding
  • goede snelheid
  • 'overal' bereik ook in een stekkerdoos

Minpunten

• nog geen kunnen vinden

Om het draadloos netwerkbereik op zolder te verbeteren, heb ik deze powerline adapters aangeschaft.

Huidige situatie: WRT54GL met DDWRT in de meterkast en nog een net erboven op de eerste verdieping ingesteld als bridge. Van hieruit loopt een netwerkkabel naar zolder, naar een Linksys printerserver die ook als switch dienst doet. Eerst stond de 2e WRT54GL op zolder, maar de snelheid was hoger toen deze net boven de meterkast stond.

Omdat ik toch meer snelheid wilde hebben en ook het netwerk met meer pc's wilde delen, moest er een oplossing komen. Om nou meteen beide routers door -N types te vervangen, vond ik nogal een prijzige zaak. En ik was benieuwd hoe de powerline adapters het zouden doen, dus tijd om een setje te bestellen.

Bestelling: Als bedrijf besteld, dus over de bestel procedure etc. ga ik niet op in.

Aan de slag: Toen het pakje aankwam, meteen uitgepakt en aan de gang. In de doos waren 2 powerline adapters te vinden, evenals een boekje en een CD. Op de CD staat management software, maar alles werkt ook prima zonder. Eerst bij de modem of router de netwerkkabel in de powerline adapter en vervolgens in het stopcontact. Op zolder ook een netwerk kabel (die naar de WAN poort van de 2e router gaat) in de powerline adapter en ook deze in het stopcontact. Even pctje opstarten en voordat deze goed en wel was opgestart, was de verbinding al gelegd. Toppie! In het boekje stond nog wel aangegeven dat het beter is om de adapters niet in een verlengdoos te stoppen, maar ik had verder geen stopcontacten over, dus toch maar gedaan. En geen probleem!

De verbinding gelegd: De verbinding was snel gemaakt en uiterst stabiel. met 4 pc's op internet, dingetje downloaden, printje maken via de printerserver die ook op de 2e router was aangesloten en alles werkte lekker vlot en heel stabiel. Ik heb het setje een week getest en geen enkele keer meegemaakt dat hij zijn verbinding kwijt was. Download snelheid is prima, 20mbps, dus volle bak van Ziggo. Een bestand kopieren heb ik niet kunnen testen, want beneden had ik niets om met draad aan de 1e router te hangen. Hiervoor moeten we dus wachten op iemand anders die dit wil testen.

Na 'mijn' week van testen heb ik het setje verkocht aan mijn zwager die flinke problemen had met zijn Linksys WRT320N router. Hij is er nu ook bijna een week mee bezig en is uiterst te spreken over de set powerline adpaters. Prima snelheid en een hele stabiele verbinding. Hij is wel met de software aan de gang geweest om een wachtwoord en AES encryptie in te stellen en dit was volgens hem ook appeltje eitje. Aangezien ik er persoonlijk geen ervaring mee heb, laat ik punten hiervoor achterwege.

Al met al kan ik iedereen dit setje aanbevelen, prima product met een stabiele verbinding voor een goede prijs! Ik heb voor mezelf iig al een nieuw setje besteld.

Heb jij ook een TP-Link TL-PA201 Starter Kit?

Tplink maakt mooie producten met een mooie prijs.
Zou je voor mij even willen kijken naar de doorvoersneheid?
een usbstick op de router kan de klus al klaren.
Ha Dreku88000,

ben je momenteel nog steeds tevreden met het setje? En kun je ons reeds iets melden betreffende de doorvoer snelheid?

Bvd,

Jasper
Ik ben zelf wel geintresseerd in de latency die dit veroorzaakt. Graag zou ik binnen mijn huis niets hebben wat dit onnodig verhoogt en dit is praktisch gezien wel erg relax, maar als je ping er door beinvloed wordt, is een kabeltje trekken voor mij misschien wel een betere optie. Alvast bedankt :-)
uiteraard is "kabeltje trekken" altijd het beste, maar dit is gewoon een oplossing voor even makkelijk netwerk maken :P
Hoi, dat wil ik best doen, maar dan moet ik nog even wachten op het nieuwe setje dat ik besteld heb, die verwacht ik morgen binnen te hebben. Een USB stick in de router zal niet gaan, maar ik hang mijn laptop wel met UTP aan de router om zo de doorvoer te meten. Wordt vervolgd.
Weet jij toevallig of dit product te combineren is met andere Powerline producten van TP-link?