LG Hom-Bot VR9647PS

Specificaties Robot-stofzuiger met 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VR9647PS Review

LordKnoxTestpanel 28 december 2018, laatste update op 28 december 2018, 116 views Testpanel

LG Hom-Bot VR9647PS

De LG Hom-Bot kan in principe een interessante toevoeging zijn voor een druk huishouden. Als er niemand thuis is, is er "iemand" die je vloer schoonhoudt. Totdat je kasten hebt met hoge randen of hoogpolig tapijt. Dan heb je een probleem. En voor die prijs mag je meer verwachten.

Pluspunten

• Ruimt an sich goed op

Minpunten

• Duur voor de meerwaarde
  • Heeft problemen met tapijt
  • Kan vast raken onder kasten

Een aantal maanden geleden stond er een post op Tweakers over een de maand oktober: Oktober Testfest. Een maand waarin nieuwe producten getest konden worden door ons de tweakers. Na een vlugge blik bleek dat de datum voor de start van dit gala gelijk was met een feest aan schoonfamilie-zijde. "Ah dat is spijtig", vertelde ik mijn wederhelft. "Kan ik daar niet naar toe." Mijn vriendin antwoordde dat het inderdaad jammer was dat ik niet naar het Tweakers testfest kon gaan. "Hmmm, oh daar ga ik wel naar toe. Ik ga niet naar jouw familie. Dit is een once-in-a-lifetime-opportunity die ik niet kan missen." (weet zij veel, ze kijkt toch niet op Tweakers). En zo geschiedde. Ik meldde me aan voor verscheidene producten en na een aantal weken kreeg ik het woord dat ik de LG Hom-Bot mag komen testen. Op de specifieke dag sprong ik dus mijn auto in om vanuit het zonnige Zuid-Limburg naar Amsterdam te kachelen. Daar heb ik de dag genoten van een rondleiding, wat hapjes en vooral van veel nieuwe producten die ik graag allemaal zou willen testen. Het bleek uiteindelijk dat ik nummer vier was in een reeks van vijf mensen die de robotstofzuiger mocht testen. Ai, dat is jammer. Dat wordt wachten dus. Na een aantal weken wachten, kwam de LG dan toch binnen en mochten we aan de slag thuis.

Aan de slag dus
Instellen ging redelijk vlot. Er is een app die je kan koppelen aan de stofzuiger waarna je van alles kunt instellen. Hoe de stofzuiger de kamer moet rondkarren (spiralen of zig-zag bijvoorbeeld), wanneer de stofzuiger actief moet worden en je kunt zelfs de camera in de robotstofzuiger gebruiken om a la Mario Kart zelf ermee rond te rijden. Dat laatste klinkt heel gaaf maar werkt uiteindelijk voor geen meter door de vertraging. Een leuke gimmick maar voor mij had het er niet ingehoeven.

Maar goed, daarvoor hebben we het ding niet in huis gehaald. Ons gezin bestaat uit twee werkende ouders met een kind van twee. Een kind dat soms een beetje moeite heeft om de hagelslag van haar bord in haar mond te krijgen. Dat betekent dus veel kruimels op de vloer in een straal van 1 meter om haar stoel. Geen probleem. Alleen hebben we (beide ouders) geen bok om elke dag te moeten stofzuigen. Nogmaals, twee werkende ouders en een kind. Om 8 uur is de pijp leeg en gaat Netflix aan. Een robotstofzuiger is dus de ideale uitkomst voor onze situatie. We hebben nooit een andere stofzuiger gehad dus ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal. De enige vergelijking die ik kan maken, is als ik mijn dochter zelf laat stofzuigen. Spoiler alert: zij doet het beter dan de LG Hom-Bot.

Gebruik
Na het doorwerken van de instellingen, werd de Hom-Bot aangezet om te kijken wat deze allemaal kan. Al het speelgoed werd opgeruimd, de stoelen aan de kant geschoven en het apparaat aangezet. Na welgeteld 2 minuten had de Hom-Bot het voor elkaar gekregen om van het basisstation weg te komen twee keer rechts af te slaan, onder mijn kast te geraken en daar vast te zitten. Nieuwe poging. Hom-Bot uit de kast gezet en opnieuw aangezet. Kennelijk heeft LG iets ingebouwd waardoor de Hom-Bot een fetish heeft met mijn kast, want opnieuw werd er koers gezet richting mijn bruine bakbeest.

Nieuwe poging dan. Hom-Bot ergens anders in de kamer gezet en wederom aangezet. Okee. Zig-zag-patroon. Dat is goed te zien. Kruimels worden inderdaad netjes opgezogen. Niet alle kruimels maar daar zeuren we even niet over. Het lijkt wel alsof de stofzuiger een nieuwe bril nodig heeft, want in een paar minuten is er al enkele keren tegen kasten en stoelen gebotst. Later blijkt dit een terugkerend fenomeen te zijn. Een schoen weet het apparaat perfect te vermijden maar grote solide objecten zoals deur blijken wat lastiger. Na vijf minuten toekijken, vond ik het wel goed. Er komt redelijk wat geluid uit de LG en Netflix stond aan. De Hom-Bot werd ingesteld om elke dag om 14:00 zijn ding te gaan doen.

Poging 1
De eerste dag dat we beiden weer moesten werken, kwamen we thuis en zagen we dat de Hom-Bot op het tapijt stond. Vreemd, want volgens de beschrijving moet het apparaat terug naar het basisstation als de batterij leeg is. Nog vreemder waren de kruimels die ik doelbewust had achter gelaten om de zuigkracht (hur hur) te testen. Conclusie: de LG is vanaf het basisstation in een rechte lijn naar voren geschoten vol goede moed en op onze half-hoge tapijt vast komen zitten.

Poging 2 en 3
De tweede dag: zelfde situatie. Okee, dus ons tapijt is de David voor LG's Goliath. Dan iets anders proberen. Het basisstation werd verplaatst naar de keuken. Daar bleek die iets beter zijn werk te doen. Vloer was schoon-ig, goed genoeg in ieder geval voor het grove werk. Echter leek het erop dat alleen de keuken was aangepakt. Tussen de keuken en onze woonkamer zit geen deur en geen drempel wat betekent dat de Hom-Bot ook de kamer in zou moeten gaan. Maar wederom waren de door mij tactisch achter gelaten kruimels nog steeds niet verdwenen.

Laaste poging
Nieuwe poging dan maar. De tijd begon op te raken, want ik kreeg telefoontjes dat de stofzuiger opgehaald zou worden. De stofzuiger werd op de 1e verdieping neergezet, alle deuren werden geopend en het schema weer aangezet. Dit leek beter te gaan. We hebben geen stofzuiger onder aan de trap zien liggen als een schildpad op zijn rug, dus dat lijkt goed te gaan. De kamers boven hebben wel allemaal een drempel. Hier lijkt de Hom-Bot weinig problemen mee te hebben. Niet alle kamers waren helemaal schoon maar beter dan verwacht.

Terug naar basisstation
Een probleem wat elke dag leek op te treden, was de teruggang naar het basisstation. Geen enkele dag dat we het schema actief hadden, vonden we de stofzuiger terug op het bassistation. Dit zou wel de bedoeling moeten zijn. De Hom-Bot zou met behulp van infrarood moeten weten waar het basisstation is en hier naar terug moeten keren. Dit lijkt echter niet het geval te zijn.

Tijd tekort
Jammer genoeg konden we maar beperkt gebruik maken van de Hom-Bot om te testen. Volgens de handleiding zou de stofzuiger op een gegeven moment door moeten hebben hoe je kamer eruit ziet en bepaalde plekken vermijden. Dit hebben we niet kunnen testen door de problemen in onze woonkamer en de beperkte tijd die we hadden.

Voor 650 euro (op het moment van schrijven) kun je een LG Hom-Bot VR9647PS kopen. Daarmee krijg je een robotstofzuiger die vast hangt onder kasten, die niet met tapijt om kan en die overal tegen aan moet rijden voordat die doorheeft dat daar geen ruimte is om te rijden. Voor 650 kun je ook 65 uur aan schoonmaker inhuren die niet alleen je huis stofzuigt, maar ook dweilt, stofveegt en de ramen doet. En deze schijnt minder problemen te hebben met tapijten, kasten en deuren. Al hebben mijn ouders wel ooit een poetsvrouw gehad die van de trap was gedonderd. Daar heeft de LG Hom-Bot dan weer geen last van.

Heb jij ook een LG Hom-Bot VR9647PS?